Els nous accessos al Port de Barcelona començaran a construir-se el 2027. Ho faran després que aquest any i el pròxim es dediquin a redactar els projectes constructius de l’actuació, que dotarà de millors accessos per carretera i per tren a la infraestructura portuària. Els treballs s’allargaran fins el 2032, amb un pressupost de 730 milions d’euros.
Encara que les obres no començaran fins al 2027, durant aquest any ja es començaran a desviar els serveis afectats, amb l’objectiu de tenir-ho tot a punt quan es disposi dels projectes i complir amb el calendari. Així, durant aquest any s’emprendran els treballs per desviar serveis com les canalitzacions d’aigua, gas i electricitat de l’entorn del Llobregat, que quedaran afectades pel projecte.
Aquesta connexió per carretera i tren permetrà que el port guanyi agilitat i competitivitat, com ha destacat la consellera de Territori de la Generalitat, Sílvia Paneque, en una visita al port amb el seu president, José Alberto Carbonell. I és que els nous accessos optimitzaran la connexió del port amb les infraestructures i zones logístiques del seu entorn, per la qual cosa milloraran la seva intermodalitat i competitivitat. En aquest context, Carbonell ha confiat que “els accessos s’ajustaran als temps marcats”.
Els nous accessos prendran forma a partir de dos projectes diferenciats. D’una banda, es construiran els accessos viaris que connectaran amb l’A-2 i, per l’altre, es desenvoluparan els enllaços per carretera amb la Zona Franca i el polígon Pratenc, així com els accessos ferroviaris i la connexió amb Can Tunis. Ara, les mercaderies que circulen pel port des de Can Tunis han de passar per nou passos a nivell: “No és acceptable ni viable a nivell econòmic”, ha advertit Paneque.
El conveni que regeix la construcció dels nous accessos, signat al novembre, estableix que els 730 milions que implicaran tots dos projectes s’aportaran des del Ministeri de Transport, Adif i l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB), per executar unes obres de millora dels accessos que acumulen més de dues dècades de retard. “Aquesta és una obra llargament reivindicada, des de 1999”, ha destacat Paneque.
Segons el conveni, la inversió que es destinarà enguany al projecte serà de 8,4 milions d’euros, la mateixa que està prevista pel 2026. Amb l’arrencada de les obres, la inversió s’accelerarà amb 75 milions el 2027, i creixerà després fins als 121 milions el 2028, i amb xifres d’entorn dels 150 milions entre 2029 i 2031, i 77 milions més el 2032. Del total de 730 milions, el Ministeri assumirà 263 milions; Adif, 266, i l’APB, 200.
Amb aquests dos anys per a la redacció dels projectes i cinc per a executar-los, el calendari ja ha començat a moure’s. Per complir els terminis fixats, Carbonell ha explicat que ja s’ha aprovat el projecte bàsic, i que s’han licitat els projectes constructius per materialitzar els nous accessos.
Els tràmits i les actuacions continuaran en paral·lel a la redacció del pròxim pla estratègic del port, que previsiblement estarà llest a finals d’any per marcar el futur del port fins el 2030. A més, de cara el 2025, la infraestructura licitarà i adjudicarà 250 milions d’euros en obres de millora de les seves instal·lacions.