Leo Pharma ha celebrat els 25 anys a Espanya inaugurant les seves noves oficines centrals per a la península ibèrica, ubicades a Barcelona. Després de deixar les que tenia a la Torre Mapfre, la multinacional farmacèutica acaba d’estrenar 1.200 metres quadrats a Via Laietana número 33, molt a prop de la Catedral i on ocuparà la setena planta.
Amb una plantilla de 125 empleats a tot el país, uns 50 treballaran des d’aquestes noves oficines. Per adaptar-les, la companyia especialitzada en dermatologia mèdica ha fet una inversió de 300.000 euros.
La sostenibilitat ha estat un dels eixos principals en el seu disseny: es fomenta el reciclatge i la reducció de l’ús de paper, escanejant-ho tot, sense cap arxiu i controlant les impressions que es fan. També s’han instal·lat fonts d’aigua i eliminat els vasos de plàstics, i s’afavoreix l’ús de la bicicleta i el patinet per anar a treballar.
El recentment nomenat director general de Leo Pharma a Iberia, Nuno Bras, ha presentat els resultats de l’any passat des de la nova seu, que també es caracteritza per impulsar una nova manera de treballar més transversal i col·laborativa, amb una àgora comuna i sales de diferents formats per equips, zones multiusos i contemplant la possibilitat de convertir tota la planta en un únic espai polivalent per organitzar actes. Així mateix, aquesta nova filosofia també s’ha instaurat a través de l’eliminació dels telèfons fixos, dotant a cada empleat amb un ordinador portàtil i mòbil, facilitant que es pugui treballar des de qualsevol punt.
Espanya, mercat clau per a la recerca
El mercat espanyol va obtenir una facturació de 69,3 milions d’euros el 2020, un 1% més que l’any anterior. Aquest comportament ha estat més positiu que el que ha tingut la farmacèutica a nivell global, amb 1.358 milions d’euros de vendes, un 6% menys. La tendència negativa registrada en els 130 països on està present s’explica en part per l’impacte de la pandèmia.
De cara a 2030, la companyia aspira a arribar als 5.200 milions d’euros en vendes. “Posem el focus en la nostra Estratègia 2030 centrada a reforçar el nostre posicionament en l’àmbit de la dermatologia mèdica i cobrint tot l’espectre de gravetat de malalties com la psoriasi i la dermatitis atòpica, a través de l’R+D com a pilar estratègic”, ha defensat Bras.
El mercat nacional manté uns bons resultats durant 2020, malgrat que a nivell global la farmacèutica va disminuir les seves vendes per la pandèmia
Per fer-ho, la firma preveu llançar un nou medicament cada dos o tres anys, per tant, la recerca i el desenvolupament jugaran un paper clau. Precisament, Espanya és un dels mercats claus per al grup danès en matèria d’innovació, al mateix nivell que Alemanya o els Estats Units. Durant el 2020, Leo Pharma va invertir dos milions d’euros en R+D a Espanya, xifra que espera mantenir durant aquest any i els que vindran, ha remarcat el director general.
Entre les recerques que Leo Pharma està desenvolupant a Espanya, hi ha tres assajos clínics d’un nou fàrmac per a la dermatitis atòpica, amb la participació de fins a 19 centres hospitalaris de set comunitats autònomes. També ha donat suport a un estudi pioner al país que avalua la influència de la covid-19 en la trombosi venosa.
Un quart de segle a Barcelona
Leo Pharma va arribar a Barcelona l’any 1995, gràcies a la creació d’una filial conjunta amb Laboratoris Cusí dos anys abans. Des de llavors, el mercat espanyol ha anat guanyant pes en el grup danès, especialment en la seva estratègia d’R+D. “Avui podem afirmar amb orgull que Leo Pharma Ibèria és un dels mercats prioritaris de la nostra companyia a Europa”, ha exposat Bras.
Entre les fites més destacades d’aquest quart de segle, hi ha l’adquisició el 2015 de la cartera global de dermatologia d’Astellas, que va obrir la porta a acords amb altres companyies com Bayer. Així mateix, destaca el llançament de Kyntheum, el seu primer medicament biològic per al tractament de la psoriasi en adults.