Mantenir el teletreball alguns dies a la setmana, reduir els metres quadrats destinats a les oficines, crear noves zones on els treballadors puguin interactuar quan hi van presencialment, contractar diferents espais de cotreball per apropar-se allà on viuen els empleats… Aquestes són algunes de les tendències que estan emergint en el món de les oficines postpandèmia. A partir de setembre, no s’espera que les companyies tornin de manera massiva a la presencialitat i apostaran per començar a provar quin d’aquests nous models els hi convé més, segons explica el director de CBRE a Barcelona, Xavier Güell, amb la intenció d’aplicar-lo de manera estructural de cara a principis de 2022, sempre que la pandèmia no torni a empitjorar.
La incertesa que encara provoca la covid a curt termini està posposant aquest retorn generalitzat. “Les empreses no es volen precipitar, encara no hi ha informació suficient per prendre decisions definitives. A més, no hi ha cap recepta màgica, cada sector, cada companyia i cada lloc de treball són diferents”, remarca Güell. Malgrat això, des de CBRE sí que creuen que, quan la crisi passi, s’establiran de mitjana entre un i dos dies de teletreball per setmana. Si abans del coronavirus aquesta modalitat ja estava present a Espanya, però de manera residual i en sectors molt específics, com les empreses tecnològiques i les startups, ara s’espera que es generalitzi.
“Tindrà impacte en el món de les oficines, però menys del que es pot pensar”, indica el directiu. Amb un o dos dies de teletreball de lliure elecció, que considera que tendiran a ser dilluns o divendres, les empreses no es podran plantejar disminuir els metres quadrats contractats perquè continuaran tenint pics d’afluència la resta de dies. Serà diferent per a aquelles companyies que decideixin regular-ho, repartint entre els empleats els dies de la setmana que treballen des de casa, que sí que podran reduir-los si ho tenen planificat.
Ara bé, afegeix Güell, també s’està valorant ampliar espais per garantir les distàncies de seguretat i cuidar més activitats com les videotrucades, que abans no eren tan essencials, així com incorporar zones que no existien. Per exemple, es crearan més espais on els treballadors puguin socialitzar, amb sofàs o taules compartides, garantint que quan hi van en persona aprofiten per relacionar-se i treballar en equip.
Com a resultat, CBRE calcula que la reducció dels metres quadrats contractats per a oficines serà d’un 7% de mitjana, xifra que Güell no veu que sigui preocupant per al sector. De fet, recalca que s’esperava arribar a aquest escenari de cara a 2025, replicant una concepció de les oficines que ja existia a altres països.
Espais flex
La pandèmia també ha permès estalviar-se el temps que es destina a desplaçar-se des de casa a la feina —la mitjana estatal se situa en els 40 minuts—. Després de mesos de confinament i teletreball guanyant el temps que abans es reservava per a trajectes en transport públic o privat, les empreses estan apostant per apropar-se allà on viuen els seus empleats llogant espais de cotreball o flex. Durant el primer trimestre de 2021, aquest tipus de transaccions ha crescut un 85,4% a Barcelona i Madrid, segons CBRE, amb 2.521 operacions tancades a la capital catalana. Savills Aguirre Newman també ha detectat aquest dinamisme en la demanda d’espais flexibles, amb 20.000 metres quadrats contractats a totes dues ciutats durant aquest mateix període, xifra que representa més del doble que fa un any.
Després de mesos de confinament i teletreball guanyant el temps que abans es reservava per a trajectes en transport públic o privat, les empreses estan apostant per apropar-se a on viuen els seus empleats llogant espais de cotreball
Per a Güell, aquesta tendència també significa que les companyies tendiran a repensar on ubiquen les seves oficines, amb l’objectiu d’evitar que la plantilla hagi de fer grans desplaçaments. Això es pot traduir en planificar-les per la zona on viuen la majoria dels seus empleats o tenir més d’una seu a la ciutat, que siguin més petites i estiguin ben repartides per àrees i així reduir els trajectes.
La multinacional GFT, menys taules amb ordinadors i més interacció
Un exemple d’aquestes noves tendències en oficines és la consultora tecnològica GFT, ubicada a Sant Cugat del Vallès. La multinacional alemanya, especialitzada a assessorar i acompanyar negocis en la seva transformació cap a la virtualitat, va començar a implementar el teletreball en la seva seu catalana abans que arribés la pandèmia, permetent que els seus empleats poguessin treballar des de casa dos dies a la setmana. Quan va esclatar la crisi de la covid, més d’un 30% de la plantilla ja s’havia sumat a aquest pla. Actualment, tots els treballadors teletreballen i no s’ha marcat encara cap data de tornada.
Quan ho facin, els empleats de GFT a Sant Cugat del Vallès podran escollir quants dies volen continuar treballant des de casa —entre un i cinc, segons les preferències de cadascú— i es trobaran amb unes oficines completament diferents. Veient que el teletreball funcionava, la direcció va decidir reduir a la meitat la superfície d’oficines, passant d’uns 9.200 metres quadrats a una d’uns 4.800 —Fluidra s’ha quedat amb l’espai vacant—. Així mateix, la seu s’acaba de reformar completament. Les taules amb ordinadors han perdut protagonisme en detriment de zones comunes on parlar amb els companys o fer reunions. De fet, ja no hi haurà seients fixos per a cadascú i s’hauran de reservar el dia abans a través d’una app.