Digitalitzar completament l’operativa dels hotels i proporcionar als clients una eina que els permeti realitzar a través del mòbil totes les interaccions necessàries durant la seva estada, des de realitzar el check–in i obrir la porta de l’habitació, fins a sol·licitar un taxi, reservar taula en un restaurant de l’hotel, demanar menjar a l’habitació, seleccionar el contingut del minibar abans de l’arribada, sol·licitar serveis de bugaderia o reportar qualsevol avaria tècnica.
Amb aquesta vocació, un grup d’enginyers i especialistes en la indústria hotelera i en tecnologia han creat a Barcelona James & Rita, una startup que ha invertit un milió d’euros en desenvolupar una plataforma tecnològica amb la qual volen ajudar al sector hoteler a fer un salt en el seu procés de digitalització i a millorar l’experiència dels seus clients, especialment dels més joves, acostumats a realitzar qualsevol tràmit a través d’una aplicació mòbil.
I, a què respon el nom de James & Rita? “Buscàvem una marca atractiva i internacional; James és el nom que reben habitualment els majordoms anglesos i Rita és la patrona dels impossibles”, explica divertida Georgina Rigau, directora i sòcia fundadora de la companyia, junt amb David Veil.
Iberostar aposta per la firma
El software va començar a desenvolupar-se fa tres anys, però ha estat el 2020 quan James & Rita ha signat els contractes amb els primers clients; en aquest cas, la pandèmia no els ha perjudicat, sinó que ha estat un accelerador, ja que el procés de digitalització s’ha accentuat en tots els sectors. Així, l’empresa emergent catalana ja ha aconseguit introduir la seva tecnologia en 90 hotels situats a Espanya, Portugal, Dubai i Llatinoamèrica, en països com Mèxic i Costa Rica, on hi ha grans resorts que han trobat en la seva solució a l’aliat perfecte per millorar la seva operativa i el servei a client. La cadena Iberostar és una de les primeres que ha apostat pel programari de la firma.
Els plans de James & Rita són ambiciosos. “A finals de 2022 preveiem comptar amb més de 500 hotels, el que suposaria un increment de la facturació de més del 200%”, afirma Rigau.
Acord amb Tesa, Assa Abloy, Onity i Salto
I és que l’adopció de la seva tecnologia pot experimentar un creixement exponencial en els pròxims anys gràcies al fet que James & Rita acaba de signar un acord amb els quatre principals proveïdors globals de solucions d’accés electrònic a les habitacions hoteleres mitjançant el telèfon mòbil. Es tracta dels fabricants de panys Tesa, Assa Abloy, Onity i Salto. Els seus sistemes d’obertura estan instal·lats en 14 milions d’habitacions hoteleres, la pràctica totalitat dels principals establiments en l’àmbit internacional i, a partir d’ara, podran sincronitzar-se i seran compatibles amb l’aplicació mòbil de James & Rita, que ha estat certificada i integrada per aquestes marques. Això significa que els clients podran accedir a l’habitació amb el seu mòbil, sense necessitat de clau o targeta física. N’hi haurà prou amb descarregar-se l’app de James & Rita i apropar el seu telèfon al pany, que s’obrirà sense necessitat que hi hagi wifi o bona cobertura, ja que la comunicació es fa a través de Bluetooth.
Amb la incorporació d’aquesta tecnologia, els usuaris de James & Rita podran accedir directament des del carrer a la seva habitació, sense passar per la recepció de l’hotel, ja que l’app permet també realitzar tots els procediments de check–in i check-out des del mòbil, inclòs el de la formalització de documents d’identitat. Un cop identificat l’usuari es descarrega la clau digital al telèfon, des del qual també podrà realitzar la resta d’interaccions que necessiti amb l’hotel durant tota la seva estada, sense necessitat de trucar a recepció, ja que el sistema està dissenyat per connectar l’hotel amb l’hoste en temps real. “Gràcies a la geolocalització podem fins i tot enviar una notificació al client que està a la piscina per informar de determinada oferta que podrà trobar al bar”, exemplifica Rigau.
L’emprenedora assegura que amb aquesta tecnologia els hotels poden “millorar la seva reputació i reduir les queixes” en escurçar els temps de resposta davant comandes i incidències, el que millora l’experiència dels clients. L’app ja ha estat desenvolupada en castellà, portuguès, anglès, francès, alemany i italià i es pot integrar en qualsevol cadena o sistema de reserva. “Amb una única aplicació en el seu mòbil els usuaris poden gestionar les seves reserves hoteleres a tot el món”, afirma.
James & Rita té la seu a l’Avinguda Diagonal i compta ara amb un equip de deu persones. Segons Rigau, l’empresa s’autofinança i el seu capital es reparteix entre els socis fundadors i algun business angel.
El desenvolupament de l’aplicació destinada a l’usuari final ha arribat després de completar un paquet de solucions que es descarreguen al mòbil dels empleats per millorar l’eficiència operativa i la gestió interna dels hotels. “A diferència d’altres sectors, l’hoteler anava molt endarrerit en digitalització. Fora de l’àrea de recepció, molts processos interns es realitzen encara amb paper”, assevera. L’aplicació per a l’operativa interna de James & Rita ajuda per exemple a optimitzar el procés de neteja de les habitacions o les tasques de manteniment.
“Oferim als hotelers una major traçabilitat i control de totes les operacions i, sobretot, capturem dades que ajuden a prendre millors decisions de gestió”, apunta Rigau. L’emprenedora assegura que les ajudes que concedirà la Unió Europea per impulsar la digitalització i la sostenibilitat dels establiments poden suposar un gran impuls per a l’adopció de la seva tecnologia, desenvolupada íntegrament a Barcelona i que es comercialitza com una suscripció o software as a service (SaaS).