Corpinnat
L'associació de vins escumosos del Penedès està integrada avui per deu cellers.

Corpinnat celebrarà un festival gastronòmic del 15 de juny al 15 d’agost

La marca col·lectiva de grans vins escumosos catalans crea un esdeveniment per donar a conèixer els seus cellers, potenciar el coneixement del territori i donar suport al sector de la restauració local, molt afectat per la pandèmia. L'any 2020, les deu empreses que integren Corpinnat van reduir un 19% la seva facturació i van exportar el 20% de la producció a 55 països.

Corpinnat posarà en marxa aquest estiu un nou festival gastronòmic “que arriba per quedar-se”, segons ha explicat el copresident de l’associació, Xavier Gramona. L’objectiu és potenciar el coneixement de la marca col·lectiva Corpinnat i enfortir la seva relació amb el sector de la gastronomia, que ha abraçat ja la iniciativa, amb més de 55 restaurants que, per ara, han confirmat la seva participació. Els vins escumosos Corpinnat, de llarga criança, son 100% ecològics, s’elaboren amb raïm de varietats autòctones collit a mà a vinyes ubicades al cor de la comarca del Penedès i es vinifiquen i produeixen íntegrament en els cellers.

El primer Festival Gastronòmic Corpinnat se celebrarà entre el 15 de juny i el 15 d’agost als mateixos cellers de l’entitat, que habilitaran uns espais singulars per convertir-los en menjadors amb capacitat per a un màxim de 40 persones, respectant les distàncies de seguretat. Les reserves es podran fer a partir del divendres 21 de maig a la web de Corpinnat, on es podrà triar el dia, el celler i el restaurant participant. Tots els assistents als diferents sopars i dinars programats durant aquests dos mesos podran gaudir també d’una visita al celler. Es preveu que participin en el festival unes 3.000 persones.

“Amb aquest festival volem apropar a les persones al territori Corpinnat, volem que es coneguin els cellers i donar suport també als nostres restaurants locals i comarcals”, ha destacat el també copresident, Ton Mata. Entre els xefs i restaurants que ja han mostrat el seu interès a participar en la iniciativa i en dissenyar uns menús que maridin amb els diferents corpinnats figuren Nandu Jubany, Els Casals, Villa Retiro, Estimar, Gresca, Gaig, Romain Fornell, Motel Empordà, Fonda Sala, Ginjoler, Cigró d’Or, Aürt, Cal Blay, Cal Pere del Maset, Casa Joan, Casamar, Dos Palillos, La Cava d’en Sergi, Mordisco, Pinotxo Boqueria, Xavier Pellicer, Suculent o Terrassa Martínez.

Segons Corpinnat, el festival neix amb un triple objectiu: ajudar el sector de la restauració a superar la crisi derivada de la pandèmia, fer valdre la riquesa i diversitat gastronòmica del nostre país i donar a conèixer els valors de la marca entre els consumidors”. La marca col·lectiva de grans espumosos de qualitat està integrada actualment per deu cellers del Penedès que van decidir marxar de la Denominació d’Origen Cava per apostar per un projecte propi centrat a maximitzar la qualitat dels vins i la identificació amb un territori determinat. Es tracta de Recaredo, Gramona, Llopart, Torelló, Nadal, Sabaté i Coca, Can Feixes, Júlia Bernet, Mas Candí i Can Descregut, tots ells de capital familiar. Ja hi ha noves empreses interessades a formar part de Corpinnat i que ara es troben en una fase prèvia d’auditoria per veure si compleixen amb els estrictes requisits que exigeix la marca col·lectiva.

Primer balanç econòmic

Els deu cellers de Corpinnat han presentat aquest dilluns el seu primer informe econòmic amb dades de balanç de l’exercici de 2020, molt marcat per la pandèmia, que ha impactat en els seus principals clients: els restauradors. En total, les empreses associades a la marca van vendre 1,7 milions d’ampolles, un 22% menys. En termes de facturació, el descens ha estat del 19%, amb uns ingressos conjunts de 16,8 milions d’euros.

