A Catalunya, el Dilluns de Pasqua és un dia amb sabor dolç per als nens… i no tant nens. Fa més de 700 dies que esperem aquest moment, després que l’any passat les mascaretes, els guants, l’alcohol i el confinament van mantenir les botiges tancades.
La tradició continua latent, molts dirien que fins i tot a l’alça aquest any, en tot allò que tingui a veure amb el dolç més famós de la Setmana Santa a Catalunya. I és que mentre nombrosos elements relacionats amb aquesta època de l’any es van diluint en el temps, aquest particular dolç continua sent un dels costums més arrelats. Bona mostra d’això són, és clar, els espectaculars aparadors que llueixen aquests dies les seves creacions magistrals, moltes, catalogades com a obres d’enginyeria i, fins i tot, d’art. No és per menys.
Una mica d’història
Els orígens de la mona són molt més senzills que les elaboracions que veiem aquests dies. Aquest dolç es caracteritzava per ser un bescuit de forma arrodonida que sovint estava farcit de nata, trufa o melmelada, i que es presentava engalanat amb ous durs (sí, dels de veritat). Més endavant, les decoracions van anar sumant ingredients afegint mantega, trossets d’ametlla, fruita confitada i, per descomptat, l’element avui del tot imprescindible, la xocolata, fins a arribar a convertir-se en un pastís coronat per un ou gegant de xocolata o alguna figureta.
L’anomenada mona de Pasqua és particularment famosa a Catalunya i també a la conca mediterrània i, a diferència del que pugui semblar, el seu nom no té res a veure amb un animal, sinó que procedeix del terme àrab munna que significa “provisió de boca”, un regal en forma d’aliment dolç que els moriscos feien als seus senyors per celebrar que la Quaresma havia finalitzat. Hi ha testimonis escrits que ens diuen que ja es feien mones al segle XV, però aplicada als nostres dies, la tradició dicta que sigui el padrí qui regala la mona al seu fillol el diumenge de Pasqua, encara que el veritable dia per degustar-la és el Dilluns de Pasqua, quan les famílies es reuneixen per menjar la mona de postres.
I encara que per als més nostàlgics sempre estaran disponibles les mones tradicionals, amb el pas del temps, el pastís ha anat evolucionant fins a convertir-se en el Sant Greal de la creativitat dels pastissers. Només cal apropar-se als aparadors de les principals pastisseries catalanes per veure com les entranyables figures d’animals de xocolata han donat pas a creacions de castells o superherois i, fins i tot, a naus espacials que desafien a la mateixa llei de la gravetat.
Dels bescuits a les obres de xocolata (i d’art)
La família Escribà va començar a vendre mones als anys cinquanta i des de llavors, gràcies a la seva professionalitat i nombrosos reconeixements, s’ha convertit en tot un símbol de la rebosteria catalana. Coronats ja com els “reis de la xocolata”, és la quarta generació de la família, encapçalada per Christian Escribà, la que es troba actualment al càrrec de forns i fogons d’Escribà revolucionant a la seva manera la pastisseria tradicional i apostant per la creativitat i els pastissos fets a mida. Però tornant a la mona de Pasqua, aquest any a Escribà han volgut rendir un homenatge a la tendència cinematogràfica estrella de la temporada, elaborant una mona on el protagonista és el bebè Yoda de The Mandalorian. Una creació galàctica que gaudiran petits i grans.
Una altra de les pastisseries encarregades de donar vida a les creacions més originals és Chocolat Factory, on els seus tradicionals dolços, ideats pel mestre pastisser Jordi Farrés, es produeixen d’un en un i de manera artesanal a l’obrador que la firma té a Sant Cugat del Vallès. El resultat són petites obres d’art. En el seu aparador es poden veure algunes que van des de dinosaures a tradicionals ous de Pasqua, cuidades fins al més mínim detall i elaborades amb ingredients d’altíssima qualitat, a més de lliures de gluten.
