El sector turístic internacional, reunit aquesta setmana a Barcelona, ha subscrit el manifest Barcelona Call-to-Action per a la Future of Tourism que serà una de les eines per afrontar el futur després de la covid-19. El document planteja un conjunt d’actuacions amb el focus posat a les persones, el planeta i la prosperitat i parteix de la necessitat d’avançar com a activitat econòmica cap a un nou model de turisme més innovador, ètic i sostenible.
La declaració recull les conclusions derivades dels debats que durant els dos darrers dies s’han plantejat en el marc de la cimera mundial Future of Tourism World Summit, organitzada per la Fundació Advanced Leadership, la Fundació INCYDE de les Cambres de Comerç Espanyoles, que presideix José Luis Bonet, i l’Organització Mundial del Turisme (OMT), que s’ha desenvolupat a la Casa Llotja de Mar de Barcelona.
Barcelona Call-to-Action for the Future of Tourism assumeix la recuperació després de la pandèmia del coronavirus com “el desafiament més gran” de la història del sector del turisme, i incideix en què el creixement ha de basar-se en la inclusió i la responsabilitat. Per això, determina que el turisme ha de parar atenció a les necessitats de les comunitats i proporcionar feina decent, preservar les cultures, assumir les seves responsabilitats en matèria de preservació del medi ambient i ser, en definitiva, un pilar fonamental del creixement econòmic i el benestar, un dels majors ocupadors del món i un generador important d’oportunitats i empoderament.
Amb la vista posada a les persones, al planeta i la prosperitat, més d’un centenar de ponents internacionals han elaborat un decàleg de mesures que consideren imprescindibles perquè el turisme pugui abordar el futur més immediat. Es tracta d’aspectes com el suport a les empreses per superar la crisi de la covid-19, promoure polítiques i estratègies turístiques que garanteixin l’ús sostenible dels recursos i aprofundir en la implicació del sector a l’hora d’abordar-ne els efectes en termes d’habitatge, utilització de l’espai públic, qualitat de l’ocupació i salaris, exclusió social, segregació, problemes ambientals o saturació d’infraestructures.
També proposen impulsar iniciatives que promoguin el progrés, la integració regional i la cohesió social i estimulin el compromís de les empreses amb el planeta, els llocs i les persones, siguin ciutadans, visitants o treballadors. La sostenibilitat és un altre dels eixos on aprofundir mitjançant, entre altres mesures, la digitalització del turisme, l’aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació i l’aplicació de programes intel·ligents per a les destinacions, que generin valor i impulsin la sostenibilitat. Altres àrees d’innovació demanen millorar la formació, l’educació, el coneixement i la investigació.
La digitalització, el finançament o la formació són altres objectius
Entre les conclusions més globals: fomentar la col·laboració entre països impulsant un mecanisme de cooperació internacional per preparar-se davant de crisis i gestionar-les, de manera que s’apuntali la resiliència del sector i se’n redueixi la vulnerabilitat a futures situacions de crisi.
El manifest s’ha fet públic aquest dimecres a Barcelona amb la presència del secretari general de l’Organització Mundial del Turisme (OMT) de les Nacions Unides, Zurab Pololikashvili, qui ha instat a “construir un lideratge més sostenible” i a apostar per “vies de finançament segures” i garantir la col·laboració entre governs i el sector privat.