El CEO de ROS, Enric Ros
El CEO de ROS i membre de la tercera generació de l'empresa familiar, Enric Ros.

ROS reneix amb la seva fàbrica de mobles robotitzada després de l’incendi que la va devastar

L'empresa gairebé centenària ha convertit el desastre en oportunitat i s'ha refet del foc que va destruir les seves instal·lacions apostant per la innovació tecnològica

Amb la planta tancada en una jornada d’agost del 2022, va arribar el desastre a la fàbrica de l’empresa de mobles ROS. Un incendi va arrasar el 70% de les seves instal·lacions i va provocar unes pèrdues per valor de 27 milions d’euros. Malgrat perdre gran part de la seva infraestructura, l’empresa ha aconseguit no sols refer-se i fregar els nivells de facturació previs a l’incendi, sinó també transformar-se i renéixer amb una fàbrica més tecnològica i automatitzada.

Fábrica de ROS tras el incendio de 2022.
Fàbrica de ROS després de l’incendi.

Els responsables de l’empresa ja es van proposar emprendre aquesta recuperació davant les flames que estaven devorant la fàbrica, situada a Artesa de Segre i des de la qual serveix a més de mil botigues en diversos mercats: “Mentre s’estava cremant la planta, ja decidim que la reconstruiríem”, rememora el director d’operacions de ROS, Lluís Trujillo, al costat del CEO de la companyia i tercera generació de l’empresa familiar, Enric Ros.

L’extinció de l’incendi va deixar al descobert la magnitud del desastre: el foc havia devastat el 70% de les instal·lacions, repletes de material i productes en preparació per al seu lliurament. Per mantenir-se en el mercat, la reacció va ser ràpida, i ROS va habilitar una petita fàbrica provisional en la secció de la planta que no s’havia cremat: “Vam aprofitar les màquines que ens havien quedat i algunes que teníem ja descatalogades, i algunes empreses ens en van deixar d’altres”, explica Trujillo.

En dos mesos, l’empresa havia posat en marxa aquesta petita fàbrica provisional, amb l’objectiu de donar resposta als encàrrecs que tenien en marxa abans de l’incendi, encara que no pogués arribar a tots. “Hem fet un exercici de transparència molt important, també amb els clients als quals no vam poder lliurar algunes comandes”, destaca el CEO de ROS, sobre un procés durant el qual van mantenir reunions mensuals amb proveïdors, clients i treballadors per fer seguiment de la situació.

La petita nova fàbrica va començar a operar emmarcada dins d’un altre gran objectiu: construir la planta arrasada per l’incendi, i fer-ho aprofitant la devastació per a fer un salt tecnològic, en l’automatització i en la sostenibilitat. Com destaca Ros, “l’incendi va ser un catalitzador” que va permetre avançar cap a objectius que ja tenia l’empresa, però que eren complicats d’implementar amb la fàbrica operativa.

Per dissenyar aquesta nova versió modernitzada de la seva planta, els responsables de l’empresa van visita més de 50 fàbriques i desenes de proveïdors: “Hem fet un gran salt en know-how en àrees com la robòtica, i hem fet un màster a nivell d’aplicacions tecnològiques”, defensa Ros. Però els contratemps no van acabar aquí: “Ens vam trobar que els proveïdors ens donaven terminis de tres anys per lliurar-nos les màquines que necessitàvem, i no teníem aquest temps”.

Fábrica de ROS en Artesa de Segre.
Interior de la fàbrica de ROS.

I davant l’adversitat, de nou, empoderar-se. L’empresa es va llançar a treballar amb altres proveïdors que no estaven especialitzats en aquesta mena de màquines, als quals van acompanyar en el procés de crear les que ROS necessitava. “Ens hem aliat amb empreses amb les quals hem aconseguit un win-win, ja que també ha representat una oportunitat per a ells”, destaca Ros.

L’avanç en l’automatització i robotització de la planta ha permès guanyar qualitat i eficiència en els processos, i també en sostenibilitat: “Abans el nostre embalatge era del 90% de plàstic, i ara hem revertit la xifra, i el 90% és cartó i el 10% és plàstic, amb la idea d’arribar al 100% en el futur”. A més, com recalca Ros, la reconstrucció ha servit per posar en valor el potencial de l’equip de l’empresa, que compta amb 216 treballadors.

Amb la seva fàbrica renovada ja operativa, ROS ha aconseguit recuperar el 70% de la seva facturació prèvia a l’incendi, situada en 24 milions d’euros. La previsió és aconseguir el 80% al gener, i el 100% en el segon trimestre de 2025.

La fábrica de ROS, en Artesa de Segre.La fàbrica de ROS ha apostat per l’automatització i robotització.

La inversió per mantenir l’activitat de l’empresa i per transformar la fàbrica ha implicat una inversió d’uns 20 milions d’euros. Després de culminar aquest procés, ROS mira als futurs exercicis amb la intenció de continuar creixent, de continuar avançant en l’àmbit tecnològic i de potenciar el talent amb el qual compta l’empresa per donar resposta als reptes del sector del moble, marcat per grans actors internacionals.

La companyia, que també preveu ampliar la plantilla, treballa a més per arribar al consumidor des de nous canals, i estudia la possibilitat d’ampliar els mercats en els quals opera, ara centrats en Espanya, França, Itàlia i Grècia. Tot això per donar continuïtat i seguir eixamplant una empresa que va fundar el 1933 Josep Ros, avi de l’actual CEO, com a taller de fusteria, i que després va passar a les mans de Ramon Ros i de la seva dona, Maria Rosa Gené, que va exercir un rol determinant en el que ara és ROS: una empresa familiar que continua mirant cap el seu creixement transformant l’adversitat en oportunitat per ser referent en el sector.