Renfe i la seva homòloga francesa, SNCF, van començar a treballar conjuntament per connectar Espanya i França fa 25 anys a través de Renfe-SNCF en cooperació, una companyia participada al 50% per tots dos operadors. El resultat han estat 13 milions de viatges internacionals, dels quals 6,5 milions s’han fet amb alta velocitat, que es va adoptar fa deu anys amb trens AVE i INOUI i va suposar abandonar els populars tren-hotel que connectaven amb París.
París, Lió, Marsella, Nimes, Montpeller, Besiers, Narbona o Perpinyà són algunes de les ciutats franceses que aquesta unió ferroviària permet connectar des de Barcelona. En aquesta xarxa, la capital catalana juga un paper destacat, centralitzant les connexions des de Tarragona, Lleida, Saragossa, Madrid, Valladolid, València, Alacant, Sevilla o Màlaga fins al país veí.
En la seva primera entrevista des que va assumir el càrrec durant el setembre de 2020, el director general de Renfe-SNCF, David Cortés, defensa que Barcelona actua com París en la centralització de trajectes provinents d’altres ciutats i països estrangers, que arriben en avió o en tren. De la mateixa manera que la capital francesa és una parada més de viatges que continuen per anar fins a altres destinacions i ho fan en tren, la catalana té un comportament similar. “Són punts neuràlgics”, exposa Cortés. En el cas dels trajectes que ofereix Renfe-SNCF, un viatger que vingui d’altres ciutats d’Espanya ha de parar a Barcelona per poder agafar la connexió amb França.
Davant d’aquesta centralitat, Renfe-SNCF aposta per continuar reforçant Barcelona, doblant les freqüències de trens de cara al 2022. Aquesta decisió s’emmarca en la reactivació progressiva que l’empresa està encarant després de l’impacte que ha tingut la pandèmia en els viatges internacionals.
Actualment, hi ha dues freqüències diàries—anada i tornada—, que connecten Barcelona amb París i Lió. Aquesta xifra es duplicarà fins a quatre durant l’any que ve. D’aquests, dos trens aniran a París, un a Lió i un a Marsella. Així mateix, Madrid, Tarragona i Saragossa tornaran a estar connectades amb França amb el tren que viatja fins a Marsella, trajecte que s’havia eliminat amb la crisi de la covid. Un dels trajectes que no ha pogut sobreviure al virus ha estat el que anava fins a Toulouse, que ja tenia poca demanda abans de la pandèmia i que la companyia ferroviària ha decidit suprimir.
Actualment, hi ha dues freqüències diàries que connecten Barcelona amb París i Lió, xifra que creixerà fins a quatre durant l’any que ve
Amb els trajectes que s’assoliran durant l’any que ve, Renfe-SNCF encara no haurà arribat a l’oferta que hi havia el 2019, però Cortés no descarta accelerar la recuperació si hi ha la demanda suficient.
El coronavirus també ha provocat canvis en els comportaments dels viatgers. Segons explica Cortés, els usuaris abans preferien anar de punta a punta —des de Barcelona fins a París—, però ara estan optant per quedar-se a parades intermèdies i més properes. Aquest és el cas de Nimes, destinació escollida per presentar els plans de Renfe-SNCF de cara a l’any 2022. La ciutat, molt aficionada als toros i el flamenc, està registrant una bona tendència en la seva connexió amb Barcelona, especialment des de Girona, apropant-se al nombre de viatgers que tenia el 2019.
Renfe i SNCF, en negociacions per ampliar el contracte de cooperació
El contracte que regula el servei que ofereixen conjuntament Renfe i SNCF acaba l’any que ve. Els dos operadors estan en discussions per decidir si l’amplien i, en el cas que ho facin, com ho fan i durant quant temps.
Tot i la liberalització ferroviària i la competència que tots dos operadors tenen en trajectes com Barcelona-Madrid —amb l’AVLO i l’Ouigo—, Cortés espera que l’acord de cooperació continuï i “es puguin celebrar les bodes d’or després d’arribar a les de plata”.
Com a mostra de l’estat de les negociacions, el directiu assenyala que Renfe i SNCF podrien haver rescindit el contracte a finals d’aquest any, coincidint amb l’inici de la liberalització, però han decidit continuar i, per això, s’han pogut programar més freqüències de cara a l’any 2022. Així mateix, posa d’exemple la cooperació que SNCF té amb altres operadors, com l’alemany Deutsche Bahn, amb el qual també competeix en alguns trajectes.