Insomnia
Insomnia, la startup barcelonina d'origen italo-hindú. © Andrea de la Calle

Insomnia, l’excentricitat italiana feta moda a Barcelona

Quan cau el sol comença Insomnia, una marca de roba nascuda fa just un any a la capital catalana i que promet nits lúcides (i plenes de color) a les seves clientes

La romana Lucia Carboni és la dona darrere d’Insomnia, una marca de retail d’origen italo-hindú. El 2018, la startup barcelonina es va estrenar amb una ronda de finançament  friends, family & fools, però no va ser fins fa pocs mesos, pel maig de 2021, que va néixer oficialment.

Insomnia és el viu retrat de la Lucia. Una marca excèntrica, passional i intensa que barreja colors, estampats i teixits sense cap mena de pudor. El seu objectiu és no deixar indiferent a ningú. “Ens agrada allò exagerat”, ens explica la fundadora. En les seves peces trobareu plomes, lluentons, serrells i flors. Un lucid dream, com diria Carboni. El menys és més no va amb la seva filosofia.

La seva estació predilecta és l’estiu. “No em veig fent suèters”, confessa la italiana. Per això, va llançar la seva primera col·lecció, What keeps you awake, aquest mes de maig. Vint-i-dues peces —tops, vestits, pantalons i mocadors— que, sumades al drop estiuenc d’aquest juliol —batejat com Quemadita— són l’“armari de l’estiu perfecte”.

Insomnia
Peces de la col·lecció What keeps you awake. © Andrea de la Calle

L’aventura d’Insomnia es remunta a una temporada que Carboni va passar a Boston fa tres anys. Allà va conèixer a una noia índia amb la qual, temps més tard, s’ajuntaria com a sòcia en el seu amor per les teles exòtiques. Les seves primeres peces van ser els caftans. Van fer diversos esdeveniments amb coneguts, i fins i tot van arribar a presentar algunes peces al White Summer, però la cosa no va anar més enllà.

L’estiu de l’any passat la Lucia va prendre les regnes del projecte com a única CEO, va invertir entre 40.000 i 45.000 euros de capital propi, i va professionalitzar el que avui és Insomnia, una boutique construïda entorn d’un sòlid treball de branding. “La gent reconeix Insomnia”, ens explica satisfeta Carboni.

La seva filosofia de marca és un homenatge a la nit. “Aquest moment en què et fiques al llit i el teu cap no et deixa dormir. Aquest moment en què t’imagines què vols ser, què vols fer. Aquest moment en què passen coses, això és Insomnia”, detalla la fundadora. Al voltant d’aquest moment en què cau el sol, es traça una història de marca en què apareixen les sleepless girls, les seves compradores, dones que formen part d’una comunitat de la nit que “gaudeix dels seus moments de desconnexió”.

Encara que ha tingut clientes de tota mena, les més habituals són, o bé noies joves que busquen un conjunt amb què graduar-se, o bé dones adultes que veuen en les seves peces el complement ideal per a gaudir de les seves estones d’oci. Per a la Lucia, la sleepless girl és “una dona madura, que ja té la seva economia i la seva estabilitat”.

Lucia Carboni
Lucia Carboni, CEO d’Insomnia, modelant amb peces de la firma. © Andrea de la Calle

La marca, encara en procés de consolidar-se, té pensat llançar cada any una col·lecció i anar traient càpsules de peces puntuals que li permetin “continuar sorprenent” la clientela amb més diversitat de productes. El preu mitjà de la seva cartera és de 120 euros. La peça més econòmica val 40 euros i la més cara 250.

La producció és limitada, “s’enamora” de teles i les compra, sense importar els metres que hi hagi. “Em moc de manera romàntica”, confessa. Del disseny, s’encarrega ella amb l’ajuda d’unes modistes de Sabadell, que després fan la confecció. “No tinc la carrera de disseny, però tinc molt gust”, ens explica. Encara que el procés creatiu és llarg, la Lucia està contenta: “tot el que hem tret em representa, té molta ànima”. Segons l’emprenedora, la clau del seu èxit és la versatilitat. “El nostre patró és senzill, però adaptable a qualsevol situació. Les peces te les pots posar per a anar descalça a la platja, passejar amb la teva mare, o ser la més maca d’un casament”, remata la italiana.

Juntament amb Carboni, treballa una fotògrafa i una dissenyadora gràfica. Altres perfils els té externalitzats, però ens explica que hi ha més de 10 persones involucrades en la marca. Actualment, comparteixen un coworking com a oficina central al cor de Barcelona.

La producció és limitada, “s’enamora” de teles i les compra. “Em moc de manera romàntica”, ens confessa.

Sobre emprendre, ho té clar: “No hi ha res que m’hagi fet més feliç”. Per a ella tenir un negoci ha estat “una muntanya russa”, que l’ha portat “al cel, i a l’infern”. Encara que si tornés enrere, diu, ho hagués fet abans. Va apostar per muntar la startup a Barcelona perquè és un “hub empresarial” i la ciutat “està en l’ull del món”, però quant a ajudes, considera que hi ha molt de camí per millorar. Per als futurs emprenedors, la Lucia considera clau 1) envoltar-se de professionals, “on tu no sàpigues arribar no tinguis por de preguntar”, i 2) tenir diners, “sempre gastaràs més del que creus”.

Pareo Insomnia
Twist Pareo, del drop Quemadita

Amb la mirada posada al desembre, ja està treballant en un drop nadalenc. Seran vestits de festa que, com diu ella, us els podreu posar a “la vostra festa de Cap d’Any a Bali o sopant amb la vostra àvia”. La Lucia promet peces espectaculars.

De cara al pròxim estiu vol vendre a botigues multimarca. “Al local més cool de”, ens explica. Ara com ara, està venent a Tulum, Formentera i Eivissa. I l’any que ve espera estar a Mykonos. L’estratègia de la romana és estar en els “hotspots de l’estiu” i, de moment, sembla estar aconseguint-ho. També es planteja llançar una càpsula de peces per a home. De fet, el mostrari ja estava fet per a aquest 2021, però no ha arribat a temps. “L’any que ve no tindré gens de por”, assegura.

Veurem com evoluciona Insomnia, que amb tan sols dotze mesos de vida, espera tancar l’any amb una facturació de 200.000 euros. “Tinc aspiracions molt grans, però a poc a poc”, reflexiona la Lucia. Ambició, per descomptat, no li falta.