Al començament de 2019 va transcendir la decisió de la multinacional francesa Decathlon d’ubicar a Barcelona el seu centre logístic de referència per al Sud d’Europa. La companyia va apostar per la capital catalana davant la possibilitat d’aixecar el magatzem en un enclavament estratègic: una de les poques parcel·les que quedaven lliures en l’anomenada ZAL Port-Ciutat, que gestiona l’empresa Cilsa, participada pel Port de Barcelona (51, 5%) i per la companyia cotitzada Merlin Properties (48,5%). Es tracta d’un emplaçament únic, ja que està situat a tocar del port —una de les principals portes d’entrada de les mercaderies que comercialitza Decathlon— i a només deu minuts de l’aeroport.
Amb una superfície de 167.751 metres quadrats, en la parcel·la Cilsa ha construït claus en mà una nau logística de 95.987 metres quadrats, unes dimensions que la converteixen en una de les més grans d’Espanya i en un edifici “únic a Catalunya”, segons explica el director general de Cilsa, Alfonso Martínez. Aquesta companyia publicoprivada ha executat una inversió de 53,4 milions d’euros per construir en catorze mesos el complex, que acaba d’estrenar Decathlon amb un contracte de lloguer a llarg termini.
La macronau està formada per dos edificis de 46.610 metres quadrats cadascun, més un immoble destinat a serveis i oficines. En total, el bloc logístic compta amb 112 molls de càrrega i està dotat de les més altes certificacions mediambientals, ja que ha aconseguit el segell Leed Platinum. Per potenciar la seva sostenibilitat, el complex disposa de plaques fotovoltaiques per a autoconsum i un sistema d’il·luminació LED que minimitza també la factura elèctrica.
En el nou centre logístic d’abast continental de Decathlon a Barcelona hi treballen ja 325 persones, de les quals 51 s’han incorporat recentment a la companyia. Segons Marc Mata, director del magatzem, en els mesos vinents es contractaran 20 perfils logístics més. Segons la cadena francesa de botigues d’esport, la plataforma de la ZAL “és un dels primers passos de l’important procés de transformació logística que ha emprès Decathlon” i que preveu finalitzar l’any 2024. “Aquest projecte ens permetrà estar preparats davant els nous reptes i necessitats del futur”, ha explicat Daniel Mànigues, director de l’àrea de transformació logística de Decathlon Espanya.
Actualment, la filial espanyola de la cadena dóna feina a 11.000 persones i explota una xarxa de més de 170 botigues, proveïdes per cinc magatzems regionals. En total, Decathlon és present a 850 ciutats de 60 països, amb 1.650 establiments i 97.000 treballadors.
Segons Cilsa, amb el lliurament d’aquesta nau a Decathlon es dóna pràcticament per finalitzat el desenvolupament de la ZAL Port, ja que no hi ha més superfície disponible. Només s’està ara edificant una nau per a la naviliera Maersk de 8.168 metres quadrats. “En els últims cinc anys hem invertit més de 200 milions en la construcció de 300.000 metres quadrats de naus certificades amb Leed Gold“, apunta Alfonso Martínez. Cilsa gestiona un total de 239 hectàrees a la denominada Zona d’Activitats Logístiques (ZAL), a cavall dels municipis de Barcelona i El Prat. La superfície bruta comercialitzable de les naus situades en aquest enclavament i que gestiona directament Cilsa supera els 700.000 metres quadrats, tot i que en total la superfície logística del parc arriba als 920.000 metres quadrats. El Port de Barcelona prepara una nova ampliació de 100.000 metres quadrats per poder incrementar la superfície que posa a disposició del sector logístic. Incorporarà al seu domini els terrenys que fins ara ocupava en ple territori de la ZAL-Prat la fàbrica del grup francès Total Petrochemicals.