L’economia blava, entesa com aquella economia que té la capacitat de donar una resposta sostenible a les necessitats bàsiques de la societat i que implica als diferents sectors econòmics relacionats amb el medi marí, inclosos els ports, no només ens permet un creixement respectuós amb el medi ambient sinó que suposa un motor necessari per al creixement responsable i inclusiu. Segons dades de la Xarxa Espanyola del Pacte Mundial, aquesta economia aporta el 5% del PIB mundial i, a nivell de l’Estat, genera uns 23.000 milions d’euros de valor afegit brut i més de 691.000 llocs de treball.
Davant d’aquesta realitat, el Port de Barcelona, en tant que institució pública i motor econòmic del país, ha atorgat un paper prioritari al desenvolupament de l’economia blava en el seu IV Pla Estratègic 2021-2025. En aquest document, on es recullen les línies estratègiques de futur, es projecta el districte tecnològic de l’economia blava, que té com a embrió el Pier 01, un hub innovador de referència situat en l’àmbit portuari i integrat per més de 100 empreses i startups.
El hub d’innovació Pier 01 està localitzat al Port Vell, un espai singular de 70 hectàrees de superfície que és l’àmbit més ciutadà del Port de Barcelona. El Port Vell concentra una intensa activitat comercial, marítima i portuària, exercint de pol d’atracció d’inversions i talent, un territori històric i únic on progressen iniciatives relacionades amb la nova economia basada en el coneixement i la tecnologia.
L’economia blava, entesa com aquella que té la capacitat de donar una resposta sostenible a les necessitats bàsiques de la societat i que implica als diferents sectors econòmics relacionats amb el medi marí
Al Port Vell podem trobar un ampli ventall d’instal·lacions i serveis per a les persones, així com instal·lacions i serveis relacionats amb el món nàutic i marítim, com ara la pesca, l’amarratge, reparació i manteniment d’embarcacions de lleure, clubs esportius històrics, restauració i hoteleria i activitats que es desenvolupen al llarg de l’any i que són visitades per milions de persones, com el Saló Nàutic o la Fira de Nadal.
L’aposta del Port de Barcelona per desenvolupar iniciatives relacionades amb l’economia blava en aquest àmbit no només afavorirà la creació d’ocupació en el sector portuari, sinó que agilitarà la recuperació de l’ocupació prèvia a la crisi de la covid-19 en aquesta àrea; promourà el desenvolupament d’una formació sectorial de qualitat amb la creació d’un centre integrat de formació logística-portuària en el marc del hub de coneixement, innovació i formació, i facilitarà la recerca i la innovació en tota l’activitat logística-portuària generant un ecosistema innovador capdavanter atraient talent.
Units fem força
Les bases per al desenvolupament de l’economia blava al Port de Barcelona ja s’han començat a posar. En aquest sentit,el Port ha estat la primera institució en signar un acord amb l’Ajuntament de Barcelona per unir forces en aquesta estratègia. L’acord té entre els seus objectius la creació d’un espai per posar en comú projectes, impulsar la innovació, l’emprenedoria, el talent i la formació, així com la cerca de projectes que, mitjançant la col·laboració publicoprivada, puguin donar un impuls a l’economia blava i posicionar la ciutat a nivell internacional.
L’acord té entre els seus objectius la creació d’un espai per posar en comú projectes, impulsar la innovació, l’emprenedoria, el talent i la formació, així com la cerca de projectes
El Port de Barcelona treballa per esdevenir una plataforma única on les startups, les empreses tecnològiques, el món acadèmic i el sector marítim-portuari puguin desenvolupar nova activitat econòmica en l’àmbit de l’economia blava. El Districte Blau, on es concentrarà aquesta activitat, es convertirà en un pol empresarial que funcioni sota criteris de sostenibilitat, apertura, col·laboració i tecnologia, i que sigui capaç d’atraure el talent, l’emprenedoria i la innovació.
Aquests projectes facilitaran la creació de nous llocs de treball de qualitat dintre d’un sector que actualment ocupa unes 15.000 persones i genera 3.750 milions d’euros de facturació anual a la ciutat de Barcelona, representant un 4,3% del seu PIB i l’1,4% de l’ocupació.
Un camí compartit
El Port i la ciutat de Barcelona han evolucionat plegats al llarg dels segles. Barcelona no hauria pogut ser una ciutat industrial, comercial i oberta si no hagués comptat amb un port de primer ordre que li hagués facilitat l’arribada de les matèries primeres i capaç, alhora, de fer arribar la seva producció a tot el món. De la mateixa manera, el Port de Barcelona no seria avui una infraestructura moderna i capdavantera si no hagués tingut darrere aquesta ciutat emprenedora, que segueix treballant per esdevenir una metròpoli moderna i competitiva, amb projecció global.
El Port i la ciutat de Barcelona han evolucionat plegats al llarg dels segles
Avui, el Port de Barcelona és la infraestructura estratègica necessària perquè el país funcioni, una maquinària econòmica potentíssima en transformació i que, entre altres aspectes, requereix professionals cada cop més preparats i especialitzats. L’economia blava és un gran generador d’oportunitats laborals. Però també de creixement econòmic sostenible, tant des del punt de vista mediambiental com social i econòmic, els tres eixos que marquen el desenvolupament del Port de Barcelona avui, un port fermament compromès amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) de les Nacions Unides.