Retornar als orígens i posar en valor el territori. Fa deu anys, Caprabo va apostar per enfortir la venda de productes de petits productors i cooperatives agroalimentàries, en un moment en què l’etiqueta de proximitat no estava tan de moda. El grup de distribució va posar en marxa el Programa de Proximitat per Comarques l’any 2014, una iniciativa pionera que volia recuperar l’esperit de botiguer de barri que havia definit la cadena des del seu naixement, amb un primer local al carrer Sant Antoni Maria Claret, obert des del 1959. “Estàvem arrelats al territori, però, quan guanyes dimensió, es tendeix a l’estandarització. Volíem tornar a ser l’aparador de la producció dels llocs on es troben les botigues”, recorda el responsable de proximitat de Caprabo, Fernando Tercero.
El punt de vista del programa es posava en el poble o la comarca, teixint una oferta específica d’acord amb la riquesa de la seva producció agroalimentària. S’obria una nova finestra d’oportunitat a productors de dimensions més reduïdes i que només es podien trobar al mercat. Es contribuïa així a oferir els millors productes als consumidors, però també s’apostava pel desenvolupament de l’entorn social i econòmic de cada zona. “Al llarg de la darrera dècada, Caprabo ha consolidat la seva aposta per la sostenibilitat, el consum local, el suport als petits productors i el reconeixement de la riquesa agroalimentària de Catalunya”, defensa Tercero.
El Programa de Proximitat per Comarques va arrencar amb un pilot a la Cerdanya, posant a l’abast dels clients de Caprabo iogurts, mel o formatges de la zona, i també es van fer proves a les botigues de l’Alt Empordà. En aquell moment només grans productors catalans com la Fageda, les galetes Birba o Torrons Vicens podien aspirar a arribar a establiments de tot el territori i el grup de distribució català obria així la porta a noves marques.
El primer any de la iniciativa es van assolir unes vendes de 16 milions d’euros, xifra que s’ha duplicat deu anys més tard, arribant fins als 38 milions d’euros. Amb una xarxa de 300 supermercats a tot Catalunya i uns 100.000 compradors diaris, el creixement de les vendes de productes de proximitat s’ha mantingut sostingut any rere any, arribant als 25 milions d’euros el 2016, els 30 milions d’euros el 2018 i els 36 milions d’euros el 2022. “Els productes de proximitat han anat agafant més volada i ara el programa està consolidat”, remarca Tercero. A més, encara no ha tocat sostre, amb les vendes registrades aquest 2024 representant un 5% més que fa un any.
Caprabo va ser pioner a reforçar aquesta pota del negoci i, amb el pas dels anys, altres cadenes de supermercats han acabat sumant-se a la mateixa línia. Tot i això, el grup de distribució català que aquest any celebra el seu 65è aniversari continua sent l’únic supermercat que compta amb un programa específic per a la producció de proximitat. A més, té el suport del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, la Federació Catalana DOP-IGP i la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC). A banda, va ser el primer supermercat a incorporar, l’any 2013, el segell oficial de Venda de Proximitat, un reconeixement atorgat per la Generalitat per a aquells productes de procedència directa del camp. El segell acredita els productes agroalimentaris de Catalunya que, per la seva proximitat, redueixen al mínim el procés d’intermediació, una cosa que redunda en el cost i benefici de productor i consumidor, afavoreix la viabilitat de les explotacions i contribueix a millorar l’economia local. És a dir, frescor, qualitat i mínima petjada ecològica.
Fa deu anys, Caprabo comptava amb 1.300 referències de productes de proximitat i avui ha aconseguit augmentar les referències fins a les 3.200
L’aposta per la proximitat de Caprabo no només ha convençut els clients, com es nota en el tiquet de compra d’un perfil d’usuari molt fidel, sinó també als productors, permetent donar-los sortida en nous espais. “Ens va costar que ens veiessin com una ajuda, però ara ja estem completament arrelats”, afegeix Tercero. Des de la seva creació el 2014, el Programa de Proximitat per Comarques, ha experimentat un creixement continuat en el nombre de referències i productors. Durant el primer any, Caprabo comptava amb 1.300 referències de productes de proximitat i treballava amb 175 productors. Avui, la companyia ha aconseguit incrementar en gairebé un 86% el nombre de petits productors i cooperatives agràries presents a les seves botigues, fins als 325, i augmentar en un 146% les referències de productes de proximitat disponibles en els seus lineals, fins a les 3.200.
