El mercat de les bicicletes elèctriques urbanes compta des d’aquest mes de setembre amb una nova marca: Panot. És tracta d’un projecte empresarial d’arrels barcelonines liderat pels emprenedors Didac Sabaté i Álvaro Ovejero, que volen donar resposta a les necessitats d’un entorn cada vegada més conscient i compromès amb l’urbanisme sostenible. I per això han triat Barcelona, “una ciutat puntera en mobilitat i que està en transformació per posicionar-se com una de les capitals europees més actives en matèria de sostenibilitat”, explica Didac Sabaté.
Per aconseguir-ho han dissenyat i desenvolupat el model Panot amb un equip multidisciplinar de disseny i enginyeria establert al Poblenou; han tancat un acord de subministrament de components amb Shimano, fabricant multinacional japonès de components per a ciclisme amb seu a Sakai, i han escollit a un fabricant de bicicletes d’Oporto (Portugal) per produir i acoblar els components. “Si haguéssim optat per fabricar a la Xina, com moltes altres marques, el nostre producte ja hagués sortit al mercat encotillat i el que busquem és desenvolupar un projecte de marca a llarg termini, per això hem triat el millor proveïdor japonès i produïm a Europa perquè referma la nostra aposta per la sostenibilitat”, afegeix Sabaté.
Per començar, d’aquí a finals d’any sortiran al mercat unes 300 unitats i l’objectiu de fabricació per al 2022 és arribar a les 1.000 unitats venudes. El model Panot —que es pot veure i testejar al showroom que la companyia té al centre de Barcelona— es comercialitzarà a un preu de 2.400 euros i es pot adquirir en règim de leasing els primers 6 anys per després tenir-ne la propietat o mitjançant altres formes de finançament que ofereix l’empresa.
“Hem dissenyat i desenvolupat el producte que creiem més adequat per moure’s per una ciutat com Barcelona”, manifesta Sabaté, i destaca “la fiabilitat i funcionalitat” i també el disseny que han aconseguit, de manera que “Panot és ideal per a la micromobilitat urbana, per a trajectes inferiors a 10 quilòmetres”, ja que ofereix una autonomia per a 185 quilòmetres (unes 72 hores) si es fa un ús estàndard del vehicle. El model que ha sortit al mercat no és plegable al cent per cent, però incorpora una bateria extraïble per facilitar la recàrrega i un motor elèctric Shimano Steps E5000, rodes de 20 polzades i un sistema de transmissions i frenada adequat per als trasllats per ciutat.
La tria d’aquest vehicle també té a veure amb el missatge de sostenibilitat de la marca, segons Álvaro Ovejero. “El 85% dels trajectes amb bicicleta a la ciutat són de menys de 10 quilòmetres perquè no hi ha una xarxa d’accessos interurbans que permeti moure’s amb facilitat per la metròpoli”, indica el cofundador de Panot. Amb les dades de què disposen els responsables de la firma, la velocitat mitjana en el centre de les ciutats és tan sols de 10 quilòmetres per hora i si a això se suma que el 68% de la població viurà en ciutats a partir de l’any 2050, la bici es reafirma com la manera de transport més àgil per a distàncies urbanes de 10 a 15 quilòmetres.
Didac Sabaté, amb experiència en màrqueting en una de les principals empreses del sector del ciclisme, i Álvaro Ovejero, professional vinculat al sector industrial i financer, van posar en marxa el projecte Panot ara fa un any. La inversió inicial, finançada al 50% amb recursos propis, ha estat de 800.000 euros i actualment estan perfilant el pla de negoci per accedir als fons europeus Next Generation EU. El propòsit és expandir la marca a Madrid i València, per després abordar els mercats europeus on l’ús de la bicicleta urbana està més consolidat.
La companyia preveu comercialitzar un miler d’unitats el 2022 i obrir mercat a Madrid i València
El nom de la marca que reprodueix el panot de flor, la rajola icona de Barcelona, serà també un reclam internacional. La rajola, dissenyada a principis del segle XX, va resoldre un problema urbanístic que patia la ciutat: quan plovia els carrers es transformaven en un fanguer a conseqüència d’una mala pavimentació i els panots van permetre crear mosaics i textures acabant així amb la fragmentació dels carrers. D’aquí la marca Panot, una representació de la innovació, transformació, compromís i disseny que Sabaté i Ovejero volen abordar des de l’empresa. En el seu cas no per lluitar contra la pluja, sinó per reduir la densitat de vehicles motoritzats que circulen per la ciutat i que són la principal font de contaminació.