La primera xerrada del Creador@s Hub, trobades digitals per a conversar de negoci amb marques creadores, es va dur a terme el passat 15 d’octubre, organitzada per l’Extraordinaria Team i amb el suport de la Diputació de Barcelona. Gairebé dues-centes persones van connectar-se virtualment per participar en una xerrada amb sis dones que lideren marques rellevants —tres d’elles destacades recentment per la revista Forbes— i per a conèixer com els ha afectat la pandèmia i compartir els reptes i oportunitats que aquesta situació els ha ofert.
Moderades per la creadora de la comunitat Extraordinaria, Gemma Fillol, vam escoltar a les responsables de les marques Bimani, Mireia y sus cosas, Papiroga, The Singular Olivia i Zubi, a més de participar activament donant resposta a algunes preguntes proposades al gruix de les oients. Allò que primer va cridar l’atenció és que diverses d’elles han sigut mares recentment. Adquireix una força considerable si ho tenim en compte no com un fet més, sinó com un factor poderós i significatiu a l’hora de liderar com a dona, especialment en els temps que ens està tocant transitar.
L’aturada que va comportar el confinament és el punt de partida comú. Malgrat el “cop baix” que assenyala Mireia Ruiz de Mireia y sus cosas, totes elles han aprofitat per tornar al punt d’inici, tornar a l’essència, repensar i veure què podien fer. “Recuperar allò que ens agrada i ens fa sentir bé” seria la frase resum del primer punt de treball. “El nostre producte no és només un producte, és com una emoció”, afirmen des de Papiroga. “Un examen. Una oportunitat perquè la gent valori realment el que fem”, concreta Paula González de The Singular Olivia, que va tancar la seva botiga física deu dies abans del confinament.
Interioritzar el fet que no controlem la situació i estar preparades pel canvi, seria el segon punt de treball
El tancament dels punts de venda i la readaptació dels espais retail ha sigut un altre dels reptes que han hagut d’enfrontar. Convertir aquesta amenaça en una oportunitat n’ha sigut la clau. Laura Corsini de Bimani explica com després del tancament de les seves botigues físiques, “l’equip ha fet una feina meravellosa d’adaptació a la venda 100% online, d’atenció al client, proximitat”. Ha sigut el moment de digitalitzar-se i flexibilitzar-se, coincideixen les creadores. També de posar en pràctica el suport mutu amb la xarxa de punts de venda i ser transversals en la mesura del possible. Ajudar i fer pinya entre totes, una filosofia de marca i de pensament en femení que treballen des de Papiroga i també des de Zubi. Interioritzar el fet que no controlem la situació i estar preparades pel canvi seria el segon punt de treball. I aprofitant, deslliurar-nos de la palla i tornar-nos a focalitzar en les coses que sí que podem i volem fer.
Aquest viratge, aquest pas més enllà ha portat a gairebé totes aquestes marques —en especial, les que treballen en el camp del tèxtil— a tornar la mirada cap aquí. Centrar-se en un producte manufacturat completament al país, local i sostenible, que doni feina als tallers que d’altra manera haguessin tancat i formar a noves generacions en aquests camps per no haver d’exportar a cap altre país alguna part del procés. Totes coincideixen en la necessitat de consumir diferent. I també ressona amb força la idea de reduir i escalar la producció, d’adaptar-la a la demanda.
La cura del producte i l’experiència del client són fonamentals. Es tracta de “donar sentit al producte, fer que el client senti la diferència” defensen des de Papiroga.
Mercedes Zubizarreta, la meitat de Zubi, parla de l’alliberadora experiència de reduïr, de com això els ha permès prescindir d’allò amb el que ja no es trobaven a gust i tornar a sentir-se bé, començant per “donar feina per fer créixer als proveïdors amb qui estem en línia”. “Soms menys, però més eficients”, remarca. Comprèn, aquí, un dels vessants del nou paradigma de lideratge femení, segons el qual sostenir i tenir cura d’aquells que depenen d’una, com empresària, en són els fonaments. Potser és una idea molt matriarcal, però és bàsic per tal d’entendre un tercer punt de treball. La cura del producte, tanmateix com l’experiència del client són fonamentals: “donar sentit al producte, fer que (el client) senti la diferència” diuen a Papiroga.
L’ús de la tecnologia ha sigut també un far, no només a nivell emocional per tal de vèncer l’aïllament, sinó per poder estar connectats amb la marca. Fins i tot amb qui hi ha darrere d’aquesta marca i poder oferir proximitat a l’usuari o comprador a l’altra banda de la pantalla. Saber que si fas un comentari o una pregunta a Instagram serà resposta, que qui et respondrà serà la mateixa creadora de la marca i que, a més, podràs participar en el procés de forma activa, és una experiència molt reconfortant com a client. Tanmateix, reforça la imatge de marca. N’és testimoni l’èxit del vestido abrazo de Bimani, una peça senzilla però que va servir per regalar abraçades i amb benefici social —un porcentatge del cost es va destinar a Cáritas—, que va arrassar com prevenda: 2.800 vestits en 48 hores. Escolta activa i cocrear amb els teus clients destacaria com a cinquè punt de treball.
No hi ha dramatisme en les paraules d’aquestes dones, sinó la idea de sempre seguir endavant, encara que en un moment puntual s’hagi de retrocedir uns passos, per reevaluar el procés i reduir o prescindir d’allò prescindible. Gemma Fillol, la moderadora, ho va expressar amb unes paraules inspiradores: “Des dels llocs de foscor, només hi pot haver creixement”. Ho va fer abans de citar-nos per les pròximes trobades, al programa Networking Digital per a Creador@s extraordinàries: el 10 de desembre (El consumidor conscient: per una campanya de Nadal més verda i humana), i el 14 de gener (Un espai per conversar, compartir i créixer de manera digital i humana).