Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) invertirà més de 400 milions d’euros en els pròxims sis anys per modernitzar i fer més sostenible la seva flota d’autobusos. Segons l’actual full de ruta de TMB, s’amortitzaran tots els vehicles dièsel i només s’incorporaran autobusos nets i preferentment de tracció elèctrica.
Emmarcat en aquest pla, l’empresa ha iniciat aquesta setmana la licitació per adquirir 210 autobusos elèctrics i híbrids per un import de 116 milions d’euros. Els nous vehicles serviran per substituir d’altres amb tecnologies més contaminants i una antiguitat de 15 anys.
“Volem que la xarxa d’autobusos de Barcelona sigui innovadora, eficient, segura i, sobretot, neta i sostenible, en línia dels objectius de la Unió Europea per descarbonitzar el transport i combatre l’emergència climàtica”, exposa la presidenta de TMB, Rosa Alarcón. L’aposta estratègica de TMB no només inclou la compra d’autobusos nets sinó també dels seus vehicles auxiliars i infraestructures necessàries i la promoció de l’hidrogen i el biogàs.
La licitació en curs de 210 autobusos elèctrics i híbrids es divideix en cinc lots, dels quals dos corresponen a vehicles 100% elèctrics i d’emissió zero, que sumen 78 unitats. D’aquests, 29 seran articulats de càrrega ràpida i es destinaran a l’electrificació de les línies H16, H12 i V15, les tres de gran demanda. La resta contribuiran a l’objectiu de fer que l’any 2030 la meitat de la flota d’autobusos de TMB sigui de propulsió elèctrica.
A banda dels busos elèctrics, el grup més nombrós de vehicles demanats en aquesta licitació serà el dels estàndards híbrids de gas natural comprimit, amb un total de 85. A aquests se sumaran 23 autobusos articulats que també seran estàndards de gas natural comprimit. Finalment, TMB ha sol·licitat ofertes per fabricar 24 autobusos de dos pisos de propulsió híbrida dièsel-elèctrica per al bus turístic, que es dedicaran a substituir unitats dièsel. Totes les unitats s’hauran d’entregar de manera escalonada en funció de les necessitats de renovació de la flota fins al 2025.
Amb aquesta licitació, TMB cobreix aproximadament la meitat de les adquisicions de vehicles previstes per als pròxims quatre anys, estimada en 410 unitats. D’aquestes, el 62% serà d’emissió zero, amb autobusos elèctrics de bateries, de càrrega amb pantògraf o de pila d’hidrogen.