¿Quadrar el cercle? Aquest podria ser el propòsit d’RRR’biocosmetics, una nova empresa barcelonina que s’ha marcat l’objectiu de fabricar productes d’alta cosmètica corporal, però que siguin d’origen natural, ecològics, biodegradables, sense testar en animals, sense silicones ni parabens, que no generin envasos de plàstic i que, a més, contribueixin a generar llocs de treball per a persones amb diversitat funcional o amb una discapacitat intel·lectual greu.
La filosofia fundacional d’RRR’biocosmetics es basa en l’economia circular, ja que els productes cosmètics de la marca es presenten en un atractiu envàs d’alumini retornable que pot ser reutilitzat moltíssimes vegades. És a dir, és un producte d’anada i tornada. Gràcies a aquest procés de manipulació i neteja dels envasos buits retornats pels clients es genera ocupació per a treballadors amb necessitats especials, una càrrega de treball que es cobreix mitjançant un acord amb la Fundació Aspasim, que gestiona diversos centres ocupacionals de bugaderia, artesania, manufactures i agricultura ecològica.
Cada vegada que el client retorna l’envàs a la marca es pot beneficiar d’un descompte de 50 cèntims en la següent compra de producte. Si l’envàs no es retorna, cal tenir en compte que l’alumini és un material 100% reciclable, de manera que si es diposita el pot al contenidor groc també es dóna una nova vida al producte. A més, per minimitzar la generació de residus, els envasos de la marca són grans, en ser de mig litre.
“Som la primera marca d’Europa de cosmètica corporal ecològica basada en l’economia circular i lliure de plàstics, el que permet reduir en un 96% la petjada de carboni”, explica l’startup catalana, que ha aconseguit signar un primer acord de distribució amb Veritas, la cadena de supermercats ecològics, amb una xarxa de 77 punts de venda. Pròximament, RRR’biocosmetics es podrà comprar també a les parafarmàcies d’El Corte Inglés, encara que l’objectiu és anar ampliant els punts de venda amb acords amb més cadenes. La marca disposa, a més, de la seva pròpia botiga en línia, on ofereix el servei de recollida a domicili dels envasos (s’han de retornar cada vegada un mínim de quatre per reduir l’impacte ambiental).
Gel de bany, xampú i crema corporal
La marca d’economia circular es va llançar al mercat al novembre amb tres productes: un gel de bany, un xampú amb condicionador i una loció hidratant elaborada amb àloe vera, mantega de karité i oli d’ametlla. A més, ara es comercialitza també online un gel hidroalcohòlic amb envàs d’alumini per fer front a l’allau d’envasos de plàstic d’un sol ús que ha generat la pandèmia. Ja estan en desenvolupament nous productes, com mascaretes pel cabell i una línia de cosmètica infantil.
Darrere de RRR’biocosmetics es troben les germanes Vicky i Ana Ribalta i l’enginyer i empresari Agustí Vilar. Vicky és dissenyadora gràfica i compta amb experiència en el sector cosmètic, ja que va treballar a Natura Bissé. Per la seva banda, Ana Ribalta és sotsdirectora general a Banc Sabadell, on és la responsable de la divisió de banca corporativa i internacional.
“El meu pare era un ultraavançat en qüestions vinculades amb el reciclatge i l’economia circular, en els anys 70 a casa ja teníem set tipus d’escombraries i reutilitzàvem l’aigua de pluja”, explica la banquera, que també està molt involucrada per raons familiars amb diferents entitats dedicades a la inserció laboral de persones amb necessitats especials i discapacitat. “La idea de crear RRR’biocosmetics la va tenir la meva germana Vicky, horroritzada per la quantitat de plàstic que es genera, per exemple, amb totes les ampolletes dels amenities dels hotels. El somni d’aquesta marca és convertir la dutxa que tots gaudim diàriament en un regal per al planeta”, apunta Ribalta.
El somni d’aquesta marca és convertir la dutxa que tots gaudim diàriament en un regal per al planeta
Els tres socis han efectuat una inversió inicial de 150.000 euros i han arribat a un acord de producció amb Capel Cosmetics, una empresa de Llinars de Vallès especialitzada en la formulació i elaboració de productes cosmètics i de perfumeria dirigida per Ramon Serra. Tot el procés es realitza amb ingredients ecològics i amb uns criteris de qualitat que han aconseguit certificar el producte amb el segell europeu Ecocert Cosmos Organic.
“RRR’biocosmetics no vol ser una marca de luxe o per a les elits, tot el contrari; hem apostat per oferir la màxima qualitat, amb un envàs molt elegant però a un preu assequible per a tothom, ja que hem renunciat al marge en favor de l’aspecte social i mediambiental de la marca”, afirma Ribalta, que ha dissenyat el pla estratègic de l’empresa. Els productes es venen a un preu d’entre 14 i 17 euros per envàs.
L’objectiu d’RRR’biocosmetics és que, com a mínim, el 40% dels envasos que posin al mercat entrin en el sistema de retorn, és a dir, es recuperin per tornar-los a omplir. “El millor per la natura és no produir; com més envasos puguem reutilitzar millor i, a més, podrem generar més i més oportunitats d’ocupació per a les persones amb necessitats especials”, conclou la banquera.
En els seus diversos tallers, la Fundació Aspasim compta ara amb 284 usuaris. Els que treballin per RRR’biocosmetics hauran de realitzar el procés de classificació, selecció, neteja i desinfecció dels envasos d’alumini, que posteriorment tornaran a reincorporar-se al procés productiu a la fàbrica de Capel, tancant així, el cercle i donant sentit a aquesta nova marca.