Obres Estació Sagrera
Obras en la estación de la Sagrera. © Lluís Sibils / ACN

Foment reclama augmentar en 1.500 milions la inversió en infraestructures

L'estació de la Sagrera, l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona o el Corredor Mediterrani són algunes de les actuacions prioritàries per a la patronal

Un pacte d’Estat a vint anys vista per invertir i accelerar obres urgents com l’estació de la Sagrera, l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona o el Corredor Mediterrani. És la proposta que ha formulat Foment del Treball per impulsar el desenvolupament d’infraestructures per part de la Generalitat i el Govern central. La patronal calcula que la inversió en infraestructures hauria d’augmentar en 1.500 milions d’euros cada any.

“Les inversions en infraestructures no són una despesa, perquè tenen rendibilitat i comporten millorar la vida dels ciutadans”, ha defensat el president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC) i vicepresident de Foment, Lluís Moreno, en la presentació de l’actualització del Catàleg de les infraestructures bàsiques per a Catalunya (CAT100).

Segons la patronal, Catalunya pateix un dèficit acumulat d’inversió en infraestructures per part de les dues administracions, mentre que “el món local és més proactiu”, ha destacat Moreno. Foment estima que aquest dèficit arriba als 42.500 milions d’euros en els darrers 15 anys i considera que Catalunya hauria d’invertir fins a un 2,2% del PIB per equiparar-se a països de la seva mida, com Dinamarca o Holanda.

Per avançar en aquest sentit, Foment ha llistat les 10 accions que considera més necessàries, que inclouen infraestructures per facilitar la mobilitat com ara l’estació de la Sagrera, la finalització de l’L9 i l’L10 del metro, la connexió del tramvia fins a Francesc Macià, l’ampliació de l’Aeroport del Prat o els nous accessos al Port de Barcelona. Més enllà de l’àrea metropolitana, també destaquen actuacions com la millora de les autopistes AP-7 i AP-2, el Corredor Mediterrani a Tarragona, l’estació intermodal de Lleida, l’ampliació de la dessaladora de Tordera i la plataforma intermodal de l’Empordà a Vilamalla. A banda d’aquestes accions prioritàries, des de la patronal han recollit fins a 100 actuacions claus per al desenvolupament econòmic.

En primer lloc, la patronal defensa la millora de la mobilitat per ferrocarril. “És imperatiu solucionar el tema de Rodalies“, ha afirmat Moreno. Les inversions haurien de concentrar-se en el Pla de Rodalies, la finalització de L9 i L10 de metro, el tramvia del Camp de Tarragona o la nova estació de la Sagrera, un projecte que “canviaria el centre de gravetat de l’àrea metropolitana”, segons el vicepresident de la patronal, qui ha recordat que encara queden 600 milions d’euros per licitar d’un pla de Rodalies de més de 6.300 milions. D’altra banda, i també relacionat amb la millora de la mobilitat, defensen la millora de la xarxa de carreteres, i des de Foment troben a faltar dos grans eixos: des de la Ràpita fins a Vielha, i des de Tarragona fins a Andorra.

L’ampliació de l’Aeroport del Prat és una altra de les prioritats per a la patronal, que espera que es pugui desencallar el projecte de la seva ampliació, en el qual treballa una comissió tècnica formada per representants de la Conselleria de Territori, el Ministeri de Transports i Aena, i experts externs. Amb aquesta eventual ampliació es podria augmentar la seva capacitat fins a 70 milions de passatgers anuals, molt per sobre dels 55 milions de viatgers amb què ha tancat El Prat enguany i amb els quals frega el seu límit actual. Moreno ha defensat que aquest projecte també suposaria l’arribada d’avions més grans per impulsar el comerç internacional, un àmbit en què Barcelona es troba per sota d’aeroports més petits com el de Saragossa. Els avions internacionals “són els més rendibles, menys contaminants i que porten més mercaderies”, ha sentenciat el vicepresident de la patronal.

El president de la CCOC, Lluis Moreno, durant la presentació. © Albert Hernández / ACN

Foment ha recalcat la necessitat de millorar també el transport ferroviari de mercaderies, per descongestionar de trànsit les carreteres. Actualment, només el 4% del transport de mercaderies es fa per ferrocarril, molt lluny de la mitjana europea, que se situa entorn del 18%, motiu pel qual consideren que el Corredor Mediterrani és una infraestructura essencial.

Més enllà de la mobilitat, des de la patronal també emfatitzen la urgència d’invertir en l’autoabastiment hídric per fer front als episodis de sequera. “No hauríem de repetir situacions d’estrès ciutadà i empresarial com hem viscut amb la darrera sequera, que ha suposat una ruïna pels negocis tant del camp com de la ciutat”, ha subratllat Moreno. Per aquest motiu, aposten per inversions com l’ampliació de la dessaladora de Tordera o connectar les xarxes de Tarragona i Olèrdola per casos d’emergència. Finalment, el catàleg també recull altres actuacions relacionades amb plataformes logístiques, la creació d’un pol biomèdic al voltant de l’Hospital de Bellvitge o el nou Hospital Clínic, així com la modernització dels ports de Barcelona i el de Tarragona.