“Les dades reflecteixen l’eficàcia del model de proximitat de Caprabo, innovador, únic i amb un gran compromís amb els productors”, subratlla el seu responsable de proximitat. Entre les comarques que actualment compten amb més presència de productors de proximitat a les botigues destaquen el Maresme, el Segrià, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat. Un exemple de l’èxit del Programa de Proximitat per Comarques és la Cooperativa Falset Marçà. L’empresa productora de vi va començar venent els seus productes a les botigues de Caprabo, per a després arribar a altres cadenes. També va anar estenent la seva empremta pel territori, ampliant el seu abast en un primer moment a Tarragona i l’àrea metropolitana de Barcelona fins a arribar actualment a tot Catalunya.
Molt més que tenir presència a les botigues
El Programa de Proximitat per Comarques és un dels principals eixos estratègics de Caprabo. La iniciativa es recolza en diverses accions per fomentar el coneixement i consum dels productes de la terra i de productors agroalimentaris de les comarques catalanes. Entre les accions destaquen les promocions als supermercats, les campanyes anuals per al foment del consum de productes de proximitat, la comunicació de les iniciatives vinculades a proximitat als seus més d’un milió de clients amb targeta, les Fires Caprabo de Productes de Proximitat i les Jornades Gastronòmiques de Productes de Proximitat i de temporada.
Concretament, la cadena de supermercats compta amb un pla de Fires Caprabo de Productes de Proximitat per posar en valor els productes de proximitat de les comarques catalanes, fomentar el seu coneixement i consum i impulsar el treball dels petits productors i cooperatives agroalimentàries. “S’han posicionat com un punt de trobada directe entre productors locals i consumidors, i també serveixen per destacar la riquesa gastronòmica de cada comarca i fomenten el consum de proximitat”, recalca Tercero.
Caprabo va arrencar aquest pla amb la celebració de dues fires i, amb el pas dels anys, ha aconseguit organitzar 51 edicions, atraient més de 50.000 visitants. Se celebren en territoris estratègics de les quatre províncies de Catalunya, englobant en cada trobada la producció de proximitat d’una o més comarques. Cada mostra és una representació de la varietat i qualitat dels productes de proximitat catalans, que van des de formatges i embotits, fins a mel, olis, vinagres, carn i frescos, olives, vins, caves, sucs, cervesa, i fins i tot plats precuinats. El Vallès és la comarca que més fires ha acollit en tots aquests anys, amb un total de vuit.
Les Fires Caprabo de Productes de Proximitat se celebren en territoris estratègics de Catalunya, englobant en cada trobada una o més comarques
Una de les incorporacions recents a les Fires Caprabo han estat els seus propis capgrossos, dissenyats el 2022 per l’escultor Ramon Aumedes, del prestigiós taller Sarandaca. Els personatges, batejats com Ona i Biel, representen els més de 6.000 treballadors de Caprabo i estan vestits amb l’uniforme del supermercat, unint així la tradició amb la identitat de la marca.
Finalment, les Jornades Gastronòmiques Caprabo de Productes de Proximitat suposen un altre pilar en l’estratègia de proximitat del grup de distribució i juguen un paper principal en la difusió de la cultura culinària de proximitat. Iniciades el 2015, tenen com a objectiu promoure l’ús de productes de proximitat i de temporada en la gastronomia. S’han organitzat un total de 23 edicions amb una àmplia varietat de productes de proximitat i de temporada, així com la participació de xefs de referència nacional i internacional com Carme Ruscalleda, Nandu Jubany, Sergi Artizeta, Pep Nogué, Harry Wieding o Fran López. Tota una oportunitat per, a través de les seves receptes, posar en valor productes de proximitat com el calçot, l’arròs, la carxofa, el tomàquet, l’aove, el torró o fruites com la pera i la poma.