La Torre Mapfre, el dotzè edifici més alt d’Espanya és, junt amb l’Hotel Arts, gestionat per Ritz Carlton, el gratacel més alt de Barcelona. Obert el 1992, aquesta obra dels arquitectes Enrique León i Iñigo Ortiz, fa 154 metres i té 44 pisos, dels quals 39 sumen 44.000 m² d’oficines de diferents empreses i corporacions com l’agència de publicitat DDB, la fabricant de productes de bellesa Coty, la xocolatera Lindt & Sprüngli, la distribuïdora de begudes alcohòliques Campari i fins i tot és seu diplomàtica, perquè hi ha també el Consolat General d’Alemanya.
A partir d’ara, aquests tindran un nou veí a la planta 24: Costa Cruises, la naviliera italiana que ha apostat per Barcelona per establir el seu Customer Hub, un centre d’atenció internacional als creueristes que ahir es va inaugurar oficialment amb una plantilla de 100 treballadors de 21 nacionalitats, tot i que com va indicar ahir Mario Zanetti, president mundial de Costa Cruises, el consell d’administració ja ha decidit ampliar de manera imminent el seu número a través de noves contractacions, perquè en poc temps aquests professionals d’alt valor creixin fins a arribar a les 300 persones.
“Aquestes contractacions faran que Barcelona es converteixi en un centre d’innovació i desenvolupament d’avantguarda“, va anunciar Zanetti, que també va lloar el Port de Barcelona per la seva proactivitat amb la companyia i pel servei rebut com a centre pioner de proveïment dels vaixells amb gas natural liquat. El president de la naviliera va estar acompanyat ahir per Jaume Collboni en el seu doble rol de president de Barcelona Activa i de tinent d’alcalde d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, de l’Ajuntament de Barcelona.
Anant més enllà de les noves instal·lacions al gratacel, el màxim executiu de la naviliera també va indicar que Barcelona juga un paper clau per la companyia. Després va recordar el desplegament dels nous vaixells, incloent-hi el creuer insígnia de gas natural liquat Costa Smeralda, innovador i sostenible, al qual seguirà el seu segon vaixell amb aquest combustible, el Costa Toscana, que s’entregarà les pròximes setmanes i que de seguida serà posicionat a Barcelona, com a tercer vaixell al port, on es pretenen superar les 200 escales anuals el 2022.
Acord per potenciar l’economia blava
La trobada Zanetti-Collboni va ser aprofitada per a la signatura d’un memoràndum d’enteniment (MOU) que pretén impulsar l’economia sostenible de Barcelona “i vol posar en primer pla el turisme inclusiu que generi un valor creixent per a la ciutat”, com es van encarregar de recordar les dues parts, sent Barcelona Activa l’interlocutor directe amb la companyia marítima.
Tant l’Ajuntament com la naviliera han acordat treballar conjuntament per impulsar projectes que puguin beneficiar l’economia local mitjançant la creació de llocs de treball de qualitat, la formació i el desenvolupament del turisme de creuers sostenible, fomentar la innovació i les tecnologies aplicades al sector marítim, i promoure accions de sostenibilitat ambiental vinculades al mar i al turisme costaner.
També es contemplen iniciatives de valor social que donin suport a la comunitat i aquelles vinculades a una activitat turística que permeti connectar amb el patrimoni cultural de la ciutat, com es va encarregar de recordar també Rafael Fernández-Álava, director de màrqueting, comunicació i relacions institucionals de Costa Cruceros i un entusiasta confés de Barcelona, on va viure un any.
Collboni va agrair publicament l’aterratge d’una gran empresa mundial a la capital catalana i la decisió de Costa “de tenir la seva base a Barcelona com a pol d’innovació, talent i tecnologia per augmentar la seva competitivitat i generar feina i riquesa”. El tinent d’alcalde, també va voler ressaltar l’aposta municipal pel projecte, “una inversió que vam emmarcar en l’estratègia econòmica BCN Green Deal, concretament per impulsar un model de turisme sostenible i de qualitat i l’economia blava”.
L’estratègia per impulsar la denominada economia blava a Barcelona, una mesura del govern municipal llançada fa menys d’un mes, anunciava l’assignació de 40 milions d’euros per impulsar el sector blau. És un projecte de ciutat on s’ha treballat amb la participació de més de 70 empreses i institucions de l’ecosistema blau (pel color del mar) de la ciutat. Aquest nou acord amb Costa suma un projecte i un soci més al desplegament del potencial d’ aquesta l’economia a la ciutat. En aquesta línia, s’insisteix en que es pretén afavorir especialment les activitats basades en la sostenibilitat i la innovació, perquè l’economia vinculada al mar es converteixi en un vector de desenvolupament de la ciutat i en la pedra angular de la zona costanera.
Aposta per un model turístic més sostenible
Zanetti, president de Costa Cruises des del març d’aquest any, ha pilotat el reinici progressiu de les operacions de la seva companyia i ahir es mostrava feliç fixant-se en els diferents aspectes de la ciutat des del mirador privilegiat que és la planta 24 de la Torre Mapfre. “Estem molt satisfets de signar el memoràndum amb l’Ajuntament de Barcelona”, va indicar. “Això que comença ara encarna perfectament la visió que tenim i està expressada en el nostre manifest per un turisme basat en valors, inclusiu i sostenible. Barcelona representa una primera fita significativa d’aquest acord i un actiu molt innovador per a la nostra companyia, on estem construint un equip de professionals qualificats i multiculturals”, va concloure el directiu.