El 19,8% de la producció s’ha exportat a 55 països, amb un especial pes a destins com els Estats Units, Alemanya, Andorra, Japó, Regne Unit, Canadà, Suècia, Suïssa, Finlàndia i Dinamarca. “El volum d’exportació encara és baix, però tenim un potencial de creixement molt important per davant”, assegura Ton Mata, director de Recaredo.

Les llargues criances i el procés de doble fermentació són el principal emblema dels vins de Corpinnat, que procedeixen de vinyes 100% ecològiques. Així, el 80% de les ampolles surten al mercat amb una criança mínima de 30 mesos i, el 17%, ho fan amb més de 60 mesos, un període sensiblement superior a la majoria de vins escumosos que es comercialitzen. També és molt més alt el preu mitjà de les ampolles que llueixen el segell Corpinnat: 17 euros.

Xavier Gramona i Ton Mata, copresidents de Corpinnat.

Els deu cellers que formen part de l’associació produeixen fins a 62 referències i donen feina a 223 persones en quinze centres de treball. Corpinnat agrupa 604 hectàrees de vinyes pròpies i 228 hectàrees més de tercers o arrendades. L’any 2019, abans de la pandèmia, els cellers van rebre la visita de prop de 35.000 persones, una xifra que es vol multiplicar en el futur.

L’any passat el fong míldiu va fer estralls a les vinyes ecològiques dels socis de Corpinnat, amb una afectació del volum de raïm veremat d’entre el 30% i el 40%, tot i que en alguns cellers la incidència va escalar al 70%. “Hi haurà molt pocs corpinnats de determinades referències de la verema de 2020″, constata Xavier Gramona. Tot i això, Ton Mata subratlla que els cellers “han sigut capaços de resistir tant al míldiu com a la pandèmia; som empreses resistents”.

Sense avenços en les negociacions amb la DO Cava o amb Clàssic Penedès

Tan Gramona com Mata, que comparteixen la presidència d’aquesta nova marca col·lectiva de la Unió Europea, s’han mostrat molt satisfets de l’acollida que ha tingut la iniciativa entre la crítica internacional. “Hem rebut molts reconeixements que situen els nostres espumosos al nivell dels millors vins del món; estem aconseguint totes les fites que volíem”, destaca Gramona.

Els dirigents de Corpinnat han explicat que ara ja fa temps que no tenen converses amb la DO Cava per avaluar una potencial reincorporació i expliquen que tampoc han avançat les converses per crear una nova DO amb els cellers de Clàssic Penedès. “Per Corpinnat l’exigència de vinificar el 100% a la propietat és un requisit indispensable que fa difícil un acord amb la DO Cava o amb Clàssic Penedès. Ara Corpinnat ha de treballar per Corpinnat“, ha conclòs Ton Mata.

Vinyes de Gramona, un dels socis precursos de Corpinnat. ©SSV

El territori Corpinnat delimita una àrea geogràfica al cor del Penedès de 997 kilòmetres quadrats i 22.966 hectàrees de vinya. El manual d’elaboració que s’han autoimposat els socis és un dels més exigents del món del vi, ja que obliga a fer servir pràcticament només les varietats autòctones (el pes del xarel·lo, macabeu i parellada ha de ser del 90%), a apostar al 100% per l’agricultura ecològica, a fer veremes a mà, a vinificar íntegrament a la propietat (no es pot comprar vins a tercers o ampolles ja mig elaborades) i a treballar amb molt llargues criances (mínim 18 mesos). Tots els cellers han de tenir vinya pròpia, però també en poden arrendar i comprar directament raïm sempre que sigui ecològic i procedent del territori Corpinnat. En aquest cas, s’han de firmar acords a llarg termini amb aquests viticultors externs, a qui s’ha de pagar un preu mínim de 0,70 euros per quilo de raïm. Està prohibit elaborar marques blanques. Tot aquest procés se sotmet a una auditoria externa per part d’una empresa certificadora amb l’objectiu d’equiparar-se als estrictes controls que apliquen les denominacions d’origen.