Rubén Ferreiro, CEO de Viko.
El CEO de Viko, Rubén Ferreiro.

El hòlding digital Viko fa 25 anys amb una facturació de 21 milions el 2024

El grup encara aquest any prioritzant la incorporació de la intel·ligència artificial i l'adquisició de noves companyies per sumar-les al seu 'portfolio', que ara compta amb set empreses digitals

Quan pràcticament ningú feia servir ni coneixia Internet, Viko va sorgir el 1999 en detectar el potencial de l’era digital. El que va començar fa 25 anys com una iniciativa de recopil·lació de correus electrònics per a campanyes de màrqueting, ara és un hòlding d’empreses digitals que compta amb set companyies i un venture builder que inverteix en empreses sorgides del propi grup i d’altres àmbits. Coincidint amb el seu 25 aniversari, el grup ha facturat prop de 21 milions d’euros el 2024, amb un marge brut de més de 12 milions, xifra que ha duplicat en quatre anys.

Amb seu al Pier03 de Tech Barcelona i amb presència també a Madrid, Vigo, La Corunya i Ciutat de Mèxic, Viko va començar a créixer a partir d’aquest primer projecte pioner en l’email màrqueting, com una de les primeres empreses dedicades al màrqueting digital a nivell estatal. “Després vam crear una tecnologia d’enviament de correus i de generació de bases de dades, i després vam evolucionar a agència digital de performance màrqueting”, detalla el CEO de Viko, Rubén Ferreiro.

A través de la creació i l’adquisició d’empreses, Viko es va convertir en una “digital business factory”: una incubadora de negocis digitals que ara compta amb set empreses en diverses branques del màrqueting digital: Elogia Pharma, Kaibos, Candee, Kraz, Optopus, Marketing4eCommerce i M4C Academy, que venen productes i models diferents, però generen sinergies entre elles i es complementen.

“Som possiblement la primera empresa d’Espanya a llançar projectes 100% digitals des de l’inici”, defensa Ferreiro. A més, aquesta activitat es complementa amb un vessant inversor, mitjançant la qual el hòlding participa en altres empreses, entre les quals s’inclouen projectes llançats des del propi grup i que s’han obert a tercers. Entre ells, figuren startups com Yaba, que opera com a agregador de venedors d’Amazon i que va captar 75 milions en una ronda d’inversió el 2022.

El hòlding, que compta amb 250 empleats —amb 60 d’ells, a Barcelona—, posa el focus ara en la integració de la intel·ligència artificial en tots els seus processos per optimitzar la seva productivitat, i també en possibles noves adquisicions.

Les últimes que va dur a terme el grup van ser les de l’agència Optopus, especialitzada a optimitzar i millorar els punts de venda digitals i comprada el 2023 per Viko, i la d’IDE360, centrada en màrqueting per a la indústria farmacèutica i de salut, i que es va integrar el 2024 a la divisió d’Elogia Pharma del grup.

“Estem impulsant un pla de creixement inorgànic, i preveiem incorporar una nova companyia a principis d’aquest any”, destaca Ferreiro. A més, Viko no descarta desembarcar en més mercats, com el colombià, encara que per ara no figura en la seva estratègia a curt termini. Tot això, amb un objectiu: “Volem continuar creixent, i ho volem fer en un 20%”.

Empleados de la empresa Viko.
Treballadors de Viko, que compta amb 250 empleats.