La Covid-19 ens colpeja des de fa mesos amb una crisi social i econòmica sense precedents. I el turisme ha estat un dels sectors més afectats. Aquest any el centre de Barcelona no ha estat l’habitual, ple de turistes i maletes. Tampoc ho han estat les nostres vacances, que, pels que han pogut tenir-ne, s’han caracteritzat per la proximitat.
Davant d’aquest panorama, empreses emergents com Byhours, Waynabox, Tiqets i Exoticca han decidit buscar noves línies de negoci, intentant atraure turistes locals i apostant per productes més propers, amb l’objectiu de donar seguretat als seus clients.
Viatges sorpresa amb campers per Espanya
La proposta de Waynabox consisteix a contractar un viatge, sense saber on fins uns dies abans de la sortida de l’avió. Espanya i les principals ciutats europees són els seus mercats habituals. Amb la pandèmia, però, els aeroports semblen una realitat massa llunyana per a massa persones. És per això que aquesta startup va decidir impulsar una idea que tenien al cap des de fa temps: viatges per carretera per Espanya, amb cotxe o camper. I la sorpresa aquesta vegada és la ruta, visitant pobles, natura o vinyes.
El conseller delegat de Waynabox, Jordi Agustí, exposa que van decidir evitar el típic viatge nacional que oferiria tothom per aquesta temporada i van optar per donar-li una volta. “Ens ha anat molt bé, tot i que estem lluny de la facturació normal”, entre un 15% i un 20% per sota en comparació a l’any passat, indica Agustí. L’empresa emergent està ara focalitzada amb la campanya de Nadal, tenint en compte que els viatges de Waynabox, sobretot, es regalen. Europa segueix sent el seu producte estrella i, per si de cas, els viatges de Waynabox tenen una validesa de dos anys per fer-se, per avançar-se als canvis d’última hora que sempre hi ha amb la Covid-19. “Sabem que tot això és temporal. El 2021 podrem tornar a moure’ns i un viatge serà un bon regal”, remarca Agustí.
Registrant rècords en el lloguer temporal d’habitacions d’hotel
Byhours, empresa dedicada al lloguer d’habitacions d’hotels per períodes de tres, sis o dotze hores, ha millorat resultats d’una manera excepcional. Després de mesos amb els hotels tancats, l’startup va registrar al setembre el seu record històric en transaccions i facturació, per sobre de les xifres que havien obtingut durant els seus vuit anys d’activitat. I a l’octubre s’han tornat a superar, amb unes 14.000 transaccions i 650.000 euros d’ingressos, i esperen que els resultats globals d’aquest any siguin majors que els de l’any passat. “És una bogeria”, explica el seu cofundador i conseller delegat, Guillermo Gaspart, que és conscient que són una excepció dins del sector turístic.
Byhours es dedica al lloguer d’habitacions d’hotels per períodes de tres, sis o dotze hores. Ara, amb l’auge del teletreball i les videoconferències, també ofereixen sales de reunions
La companyia, ubicada al Barcelona Tech City i amb 3.500 hotels repartits pel món en cartera, està aprofitant la crisi per impulsar un nou tipus d’usuari: els que volen tenir “microvacances” allà on viuen. “S’ha despertat una demanda cada cop més local, que vol viure experiències i relaxar-se a la seva pròpia ciutat. Està funcionant molt bé”, exposa Gaspart. Però no només això. Byhours s’ha trobat amb moltes persones i empreses que necessitaven llocs on poder teletreballar —i fer moltes videoconferències— millor que a casa, a més de poder reunir-se, tenint en compte les noves mesures de seguretat i higiene per la Covid-19. És per això que han començat a oferir un nou producte per llogar temporalment, les sales de reunions dels hotels, espais amplis on es pot guardar la distància de seguretat.
Gaspart remarca que els establiments hotelers també s’han adaptat amb la crisi, apostant més que abans pel lloguer temporal dels seus actius, amb la voluntat d’ingressar, per poc que sigui. “L’hoteler té ara molt inventari ociós, li sobren habitacions i està més obert a oferir-les unes hores. I, a més, la demanda va per aquí”, indica. Davant d’aquesta situació, Byhours ha posat a la disposició dels establiments hotelers la tecnologia necessària perquè ells mateixos puguin comercialitzar temporalment les seves habitacions i sales de reunions des de la seva pròpia pàgina web. Byhours Direct els hi permet vendre les seves habitacions en paquets de tres, sis i dotze hores —com sempre ha fet la companyia de Gaspart— i sales de reunions per hores, sense cap limitació horària.
