Feia dos anys que la direcció d’Alstom i la plantilla de la fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona) esperaven la resolució d’aquesta adjudicació. La licitació va sortir a l’estiu de 2019 i van presentar l’oferta el gener de 2020. Finalment, el consell d’administració de Renfe va aprovar dilluns la compra a Alstom i a Stadler de 211 trens de gran capacitat per als serveis de Rodalies de tot Espanya i el seu manteniment durant 15 anys, per un import de 2.445 milions d’euros. El lot més gran l’ha guanyat Alstom, que haurà de produir 152 trens de 100 metres de longitud per 1.447 milions d’euros.
Segons fonts d’Alstom, la fabricació d’aquestes unitats es farà íntegrament a la planta vallesana, que s’ha de preparar per poder assumir aquest ingent volum de producció. A les instal·lacions de la multinacional francesa a Santa Perpètua es fa tot el procés de construcció dels trens, des dels primers dissenys fins a la posada en servei. En aquest centre s’han fabricat des dels vagons de metro de l’L9 i el tram de Barcelona fins a trens de Rodalies i d’AVE. També compta amb un centre de recerca i desenvolupament (R+D). De fet, fa anys que aposta per la seva digitalització i centralitza la impressió en 3D del grup.
Per donar resposta al contracte de Renfe, l’empresa preveu duplicar la plantilla actual a Santa Perpètua, formada aproximadament per uns 700 empleats directes i 300 indirectes —que treballen a la mateixa fàbrica—. Així mateix, la multinacional preveu ampliar les instal·lacions. Ho podrà fer als mateixos terrenys on estan ubicats, que va comprar a Inbisa l’any 2015. Concretament, la superfície total de la fàbrica és de 360.000 metres quadrats i només 65.000 estan construïts. També caldrà adaptar la fàbrica a la nova producció, amb nous tallers de soldadura, cabines de pintura, naus i vies de proves dinàmiques, a més de construir un nou centre de realitat virtual.
L’adjudicació de Renfe de 152 trens suposa una garantia de càrrega de treball per als pròxims cinc anys a Santa Perpètua, acompanyada amb aquest ambiciós pla de creixement i inversió a la fàbrica. Alstom remarca que aquest contracte és una gran oportunitat per posicionar la planta i el grup, tenint en compte que es tracta de trens de gran capacitat, uns dels principals reclams del mercat. Aquests tipus de vehicles estan pensats per grans ciutats i han de permetre moure molts usuaris amb temps de parada curts. Ara mateix, la fàbrica vallesana ja està produint unitats amb aquestes característiques per a serveis regionals de Luxemburg.
On es destinaran i com seran els 211 nous trens d’Alstom i Stadler
Renfe preveu destinar els 211 nous trens fabricats per Alstom i Stadler als grans nuclis de Rodalies a Espanya. Això pot incloure el servei de Rodalies a Catalunya, però està supeditat a la firma del contracte programa entre la Generalitat, que és el titular del servei, i Renfe, que és qui l’opera. Segons el nou Pla de Rodalies, presentat el desembre i elaborat per l’exconseller Pere Macías, si es firma el contracte programa, es preveu la incorporació de 56 nous trens a Catalunya abans del 2025.
Les noves unitats tindran una capacitat d’almenys 900 places cadascuna d’elles, un 20% més que els actuals trens Civia, fabricats per la basca CAF. Es minimitzaran el temps de baixada i pujada de viatgers, mitjançant un disseny amb un mínim de deu portes i amplis vestíbuls. Tots els vagons seran accessibles per a les persones amb mobilitat reduïda i disposaran de connexió wifi i zones per deixar les bicicletes i els carrets infantils.
Els trens que fabricaran Alstom i Stadler tindran capacitat per a 900 passatgers i disposaran de connexió wifi i zones per deixar les bicicletes i els carrets infantils
El contracte forma part del Pla de Renovació de flota posat en marxa per Renfe el 2019, que suposarà la renovació del 50% dels trens de Rodalies i Regionals. L’operador vol millorar la fiabilitat del servei i reduir les incidències, augmentar l’eficiència energètica, complir amb les obligacions d’accessibilitat, i incrementar la seguretat del sistema ferroviari. També pretén reduir l’edat mitjana del parc, sobretot de Rodalies i Regionals, que compten amb alguns trens que arriben a superar els 30 anys d’antiguitat.
El Pla de Renovació de flota arriba després que no es licités cap compra de trens nous des de l’any 2007. Ara, Renfe preveu licitar més de 3.500 milions d’euros en l’adquisició de material rodant, generant al voltant de 52.000 noves ocupacions, amb la voluntat de reactivar l’economia. La primera d’aquestes adquisicions va ser guanyada per CAF, per al subministrament de 31 trens d’ample mètric i sis trens alpins, per un import de 258 milions d’euros. En els pròxims mesos, Renfe té previst adjudicar contractes per l’adquisició de 43 trens de Mitjana distància i 38 trens de Rodalies, que aniran a parar a diferents comunitats autònomes.