A la Marta Recasens li van robar la bicicleta un dia que havia anat a donar classe a l’escola d’arquitectura de la UPC. Aquesta vivència personal la va portar a dissenyar i a patentar un aparcament segur per a bicis, una iniciativa que, amb el temps, es va transformar en una idea de negoci i va acabar convertint-la en una emprenedora. Va fundar VadeCity, una startup orientada a desenvolupar solucions intel·ligents per solucionar les necessitats dels ciutadans i per millorar la mobilitat de les ciutats.
El primer producte que VadeCity va llançar al mercat va ser VadeBike, un sistema modular d’aparcaments segurs de bicicletes que ara ha evolucionat en incorporar també ancoratges per aparcar els patinets. Aquest mòdul de segona generació, però, incorporarà a partir del març una altra gran novetat: ofereix un sistema de recàrrega de les bateries dels patinets i de les bicicletes elèctriques que estan aparcades. “Fem un pas més i oferim valor afegit, ja que una mateixa infraestructura serveix com a pàrquing i com a estació de recàrrega”, afirma Recasens.
Segons la fundadora i consellera delegada de l’startup, amb aquesta evolució, “VadeBike s’erigeix en un sistema d’electrolineres per al sector de la micromobilitat“. El procés de recàrrega, explica, es realitza sense fils i el repte és que l’energia elèctrica consumida sigui d’origen renovable. Així, els mòduls VadeBike estaran connectats a la xarxa elèctrica, però també tindran un tòtem que, a més de senyalitzar l’estació, produirà energia amb mòduls fotovoltaics.
La idea és que aquest tòtem estigui revestit de panells solars i que pugui ser també un suport per al desplegament de la xarxa de telefonia 5G o per instal·lar càmeres de vídeo i sensors —per mesurar, per exemple, el tràfic o els índexs de contaminació— que permetin captar i generar dades per a la ciutat. “VadeBike és un projecte d’smart city; volem ajudar els ajuntaments a ordenar la micromobilitat i a solucionar problemes reals que tenen sobre la taula, com on aparcar les bicicletes i els patinets”, argumenta Recasens.
Segons l’emprenedora, el seu sistema no és només útil per als ciutadans i per als ajuntaments, sinó que el seu model de negoci incorpora també el B2B, ja que l’objectiu és posar VadeBike a disposició de les empreses de micromobilitat compartida, és a dir, als operadors de bicicletes i patinets de lloguer. Actualment, aquestes companyies han de dotar-se d’un sistema logístic —habitualment nocturn— per procedir a canviar les bateries dels seus dispositius. VadeBike els ofereix ara un model alternatiu: obligar els usuaris a estacionar en els seus mòduls, cosa que permet, d’una banda, evitar que les bicicletes o patinets es deixin en qualsevol lloc i, de l’altra, carregar la bateria.
Per evitar que les firmes de sharing copin totes les estacions, el sistema VadeBike permet realitzar una gestió dinàmica i repartir els usos, és a dir, establir un percentatge de places reservades exclusivament per a usuaris de bicicletes i patinets particulars i un altre percentatge per a vehicles de lloguer o rènting. “El nostre objectiu és fomentar la mobilitat sostenible i la intermodalitat; veiem a les bicicletes i als patinets com un mitjà de transport complementari al transport públic, de manera que ja hem signat convenis, per exemple, amb Ferrocarrils de la Generalitat (FGC)”, sosté Recasens. Es calcula que a Barcelona es realitzen diàriament 70.000 desplaçaments amb bicicleta; d’aquests moviments, un de cada quatre corresponen al sistema públic Bicing i la resta es fan amb bicis particulars.
L’empresària és conscient que el futur de VadeBike depèn en bona part de les decisions que acabin adoptant els ajuntaments, que han de convocar concursos públics per adjudicar aquest tipus de prestacions. “Els ajuntaments ja hi estan treballant, a cada municipi la fórmula utilitzada serà diferent, però crec que el que té més sentit és que els consistoris comprin els ferros, és a dir, que la ciutat sigui propietària de la infraestructura, i que després s’adjudiqui l’explotació a empreses gestores”, considera. Amb l’Ajuntament de Barcelona l’empresa té en marxa un programa pilot de 150 places antirobatori, ja que l’any 2015 va guanyar el premi Barcelona Open Challenge.
