La cultura keto respon a la preocupació per tenir una bona qualitat de vida partint d’una adequada nutrició i un estil de vida saludable. La startup barcelonina Ketonico, impulsada el 2020 per Vicenç Martí, Nico Andonakis i Víctor Sala, vol liderar aquest mercat incipient amb el desenvolupament i la comercialització de productes que donin resposta a aquesta demanda.
Per fer-ho, acaba de tancar la seva primera ronda, per 1,1 milions d’euros, liderada pels family offices d’origen suec Synarchy Ventures i 183 Invest Ab. També ha participat la catalana Xocolating 1994, impulsora de la marca de dolços saludables Body Genious. Amb aquesta última, Ketonico ha arribat també a un acord per elaborar els seus productes a la planta que té a Manlleu.
Els recursos obtinguts li permetran accelerar el seu llançament i consolidació al sud d’Europa i Alemanya, país en el qual la cultura keto està molt assentada. En concret, es destinarà a crear marca, comprar matèria primera i contractar més personal. Actualment, la plantilla de les oficines de Barcelona i Eivissa se situa en els 12 empleats i preveu acabar l’any amb 24 treballadors.
Així mateix, Ketonico acaba d’iniciar la comercialització dels seus productes a través de la seva pàgina web. Ofereix un total de deu referències, amb preus entre 12 i 25 euros, com col·lagen, cafè ecològic, crema de fruits secs, oli en pols o ghee artesanal —utilitzat per fregir i cuinar—. També ven packs de subscripció, amb serveis premium inclosos i preus superiors. Espera arribar als 18 productes a finals d’any i al centenar el 2024.
El keto està en auge, especialment als Estats Units. Després d’analitzar la situació d’Europa, Ketonico busca capturar el 3% dels seguidors de la dieta cetogènica amb la venda dels seus productes a més de 400.000 usuaris. Aquesta fita li permetrà aconseguir un volum de negoci de 33 milions d’euros en un període de cinc anys, fet que permetria a l’empresa liderar la categoria keto a Europa.
Vicenç Martí, cofundador i president de Ketonico, ha explicat que “el keto s’ha convertit en una tendència global, amb una xifra de negocis de 10.000 milions d’euros, dels quals 2.000 milions s’han localitzat a Europa en aquest últim any. En aquest sentit, els Estats Units és el principal mercat del keto, mentre Europa —amb més del 20% de quota de mercat—- ocupa la segona posició, però es preveu que aquests propers anys hi haurà un gran creixement. Un terç del creixement del mercat Keto global se situarà a Europa