Ofensiva de Caprabo per recuperar terreny en el mercat català de la gran distribució. La companyia ha donat per inaugurada una nova etapa que torna a apostar pel creixement i que preveu unes inversions de 100 milions d’euros en els pròxims cinc anys. El nou pla estratègic implica inaugurar 80 nous punts de venda a Catalunya, impulsar la botiga online Capraboacasa i finalitzar el 2023 la transformació de tota la xarxa actual de botigues, que adoptarà un nou model centrat a maximitzar la venda de productes frescos i en el concepte de supermercat de proximitat.
El llançament del nou pla estratègic de Caprabo ha estat possible gràcies a dos factors. D’una banda, la cadena de supermercats del grup Eroski ha reorganitzat el seu accionariat amb l’entrada d’un nou soci inversor que aporta la fortalesa financera necessària per emprendre aquesta nova fase d’expansió. En paral·lel, Caprabo ha estrenat a la ZAL Port del Prat de Llobregat una nova plataforma logística que permet guanyar competitivitat i eficiència i desplegar el nou pla.
“Caprabo es troba en una nova etapa de transformació i creixement gràcies a l’entrada d’un soci a l’accionariat que ens permet reforçar les inversions i la marca Caprabo”, ha assenyalat aquest dijous el president de la cadena, Javier Amezaga, que considera que la societat EP BidCo “és el millor soci per al nostre projecte”. “Ha estat un procés que ha finalitzat amb satisfacció i que suposa un important impuls per als plans estratègics de Caprabo, una de les principals marques catalanes”, ha apuntat l’executiu basc, que també és director corporatiu del grup Eroski.
Després de llargs mesos de negociacions i contactes amb possibles candidats, el passat mes de març Eroski va anunciar que havia tancat un acord amb l’empresari txec Daniel Křetínský, propietari d’EP Corporate Group, per vendre-li el 50% de les accions de Supratuc2020, societat propietària de Caprabo i dels supermercats que Eroski té a les Balears. A l’operació, ratificada a l’agost i executada a través d’EP BidCo, també hi participa l’inversor eslovac Patrik Tkáč, que habitualment inverteix al costat de Křetínský, també conegut com a Míster K. Considerat com el tercer home més ric de la República Txeca, amb una fortuna estimada, segons el rànquing de Forbes, de 4.000 milions de dòlars, el nou soci de Caprabo és el president de l’equip de futbol Sparta de Praga i propietari de la principal empresa energètica de la República Txeca, a més de ser el primer accionista del grup de distribució alemany Metro i d’haver invertit al diari Le Monde i a la cadena britànica Sainsbury‘s.
Segons el director general de Caprabo, Edorta Juaristi, el pla 2021-2025 “és un dels de més envergadura afrontats per Caprabo en els darrers anys i suposarà millorar el servei a les botigues, l’eficiència i la qualitat de l’experiència de compra dels clients”. Juaristi destaca que la cadena ja ha invertit 26 milions en la reorganització de la seva estructura logística. D’una banda, ha estrenat el nou magatzem de 24.600 metres quadrats a la ZAL, on s’ha centralitzat la distribució de productes frescos i el servei de preparació i expedició de les comandes que arriben a través de Capraboacasa. Paral·lelament, s’ha invertit en la modernització de la plataforma logística d’Abrera (de 26.000 metres quadrats), centrada en els productes envasats o no peribles.
Segons Juaristi, el 2023 s’acabarà el pla de transformació de la xarxa de gairebé 300 supermercats de Caprabo, amb una inversió global de més de 60 milions d’euros. Només al llarg del 2021, la cadena ha remodelat 70 punts de venda. Paral·lelament, s’activarà un pla de noves obertures. Aquest any, Caprabo ha inaugurat 14 establiments, amb una inversió de sis milions. Fins al 2025 es preveuen obrir 80 supermercats més, tots a Catalunya.
El nou centre de la ZAL, que també acull les oficines corporatives de la cadena, ha permès ampliar l’horari de lliuraments de la botiga online —de set del matí a deu de la nit— i reduir a una hora el marge de preparació i entrega de les comandes. El repte ara és incrementar la presència de productes frescos a les compres a través d’Internet.
El pla 2021-2025 és un dels de més envergadura afrontats per Caprabo en els darrers anys i suposarà millorar el servei a les botigues, l’eficiència i la qualitat de l’experiència de compra dels clients
Amezaga, que va ser director de Caprabo entre el 2007 i el 2010, s’ha reunit aquest dijous amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, que ha visitat el nou centre logístic de la ZAL i ha pogut conèixer al detall el projecte inversor de 100 milions que s’executarà en els anys vinents. A més de Juaristi a la trobada també hi ha participat el president del Port de Barcelona, Damià Calvet.
Caprabo, que acaba de complir 62 anys, va tancar el mes de gener passat el seu exercici fiscal amb una facturació de 842 milions d’euros, xifra que suposa un creixement del 6,6% en relació amb els 790 milions ingressats el 2019, quan va experimentar una caiguda del 13%. L’empresa suma més de 6.000 treballadors.