La setmana passada, els voluntaris de la central del Banc dels Aliments de Barcelona, a la Zona Franca, descarregaven un tràiler amb 68.768 paquets de macarrons (que equivalen a 34.384 quilos) que els havia donat la cadena de distribució alimentaria Mercadona.
Una contribució que precedeix a la campanya Gran recapte d’aliments que la fundació sense ànim de lucre repetirà el 19 i 20 de novembre per poder donar resposta a la demanda social d’aliments. La recollida de productes d’aquest any vol recordar a la ciutadania que en “l’actual situació d’emergència social derivada de la pandèmia de la covid-19 s’ha incrementat en un 35% el nombre de persones ateses des del Banc dels Aliments”, segons reconeix la presidenta de la Federació Catalana de Bancs dels Aliments, Roser Brutau.
Amb aquesta donació, Mercadona no només col·labora de manera puntual i significativa a la lluita contra les desigualtats socials, sinó que multiplica la seva contribució amb les 156 entitats socials que diàriament reben productes excedents de totes les botigues de la marca a Catalunya, uns 250 supermercats.
Mitjançant les entitats col·laboradores del Banc dels Aliments, la Creu Roja a Catalunya i el Banc de Productes no alimentaris La Nau, entre d’altres, Mercadona ha lliurat 3.846.000 quilos d’aliments, tant secs com frescos, i articles d’higiene personal des del passat mes de gener, el que suposa pràcticament un 30% més d’articles entregats respecte de tot el 2020, quan va repartir poc més de 3 milions de quilos, en un any en què la cadena de distribució ja va doblar les donacions.
“Són els nostres excedents de producte, aptes per al consum, però no per a la venda”, perquè tenen una data de caducitat o de consum preferent molt propera, “als quals donem una sortida per evitar el seu malbaratament”, especialment en producte fresc, “però també en producte sec o d’higiene personal”, explica Santi Mont, director de relacions externes de Mercadona a Barcelona Nord i Girona.
De les 3.846 tones donades en el que portem d’any, més de 2.500 tones s’han repartit entre 98 entitats socials de les comarques de Barcelona, 706 tones entre 27 entitats tarragonines, i 426 tones i 204 tones han anat a les comarques de Girona i de Lleida, per a 22 entitats i 9 entitats, respectivament.
Mercadona ha lliurat 3.846.000 quilos d’aliments, tant secs com frescos, i articles d’higiene personal des del passat mes de gener
Mercadona aplica aquesta política al llarg de tota la cadena de valor de la companyia, és a dir, des de les comandes en origen fins a la venda final al consumidor. “Evitem el malbaratament i potenciem l’aprofitament dels productes que passen pels nostres magatzems i totes les botigues amb una gestió completa, portes endins i portes enfora”, concreta Mont.
El responsable d’aquesta cadena explica les fases de la gestió global de l’empresa, que fa seva la política que transmet als seus clients: compra el que necessites. D’aquí que inciti el consum responsable sense fer promocions o ofertes de productes als supermercats, més enllà de la rebaixa puntual —preu més baix— d’aquells articles del lineal que, amb quantitat suficient per respondre a la demanda d’aquell establiment, tenen una data de caducitat propera i “evitem el malbaratament”. Però fins i tot, en aquest punt, si per les circumstàncies que sigui “no es pot donar una segona vida al producte perquè “la venda no tira”, llavors l’article es posa a disposició de gestors autoritzats per a transformar-lo en energia, abonament o pinso.
De la mateixa manera, les comandes de Mercadona als seus proveïdors s’ajusten a les previsions de demanda dels consumidors, especialment en el cas dels productes frescos, “evitem l’acumulació d’articles a les botigues, perquè no és bo per a ningú, ni per la cadena ni per al consumidor final”. “El producte fresc ja es selecciona en origen perquè cada categoria —sigui per la seva dimensió o el seu aspecte— té un destí final, des de la venda directa o la classificació per fer sucs en el cas de la fruita, per exemple”, manifesta Mont.
Els establiments eviten l’acumulació d’articles per reduir els estocs i el seu possible desaprofitament
Per ser més eficient en tot el procés intern de lluita contra el malbaratament alimentari, tots els establiments de la cadena tenen un control exhaustiu i a temps real dels productes en estoc, tant frescos com secs. I l’èxit d’aquesta política forma part dels objectius dels responsables de cada botiga “perquè el que prioritzem és l’eficiència” i també dels seus empleats, “que reben la formació corresponent” per saber com actuar amb cada tipus de producte.
El director de relacions externes de Mercadona a Barcelona Nord i Girona admet no obstant que “encara queda feina per fer; tenim assignatures pendents” en l’àrea de productes a granel —com ara el peix—, en què actualment l’única sortida possible per donar-li una segona oportunitat i evitar el desaprofitament és que el reculli un gestor de residus, “quan són productes que encara es podrien consumir”. “Però ho acabarem gestionant, segur”, concreta.
De moment, han intensificat també la gestió dels estocs que en productes com els d’higiene personal s’han de retirar de les estanteries del supermercat perquè les marques tenen un producte de nou llançament que l’ha de reemplaçar. Llavors els articles que es retiren també es destinen a donacions benèfiques. “Tot s’acaba redistribuint”.
En el conjunt d’Espanya i Portugal, Mercadona col·labora amb més de 290 menjadors socials, 60 bancs d’aliments i altres entitats socials als quals fa donacions diàriament, i participa en les campanyes de recollida d’aliments que aquestes entitats organitzen. De fet, el 2020 la companyia ha donat a totes aquestes entitats un total de 17.000 tones d’aliments.