L’Integrated Systems Europe (ISE) trepitja fort. Després del salt de gegant en l’edició anterior, quan va superar tots els rècords amb gairebé 74.000 assistents, la fira audiovisual consolida enguany la tendència i preveu atreure més congressistes, ocupant gairebé tot el recinte firal de Gran Via des d’aquest dimarts fins divendres. Amb un 20% més de superfície expositiva, s’estén per vuit pavellons i només li falta la meitat del pavelló 1 per omplir, un espai on l’únic saló que el supera a la ciutat, el Mobile World Congress (MWC), s’instal·la setmanes abans de la seva celebració per començar els preparatius dels grans estands.
Com el MWC, l’ISE aprofita cada metre quadrat disponible, aprofitant-los al màxim, com es pot detectar en el fet que en aquesta edició hagin col·locat serveis com els guarda-robes en les zones a l’aire lliure que queden entre pavellons. Per si queden dubtes, el director de l’ISE, Mike Blackman, ha posat el focus en l’ampliació de Fira en la roda de premsa inaugural, com fa uns dies també va fer la cara més visible del Mobile, John Hoffman.
Per expandir-se, el retorn de les empreses xineses, principals proveïdores dels expositors europeus i estatunidencs, després de l’aturada pandèmica ha estat clau. L’any 2024, ja van tornar, però enguany la seva presència s’ha notat més, amb el xinès sentint-se pels passadissos del recinte firal de L’Hospitalet de Llobregat, plens de felicitacions de l’any nou xinès i pandes. Algunes companyies xineses, la majoria de Shenzhen, han visitat per primera vegada l’ISE a Barcelona, on es va traslladar quan Amsterdam se li va quedar petit, mentre que d’altres no havien vingut mai i s’estrenen ara, com Simplefly. Agradi o no, una de les preguntes que fan als locals és si a Barcelona els robaran.
Creix la participació de la Xina, però també d’Amèrica Llatina, amb un fòrum de xerrades organitzat per l’ISE que es focalitza en aquesta regió, Orient Mitjà i l’Índia, afermant-se com la fira audiovisual que es troba en un territori neutral, a diferència d’altres que se celebren als Estats Units i la Xina. “Cada vegada ve més gent i és més conegut”, explica Anna Nadal de See Sound, empresa de Sant Feliu de Llobregat dedicada a distribuir equips de so i il·luminació, com els que fa servir el Mago Pop per al seu show al Teatre Victòria. “L’ISE és el millor lloc. Tothom ve aquí”, agreguen des de Fohn, companyia alemanya responsable del sistema de so del Parlament Europeu.
A l’ISE hi ha pantalles, moltes pantalles. Més enllà de les que tenen molta resolució, es troben les que es mouen, les que es poden trepitjar o les que s’integren en taules de guarderia per jugar. Però també hi ha altaveus i micròfons, fins i tot focus, amb algun pavelló que sembla més una discoteca que una fira. I no falten innovacions curioses, com ara publicitat led per a les motxilles dels repartidors de menjar. Entre els més de 1.600 expositors participants, hi ha una variada representació d’allò que el món audiovisual representa, acostant-se també a noves tendències com els continguts immersius, els drons o els e-sports, amb un espai especial perquè els fifes es distreguin amb un partit de l’Espanyol i el Girona.
L’art digital, una oportunitat per a la indústria local
Samsung, LG Electronics, Blackmagic Design, Epson, Lang, Harman International, Panasonic, Shure, Microsoft i Biamp Systems són els principals expositors d’un ISE que aquest 2025 ha reservat per primera vegada un espai per a startups. Al passadís que queda entre els pavellons quatre, cinc, sis i set, una seixantena d’empreses emergents s’ha instal·lat en petits estands per presentar els seus productes, amb l’alemanya Schulze Brakel mostrant l’escuma per a micròfons que ha fet per a televisions com TVE o la BBC.
Molt a prop, es troben els estands d’Acció i l’Ajuntament de Barcelona, amb les startups locals registrant enguany un rècord de participació, amb un total de 85 companyies. “Això és un regal per a les empreses catalanes”, defensa el president del Clúster Audiovisual de Catalunya, Miquel Rutllant, qui veu en l’ISE un gran aparador per atreure inversions. Ho diu amb l’ull posat en el futur hub audiovisual de les Tres Xemeneies de Sant Adrià de Besòs, on es vol promoure l’aterratge de companyies del sector per desenvolupar econòmicament la zona.
L’Ajuntament posarà en marxa un equipament per a les indústries creatives a Palo Alto
Mentre no s’aclareix el futur d’aquest gran projecte, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat al saló la posada en marxa aquest maig d’un equipament per a les indústries creatives a Palo Alto. Impulsat per Lavinia, Magma Cultura i Artsmediatech, servirà per a la creació de continguts digitals, oferint serveis com un laboratori de realitat ampliada i un programa d’incubació. “Serà un dels primers llegats tangibles de l’ISE a la ciutat”, defensa l’alcalde Jaume Collboni.
Precisament, és en la creació artística on Rutllant veu la principal finestra d’oportunitat per a la indústria local. “Ens crida l’atenció el que es veu a les pantalles. Abans eren paisatges i ara són obres d’artistes digitals”, assenyala. Fent un volt pel saló es veu clarament. Primer perquè un dels ponents destacats és l’artista visual Quayola, també encarregat en aquesta edició del tradicional mapping que organitza cada any l’ISE a la Casa Batlló per explicar la seva indústria a la ciutadania. A més, cada dia del saló acaba amb una projecció a l’entrada de Fira Gran Via.
Però també es detecta en els expositors, amb eslògans com “It’s not just functional, it’s art” (No només és funcional, és art) o amb una obra de l’artista Refik Anadol a l’estand de la xinesa Absen. L’art més clàssic també es fa un lloc, com a l’expositor de l’holandesa Phillips, amb un programa que permet als assistents convertir-se en La noia de la perla de Vermeer amb només una selfie.
No sorprèn que el consistori hagi donat un protagonisme especial al col·lectiu d’artistes local Domestic Data Streamers al seu estand, amb una instal·lació que reflexiona sobre l’ús d’algoritmes per al reconeixement facial o en el control de fluxos de transeünts. De fet, recorda a moltes de les propostes que es veuen al Sónar+D, l’esdeveniment professional del festival de música en el qual s’exploren les connexions entre art i tecnologia. Més enllà de les típiques acreditacions de fira, hi ha hagut assistents que anaven, precisament, amb l’última motxilla del Sónar.
“Barcelona és molt potent en art digital”, assegura Ignasi Montfort de Domestic Data Streamers. En aquest camp més creatiu, hi ha empreses catalanes com Sínova, especialitzada en videomappings o experiències immersivas, o Flock Dron Art Studio, responsable dels espectacles amb drons de la Mercè. Aquesta última va trobar el seu proveïdor de drons a l’ISE de l’any passat, la mexicana WG Drons, qui acaba d’obrir una fàbrica a Girona després del seu acord amb Flock Drone Art Studio. Se suma així a la desena de multinacionals que han obert seu a Barcelona des de l’arribada de la fira audiovisual.