El missatge està clar. Seat no pot electrificar la planta de Martorell sense el suport de les administracions. L’automobilística ho porta dient des de fa mesos i ho ha tornat a dir un cop més. Preveu invertir 5.000 milions d’euros d’aquí a 2025 per adaptar la fàbrica a aquesta nova producció, però l’executiu i la Unió Europea també han de posar de la seva part.
A la presentació dels resultats de 2020, marcats per l’impacte de la covid, el seu president, Wayne Griffiths, li ha posat deures al Govern de Pedro Sánchez, que els ha de tenir enllestits per aquest mateix any: cal incentivar la compra de vehicles elèctrics, fent pujar la quota de mercat del 4% al 10%, i més que triplicar els punts de recàrrega, passant dels 8.000 fins als 28.000 a tot el país. “Espanya no pot perdre aquesta oportunitat històrica”, ha defensat Griffiths.
Aquests ambiciosos objectius per a 2021 formen part de l’estratègia Future Fast Forward de Seat. Compta amb la participació d’una quinzena d’empreses, grans i petites, i de diferents sectors, com CaixaBank, Telefónica, Iberdrola, Gestamp, Ficosa, Sesé, Delta Vigo o Antolín. El pla ha de permetre assentar les bases necessàries per impulsar el vehicle elèctric a Espanya i revitalitzar el seu sector industrial. Segons càlculs de l’automobilística, si tira endavant, aportaria entre 20 milions i 30 milions d’euros al PIB i generaria entre 300.000 i 500.000 llocs de treball a partir de 2030.
L’estratègia de Seat preveu aconseguir que la planta de Martorell fabriqui més de 500.000 cotxes elèctrics a l’any a partir de 2025, absorbint així la totalitat de la seva capacitat productiva. “Martorell serà una planta elèctrica”, ha assegurat el seu president. S’espera que la fàbrica produeixi vehicles elèctrics per a les diferents marques de Volkswagen, tot i que el grup encara no han concretat quins poden ser.
A l’espera de la fàbrica de bateries
Tampoc s’ha concretat encara si, finalment, la planta de bateries per al sud d’Europa del grup estarà ubicada a Espanya ni a on exactament, element clau per poder arribar a produir cotxes elèctrics a Martorell abaratint el seu cost. El Govern central va anunciar fa unes setmanes la creació d’un consorci publicoprivat per desenvolupar la primera fàbrica de bateries a Espanya, de la mà de Seat-Volkswagen i Iberdrola, que es vol finançar amb fons Next Generation i ha de trobar un soci tecnològic.
És per això que Griffiths ha tornat a demanar el suport de l’executiu, escenificat en la visita de Sánchez i el rei Felip VI, i també de la Comissió Europea per fer-ho possible i permetre la transformació de la indústria automobilística a Espanya, el segon mercat més important de tot Europa. Un altre factor que també s’ha d’acabar de definir és la construcció d’una planta per muntar les bateries, que el president de Seat ha remarcat que ha d’estar “molt a prop”, o bé a Martorell o a Barcelona.
Nou cotxe elèctric urbà de Seat
Amb aquesta aspiració a mitjà termini, la companyia també ha anunciat que llançarà un cotxe elèctric urbà el 2025, amb un preu d’entre 20.000 i 25.000 euros i les dimensions del Seat Arona, aposta que ha de permetre fer accessible l’electromobilitat de manera massiva. Ara bé, no ha concretat encara si es fabricarà a la planta barcelonina, tot i que Griffiths ha assenyalat que volen que es faci des d’aquí.
Així mateix, cal saber si serà de la marca Seat o Cupra. Aquesta última ja s’estrenarà al mercat dels elèctrics a finals d’aquest any amb el Cupra el-Born, dissenyat i desenvolupat completament a Barcelona, però que es produirà a Alemanya. De cara el 2024, comercialitzarà el Cupra Tavascan, també dissenyat i desenvolupat a la capital catalana.
Pèrdues el 2020 després d’anys de creixement
La pandèmia va afectar especialment a Seat, que va registrar pèrdues el 2020 després de creixements continus en els últims anys. L’automobilística va tancar l’exercici amb un resultat negatiu després d’impostos de 194 milions d’euros, enfront dels 346 milions de benefici de 2019, i unes vendes de 427.000 unitats, un 25,6% menys. “2020 no va ser un any fàcil”, ha recalcat el vicepresident executiu de Finances i Tecnologies de la Informació de Seat, Carsten Isensee.
Malgrat tot, Griffiths espera augmentar les vendes aquest any i recuperar els nivells precovid, si la pandèmia es va controlant i la campanya de vacunació segueix avançant: “El 2021 hem de tornar a la rendibilitat. Aquest és el nostre objectiu financer”.