Una de les primeres decisions d’Ada Colau quan va arribar al govern el 2015 va ser aprovar una moratòria hotelera per frenar l’expansió del turisme, paralitzant aquells projectes que no havien aconseguit la llicència o certificat previ. Més tard, va venir el Peuat (Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics), que va fixar com a requisit per a la construcció de nous hotels que s’edifiquessin en barris perifèrics, allunyant la pressió del centre de la ciutat. Fa pocs dies s’acaba d’inaugurar el primer establiment aprovat sota aquesta regulació descentralitzadora.
La nova incorporació a la planta hotelera barcelonina, que ja té oberts el 60% dels seus establiments, es tracta del Leonardo Royal Hotel Barcelona Fira. Leonardo Hotels, divisió europea de la cadena hotelera israeliana Fattal Hotels, ha invertit un total de 45 milions d’euros en el nou hotel. Per al director general de Leonardo Hotels a Espanya, Shay Raz, la nova regulació hotelera que hi ha a la ciutat no ha endarrerit més del compte la definició i construcció de l’establiment i ha equiparat el temps que han trigat a fer-ho amb el que dediquen a altres països europeus on la companyia té presència.
Un factor que sí que ha dificultat la seva inauguració ha estat, òbviament, la pandèmia. Leonardo Hotels va adquirir el solar on s’ha edificat l’hotel durant l’any 2017 i la construcció va començar l’estiu de 2019. Quan va arribar la crisi de la covid, només tenien construïdes tres de les 11 plantes que configuren l’establiment i la nova situació va dificultar especialment l’accés als materials. Amb una oferta de més de 200 habitacions, el Leonardo Royal Hotel Barcelona Fira té 10.000 metres quadrats construïts. També compta amb un jardí exterior i una piscina amb vistes a la ciutat.
A prop del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona i del districte administratiu de la Generalitat al Passeig de la Zona Franca, al barri de la Marina del Port, l’establiment de Leonardo Hotels està focalitzat en el turisme de negocis, oferint sales de reunions i espais de cotreball. Precisament, la seva inauguració coincideix amb la recuperació progressiva que ha començat aquest setembre de les fires i les reunions d’empreses, tendència que s’espera que es vagi accelerant d’aquí a finals d’any, amb la mirada posada al Mobile World Congress (MWC) i l’Integrated Systems Europe (ISE) de febrer de 2022.
“Estem connectats amb Fira de Barcelona”, defensa Raz, que ja ha detectat com en les últimes dues setmanes creixien les reserves d’aquest tipus de visitant. Segons dades de l’Observatori de Turisme de Barcelona, la ciutat acollirà una trentena de congressos durant aquest últim trimestre de 2021. La fira d’oci IAPAA, l’Automobile Barcelona, el Smart City Expo World Congress, Tomorrow.Mobility World Congress i Puzzle X són algunes de les dates marcades en els propers mesos en el calendari de Fira de Barcelona.
Les oficines que envolten el Leonardo Royal Hotel Barcelona Fira també es plantegen com a client potencial de l’establiment, dinamitzant l’oferta gastronòmica de l’entorn amb el restaurant Tramuntana, que oferirà menús de dilluns a divendres, segons remarca el director de l’hotel, Iván Lara. Un altre públic a qui es vol adreçar Leonardo Hotels és el familiar, amb l’objectiu d’omplir les habitacions quan no hi hagi congressos. És per això que s’han incorporat 45 habitacions que es poden connectar amb les seves veïnes i 15 amb un llit addicional.
Leonardo Hotels reforça la seva presència a Barcelona
Amb el Leonardo Royal Hotel Barcelona Fira, la cadena arriba als quatre establiments a la ciutat. Els altres són el Leonardo Hotel Barcelona Rambla, el Leonardo Hotel Barcelona Gran Via i el Leonardo Boutique Hotel Barcelona Sagrada Família. Tots ells han estat oberts durant l’estiu a mig gas que s’ha viscut en una ciutat que depèn completament del turista internacional.
Per a Raz, la temporada no ha estat dolenta, registrant una bona ocupació en els diferents establiments i superant la de l’any passat, però encara s’està lluny de recuperar les xifres prepandèmia, més si es té en compte que han rebaixat a la meitat el preu de les habitacions per atreure visitants. Leonardo Hotels ha pogut cobrir costos aquest estiu a la ciutat, però no ha registrat beneficis. “Falta moviment, però és millor tenir aquesta demanda i anar generant confiança entre els clients. Fem més amb un hotel obert que amb un de tancat”, exposa Raz. De cara a setembre, esperen arribar a una ocupació del 80% i anar recuperant a poc a poc els preus.
Per a Raz, la temporada no ha estat dolenta, registrant una bona ocupació en els diferents establiments i superant la de l’any passat, però encara s’està lluny de recuperar les xifres prepandèmia
A nivell estatal, Leonardo Hotels té presència a Madrid, on estan detectant més dinamisme en la reactivació poscoronavirus que a la capital catalana, Bilbao i Granada. La cadena hotelera va començar a operar a Europa el 2007, arribant a Alemanya, on té la seva seu central. També es pot trobar a Àustria, Suïssa, Polònia, República Txeca, Hongria i Itàlia, arribant a un total de 84 hotels i més de 14.500 habitacions. Integrada en Fattal Hotels, el grup té en total 220 hotels i 42.000 habitacions en 19 països d’Europa i Israel.