Mentre els ajuntaments s’ho pensen, VadeBike ja ha avançat per desplegar la seva xarxa en espais privats. Així, l‘startup ha arribat a acords per instal·lar els seus mòduls segurs per aparcar bicicletes amb les quatre grans universitats públiques de Barcelona: la UB, la UAB, la UPC i la UPF. VadeBike també s’ha aliat amb els aparcaments de Saba a la capital catalana, on, per ara, ha instal·lat cinquanta places en els pàrquings d’Hospital Clínic, Rambla Catalunya, Passeig de Gràcia-Mallorca i Plaça Urquinaona. Per Saba, la incorporació de sistema VadeBike permet reafirmar la seva estratègia de convertir els seus aparcaments en hubs de mobilitat sostenible, ja que ara, a més d’aparcar el cotxe o la moto, els seus pàrquings ofereixen l’opció de recarregar les bateries, recollir les compres online o accedir als serveis de mobilitat compartida de motos, cotxes o patinets.
En l’àmbit privat, una altra via de creixement de VadeBike són els acords amb els promotors i propietaris d’edificis d’oficines, ja que poden oferir així un aparcament segur als treballadors que van a la feina amb bicicleta o patinet.
VadeBike té actualment desplegada una xarxa de 500 places d’aparcament de bicicletes amb els anomenats mòduls de primera generació, és a dir, els que ha comercialitzat els dos últims anys. Ara, treu al mercat aquest model híbrid (que incorpora els patinets i la possibilitat de recàrrega) amb el repte de tancar l’any amb un mínim de 3.500 places —tant en l’espai públic com en el privat— a Barcelona i Madrid, ciutat on ara preveuen entrar. En tres anys, la previsió de Recasens és estar present a cinc ciutats.
Captar un milió d’euros
Per finançar i impulsar aquest pla de creixement, VadeBike acaba de llançar una ronda de finançament amb la qual preveu captar un milió d’euros. En aquest procés, l’empresa compta amb l’assessorament de la consultora Ineo Corporate, presidida per Francesc Homs. Segons Recasens, l’objectiu és donar entrada a un inversor que a més de capital aporti la seva experiència en sectors com el de la mobilitat, els serveis o l’energia.
Aquesta ronda és la tercera que realitza VadeCity, que en els seus inicis va captar 500.000 euros a través d’amics i coneguts (family, friends and fools). En paral·lel, l’empresa ha obtingut 2,66 milions de fons públics procedents del programa d’innovació de la Unió Europea Horitzó 2020, a més de comptar amb 60.000 euros de finançament bancari.
Per utilitzar els mòduls d’aparcament VadeBike els usuaris han de descarregar-se una aplicació mòbil per localitzar els terminals i efectuar la reserva. Per accionar el mecanisme d’ancoratge n’hi ha prou amb apropar el mòbil a un terminal, ja que el sistema funciona amb tecnologia bluetooth. L’startup ofereix una tarifa de 48 euros a l’any que dóna dret a aparcar la bicicleta un màxim de vuit hores al dia per fomentar la rotació i “no convertir l’espai públic en un magatzem de bicicletes“, apunta Recasens. També hi ha la possibilitat de contractar una tarifa mensual de 29 euros que permet disposar d’un ancoratge fix i, a més, poder utilitzar la resta de la xarxa vuit hores al dia. Una altra opció que s’oferirà serà el pagament per ús diari, estipulat en un euro.
“El dispositiu VadeBike és únic al món”, assegura l’arquitecta i emprenedora, que emfatitza que el disseny —basat en la proporció àuria— compta amb una patent europea. Els mòduls de la marca són aptes per a tota mena de patinets i bicicletes, també les plegables. Cada vehicle queda fixat en tres punts, cosa que permet protegir tant les rodes, com la cadena i l’estructura de la bici. El mateix sistema, a més, guarda també el casc. VadeCity subcontracta la producció dels mòduls de VadeBike en una empresa catalana, CM Laser, amb planta a Barberà de Vallès.