La ciutat recupera el turisme després de la pandèmia. ©V. Zambrano

Barcelona Global insta a fomentar el turisme acadèmic i de benestar i salut

Per recuperar al viatger de qualitat, sostenible i competitiu que esdevingui motor tractor de l’economia del talent a Barcelona, l'associació insta a “trobar noves excuses per venir a la ciutat”. Després dels estralls de la pandèmia i dels brots de turismofòbia del passat, Barcelona Global defensa que és el moment de recuperar el diàleg entre el sector públic i el privat i contribuir a la millora de la ciutat.

Barcelona ha de consolidar el seu lideratge com a ciutat turística i atraure segments de viatgers de qualitat, objectiu que no passa necessàriament per un turisme car, sostenible i competitiu. Amb aquesta idea, Barcelona Global ha dissenyat una proposta de treball per al sector i les administracions en què defensa la necessitat de trobar noves raons per visitar Barcelona.

“Si en el seu moment Barcelona va saber apostar pel turisme de fires i congressos i esdeveniments, i n’ha esdevingut un referent internacional, ara hem de generar noves raons perquè la ciutat sigui atractiva per al visitant, amb una oferta que a més tingui un impacte econòmic”, ha explicat el director general de la entitat, Mateu Hernández. I d’aquí la proposta del sector: posicionar Barcelona com a destí del turisme de benestar i salut i acadèmic.

La capital catalana té elements destacats per ser un destí per a tractaments de salut, com ara uns serveis públics i privats de salut d’excel·lència, actors rellevants de la indústria cosmètica i “la capital de la dieta mediterrània que compta amb una extraordinària planta d’allotjament i benestar a desenvolupar”, segons figura en el document de treball elaborat per l’associació.

Així mateix, Barcelona té l’oportunitat d’esdevenir un nou pol d’educació superior internacional a Europa. És l’ocasió de situar-se a nivell d’altres ciutat europees com Àmsterdam, Copenhaguen o Berlín que han posat en marxa plans d’internacionalització del seu sistema universitari mitjançant la creació de graus orientats a estudiants foranis o amb l’aliança amb centres de recerca internacionals i universitats locals, per citar algunes de les propostes de Barcelona Global.

La presidenta de l’entitat, Aurora Catà, considera que “hem de fer un esforç col·lectiu tant la societat civil com les administracions per resoldre els problemes que hi ha sobre la taula”. Catà afegeix que “el moment de fer-ho és ara, passant del diagnòstic de la problemàtica a l’execució de les mesures per solucionar-ho”.

L’associació defensa que Barcelona té l’oportunitat d’esdevenir un nou pol d’educació superior internacional a Europa

En aquest sentit, Mateu Hernández, ha manifestat que “el turisme no és un sector aïllat, sinó central al model Barcelona, ​​i ben gestionat pot ser motor de l’economia del talent, que és el futur real de l’economia de la ciutat”.

universitat
Edifici central de la Universitat de Barcelona, a la Plaça Universitat.

Amb aquests objectius i una crida al diàleg públicoprivat com a “clau” per assolir-los, Barcelona Global ha plantejat deu propostes concretes per debatre a partir de la recuperació de la confiança entre el sector públic i el privat perquè es puguin traduir en iniciatives concretes, amb calendari i compromisos de totes les parts.

    1. Qualitat de la destinació, centrada en l’espai públic, la seguretat, la neteja i l’ús de la tecnologia.
    2. Una administració facilitadora, activa i dinàmica que garanteixi seguretat jurídica al sector i a la inversió, aporti agilitat a la presa de decisions i promogui una oferta de qualitat en totes les dimensions del turisme a Barcelona.
    3. Disseny d’ajuts al sector que s’adaptin a la recuperació econòmica i incentivin la inversió i la qualitat
    4. Un hub intercontinental, així com prioritzar els creuers amb inici i final a Barcelona.
    5. Prioritzar la cultura com a actiu de la ciutat i factor clau en la creació d’oferta de ciutat de qualitat tant per a veïns com per a visitants.
    6. Un centre de ciutat dinàmic i actiu per als barcelonins, els visitants i l’activitat econòmica, amb especial èmfasis en la Rambla, la Via Laietana, la Ciutadella, el Paral·lel, i Montjuïc.
    7. Nous sectors de l’economia per atraure nous visitants com són la Barcelona de la salut i el benestar i la Barcelona de l’educació superior.
    8. La desestacionalització de la temporada turística, apostant de nou pels grans esdeveniments com a motor de promoció i transformació urbana i prioritzant el nadal i l’hivern com a estratègia.
    9. Una col·laboració publicoprivada renovada i basada en plans d’acció i compromisos compartits.
    10. Promoció de la ciutat renovada on tots els sectors implicats estiguin compromesos.

Les propostes de Barcelona Global són fruit del treball realitzat per l’associació amb més de 30 actors implicats: líders de la indústria hotelera, comerç, mobilitat, restauració, equipaments i empreses culturals, empreses de serveis i grans atraccions turístiques. A més, per concretar-les també han realitzat més de 40 hores d’entrevistes a 25 dels empresaris i directius del sector a la ciutat.