Exoticca, salvada pels Estats Units
L’agència virtual de viatges Exoticca va constatar com tot s’aturava al març. Especialitzada en vendre viatges amb vols internacionals i circuits a països llunyans, l’startup barcelonina va veure com es paralitzaven els sis mercats on opera —Espanya, França, Alemanya, Regne Unit, Estats Units i Canadà— i va decidir afrontar-ho reduint al màxim els seus costos en màrqueting i recorrent a l’expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) per la majoria de la seva plantilla. Després, la companyia va analitzar com podien reactivar les vendes en el nou entorn provocat pel coronavirus, segons sosté el seu conseller delegat, Pere Vallès. Així, van decidir negociar amb els seus proveïdors “preus mai vistos per poder generar demanda”; establir una política de cancel·lació gratuïta fins a 60 dies abans de la sortida, i oferir comprar viatges fins al 2022, a diferència de l’habitual oferta de les agències, que ho fan a un any vista. “La combinació ha sigut molt bona”, emfatitza Vallès. També han apostat per variar els destins que ofereixen, afegint destins europeus i propers, amb rutes per Espanya, França i Itàlia.
Però no ha funcionat igual a tots els mercats. Al Estats Units i Canadà ho ha fet molt bé, amb vendes superiors a les que tenien abans de la pandèmia, però a Europa no tant, sobretot, a Espanya. Vallès creu que és perquè Espanya és dels països més afectats per la Covid-19, tant pel que fa a la incidència de la malaltia com de la crisi econòmica que ha provocat. En aquest sentit, recalca que els seus competidors que només operen a Espanya “estan patint molt” i agraeix que, en el seu cas, ja haguessin apostat per diversificar-se i estar presents als Estats Units, mercat que abans de la pandèmia representava el 30% de les seves vendes i ara suposa el 70%.
Els competidors d’Exoticca que només operen a Espanya “estan patint molt” i l’empresa agraeix que, en el seu cas, ja haguessin apostat per diversificar-se i estar presents als Estats Units
Tot això, ha permès que Exoticca pogués recuperar vendes i situar-se un 30% per sota de la xifra que tenien abans de la crisi del coronavirus, a més d’anar reincorporant a treballadors de l’ERTO. Tanmateix, l’startup ha pogut tancar recentment una ronda de finançament per cinc milions d’euros, recursos que amplien la ronda d’onze milions que va fer l’any passat. “És molt excepcional perquè el sector està bastant castigat”, valora Vallès, que no descarta adquirir alguna companyia tant a Espanya com fora. Respecte a la facturació de 2020, el conseller delegat espera que estigui una mica per sota que la de l’any passat, quan van ingressar 48 milions d’euros. Tot depèn de com evoluciona la campanya del Black Friday al Estats Units, una de les grans dates en aquest mercat. També preveuen acabar de recuperar a tota la plantilla, formada per 150 empleats, amb l’objectiu de contractar 30 persones més l’any que ve.
Tiqets per als barcelonins
La plataforma de reserva virtual d’entrades de museus Tiqets també vol reactivar el sector turístic a Barcelona i ha apostat per readaptar la seva oferta tradicional, més pensada per turistes internacionals, i centrar-la en els barcelonins perquè puguin descobrir la seva ciutat. El telefèric, la Casa Vicens o exposicions temporals a Ideal i l’Espacio Trafalgar són algunes de les propostes que fa la companyia per aquests nous turistes locals. Així ho explica el responsable de Tiqets a Espanya i Portugal, Jaume Vidal, que anima a continuar viatjant, ni que sigui a casa. I, si prefereixen anar una mica més lluny, Tiqets també els convida a anar-se’n a visitar el Delta de l’Ebre i tots els museus dedicats a Dalí a Figueres.
El responsable de Tiqets a Espanya i Portugal, Jaume Vidal, anima a continuar viatjant, ni que sigui a casa. I, si els barcelonins prefereixen anar una mica més lluny, també els convida a anar-se’n a visitar el Delta de l’Ebre
La nova aposta de Tiqets ha aconseguit vendre des de l’inici de la pandèmia més de 20.000 entrades per gaudir de Barcelona i els seus voltants. Malgrat tot, les previsions per aquest any no són gaire optimistes, esperant arribar al 30% de la facturació que van registrar fa un any. Però Vidal assegura que seguiran cercant nous destins pels barcelonins i atraure’ls a conèixer més la seva ciutat, fins que tot passi.