Amb la campanya de Nadal ja en marxa, en aquest any tan diferent, ens adonem que, per fortuna, es mantenen vives propostes que donen la llum i l’esperança que necessitem per acabar 2020 i encetar 2021 amb una nova disposició. Us parlem en aquest cas de Talent Local, una iniciativa que s’ha consolidat en els últims anys i que promou un altre tipus de consum. Un consum més sostenible, més proper, i també més necessari, que tracta de donar veu al creixent col·lectiu de dissenyadors, creadors i artesans locals.
Parlem amb Vanesa Carrasquilla, alma mater del projecte, sobre com va néixer la idea, i com ha anat evolucionant i adaptant-se fins a aconseguir, inclús, sortejar una situació tan complexa com l’actual. Ella, periodista d’acció i vocació, fa anys que està connectada al món dels makers, i després d’establir la seva agència de comunicació —especialitzada en el sector creatiu— va veure la necessitat de presentar i donar a conèixer al gran públic aquest col·lectiu de petites marques que treballen i produeixen aquí, moltes vegades soles i a petita escala, objectes realment únics: “m’agrada explicar les històries que s’amaguen darrere aquests projectes, i em vaig adonar que, tots tenien en comú una sèrie de valors a posar de manifest”.
Així va néixer el 2018 la iniciativa #joregalotalentlocal, vinculada en un inici a la campanya de Nadal, on es va unir molta gent compartint un mateix missatge, i cridant l’atenció dels consumidors. Aquest primer any ja va obtenir una gran repercussió. Van repetir l’experiència el 2019, realitzant un verkami (crowdfunding creatiu) per a poder dur a terme més accions de difusió, i també fou un èxit de participació. Aquest 2020, malgrat que les circumstàncies no són les millors pels creadors locals, el projecte ha aconseguit consolidar-se.
“Vull que més gent conegui aquestes marques, que tenen uns valors al darrere, produint de manera local i a petita escala”, explica Vanesa Carrasquilla
Han aconseguit que la iniciativa no només estigui vigent durant el període nadalenc, sinó que es transformi en una plataforma de difusió dels petits productors que segueixen al peu del canó lluitant contra les adversitats cada dia de l’any. Són 67 les marques que confien en Talent Local. Marques que, a més, estan plantant les llavors del canvi, liderant-lo —en una revolució coral— per a transformar el consum en l’àmbit social. “Vull que més gent conegui aquestes marques, que tenen uns valors al darrere, produint de manera local i a petita escala”, explica Vanesa Carrasquilla.
En el manifest de Talent Local, trobem els punts essencials que defineixen el projecte: un sistema de consum responsable i conscient, respectuós amb el medi ambient, que s’allunya de l’adjectiu “fast” per recuperar el concepte “slow”, i on guanyar d’una manera col·lectiva, generant riquesa en el nostre territori, quelcom que depèn també de nosaltres com a consumidors. Conèixer la història que hi ha darrere d’un projecte, saber sobre l’originalitat del producte del qual ens hem enamorat, fins i tot veure les mans de qui l’ha elaborat… és allò que només es pot comprendre en acostar-nos a aquest tipus de marques. I, així, també ser conscients del valor real que té el producte. Fet que ens interpel·la a plantejar-nos com és que ens hem acostumat a considerar “normal” pagar molt poc, per exemple, per una samarreta.
Una xarxa a través de la qual no només ajudem al fet que projectes locals segueixin endavant, sinó que possibilita la participació en un impacte positiu en el nostre propi entorn.
Vanesa Carrasquilla, liderant aquest projecte, té clar que la idea sota la que va néixer segueix essent la mateixa. A més, per descomptat, el que està esdevenint aquest any ajuda a replantejar-nos quin tipus de consumidors volem ser. Aprendre a consumir menys, potser, però fer-ho millor, prenent consciència de com i a qui comprem. Plataformes com aquesta ens conviden a sumar-nos a una xarxa a través de la qual no només ajudem al fet que projectes locals segueixin endavant, sinó que també possibilita que participem de l’impacte positiu que genera en el nostre propi entorn. Fins i tot fent difusió a les xarxes —si és que pensem que la butxaca no ens ho permet— ajudem a avançar cap a un paradigma de consum més sostenible.
I és que Talent Local és com un verger. Trobarem marques, botigues i markets, de tot tipus. Alguns exemples: Ecometas botiga online especialitzada en noves marques de llenceria i roba interior sostenible; Fauna y Flora joieria i bisuteria de disseny i producció local; B de Barcelona botiga de petites produccions, edicions limitades i handmade amb una clara identitat de Barcelona; Iorana espai creatiu compartit, on comprar directament a l’autor; Tiralahilacha marca de moda sostenible i ètica made in Bcn; Petit Gaudí col·lecció inspirada en el modernisme barceloní; o també Numon, accessoris vegans i sostenibles, fets amb materials recuperats, reciclats, de proximitat i amb certificat ecològic. Aquestes són només algunes propostes, al directori de la pàgina en trobarem moltes més.
Barcelona al llarg de la seva història i com a ciutat inspiradora de rellevància, ha sigut bressol de molts projectes emprenedors, de marques creatives que han començat a caminar aquí, de petits negocis que han apujat la persiana apostant per les possibilitats que ofereix un lloc tan obert i ric com aquest. I encara que durant els últims anys, i especialment aquest 2020, hem vist les dificultats per a mantenir-se dempeus dels nostres creadors i artesans, paga la pena donar suport i visibilitat a iniciatives com aquesta, donar suport a qui tenim al costat. Persones que, com nosaltres, tenen somnis i il·lusions per a poder continuar avançant. Aquest any, més que mai, #joregalotalentlocal.