Eric Ortuño, recentment guardonat amb el Premi a la Millor Pasta de Te d’Espanya 2020 i el Premi a la Millor Coca de Crema de Sant Joan 2020, ha creat amb L’Atelier un espai polivalent de més de 1.000 metres quadrats que és un obrador, una pastisseria i una escola professional al mateix temps, ubicat en ple cor de l’Eixample. Ortuño també se suma a les mones de Pasqua més creatives, i ho fa amb una col·lecció de mones dedicades a l’escultura que va crear Jeff Koons, més coneguda pel gos dissenyat per globus units. “Aquest any és una mona molt divertida perquè són com ous de xocolata allò que forma la peça, aportant a més un toc de tradició”, explica Ortuño a The New Barcelona Post.
Elaborades amb xocolata blanca, negra, amb llet i de colors que van des del daurat fins al lila, la mona de L’Atelier d’enguany té un toc molt kitsch i agrada a tots els públics. “Cada any ens inspirem en algun artista, aquest 2021 a més de l’escultura de Koons també estem elaborant petits murals de Bansky i a més personalitzem els grafitis”, afegeix.
Les boutiques d’Oriol Balaguer són, els 365 dies de l’any, és a dir, sempre, espais on les seves creacions combinen sabors i textures amb tècniques tradicionals i contemporànies. Balaguer, que no només és un professional incansable en les seves postres, sinó pràcticament en tota l’oferta gastronòmica (l’obertura del seu primer restaurant a Barcelona, Quatre.coses, n’és una bona mostra), ha creat per a aquesta edició 2021 una col·lecció d’ous de Pasqua inspirats en l’arquitectura, la natura i l’univers animal. I la peculiar nota que sempre acompanya les creacions de Balaguer, la col·lecció està elaborada a base de cacau Grand Cru, una xocolata que el mestre pastisser utilitza a la seva línia de bombons procedent de les plantacions de cacau de Veneçuela, Trinitat i São Tomé, a més de xocolata negra i blanca. Així mateix, i com es tractés d’una obra d’art, les creacions s’exposen a l’Hotel Only You Atocha de Madrid durant la Setmana Santa, on acaba d’obrir un nou espai gastronòmic, i podrà adquirir-se amb encàrrec previ en els seus espais de Madrid i Barcelona.
Una mona que s’assembla a… La Mona Lisa
Jordi Roca, el petit dels germans Roca i impulsor del projecte Rocambolesc fa anys que sorprèn el món amb el seu immens talent i sentit de l’humor, i aquest any, després de tot, no anava a ser menys. Així, amb motiu de la mona de Pasqua Roca, s’ha tornat a superar amb una obra de xocolata que recorda notablement a l’obra de Leonardo da Vinci, la Mona Lisa, però la mona del Rocambolesc té un cap de ximpanzé.
Elaborada a partir d’una escultura de Montse Zurilla, la mona ideada per Jordi Roca està feta amb xocolata amb llet, està farcida de bàmboles de cacauet torrat i salat, recobertes de xocolata amb llet i cacau en pols. Però això no és tot. Jordi Roca també ha creat una altra mona solidària, una figura d’un ximpanzé assegut, i els beneficis es destinaran a ajudar a la rehabilitació i rescat dels primats maltractats a través de la Fundació Mona, amb qui Rocambolesc col·labora. Totes dues estan disponibles als locals de Girona, Barcelona i, per encàrrec, també a Madrid.
Mones a domicili
Més mones que mai és la campanya creada per mig centenar de pastisseries catalanes per enviar a domicili les tradicionals mones de Pasqua. La iniciativa, que tracta de reduir els possibles danys al sector que es preveu que provocarà l’actual situació, ha estat posada en marxa per Marc Rodellas, de la pastisseria Rodellas de Sant Celoni, i a ell s’han anat sumant altres mestres pastissers de diferents localitats.
Sense major difusió que les seves xarxes socials i el ressò dels mitjans, la idea és promocionar les seves mones i facilitar l’enviament a domicili segons la localitat i el codi postal. En els seus perfils de xarxes socials hi ha un enllaç a Google Maps, on el client pot triar la seva mona i encarregar-la per telèfon. Posteriorment cada pastisseria coordina el lliurament a domicili, si aquesta es troba dins del radi d’acció de la pastisseria.
Segons el Gremi de Pastisseria de Barcelona, la Pasqua d’aquest any serà notablement millor a la de l’any passat, marcada per l’estat d’alarma. Els pastissers confien en arribar a les prop de 700.000 mones venudes, al voltant d’un 5% menys que el 2019, remuntant així els números de 2020.