La nostra llar s’ha convertit més que mai en el nostre refugi personal, adaptant-se a totes les necessitats que als darrers temps han sacsejat les nostres dinàmiques, des del teletreball, a les classes online, passant per noves necessitats sorgides arran de la pandèmia, que han fet del rebedor una singular paradeta de claus, màscares i gel hidroalcohòlic. D’ençà de l’esclat del coronavirus, els interiors de les cases han eclipsat la moda com a referent d’estil creant una nova aparença domèstica més atractiva i amb un toc de singularitat. En aquest sentit, el disseny de la llars s’ha convertit en una creixent dimensió dins el món de la moda.
Si bé la interacció entre ambdós universos (moda i disseny per a la casa) ja s’estava gestant, va ser la pandèmia l’accelerador que va acabar de consolidar el lloc destacat que avui dia ocupen les col·leccions de la llar dins de la indústria de la moda en general. Això, sumat a les limitacions que fins fa poc ha patit el sector viatges i el de l’oci, ha motivat que hi hagués una tendència a destinar part dels pressupostos domèstics a reajustar l’espai interior, ja sigui per donar resposta a noves necessitats com també per oferir un toc més d’estètica a tot el conjunt. En aquest sentit, la marca distintiva que pot oferir tovalloles, espelmes, roba de llit, o estris de cuina, entre d’altres, fa d’aquests un valor en alça, en major o menor mesura accessibles, que respon a desitjos emocionals que, a més, embelleixen la casa.
Així ho demostra la incursió en els darrers mesos de les cadenes de moda Gap i Mango en l’àmbit de la llar. Seguint els passos de Zara y H&M, la firma catalana va llançar aquesta primavera passada la primera col·lecció de Mango Casa, amb una oferta que inclou tèxtil, concretament roba de llit, fundes de coixí i nòrdiques, mantes, tovalloles i barnussos, a més d’una línia d’espelmes i mikados o bastonets xinesos. Per aquest hivern, a la proposta se li sumen estris per a la cuina i productes per al menjador, incloent, així, suggeriments per a les principals estances de la llar. Això fa que la presència de Mango, més enllà del vestidor, estigui present a tots els racons de la casa.
Com passa amb la línia de moda, la col·lecció per a la casa de Mango duu intrínsec un compromís amb la sostenibilitat, que es tradueix en una reducció de l’ús de plàstics en el packaging dels enviaments, en la producció del 80% en països de proximitat i en l’ús de teixits (lli i cotó) i processos sostenibles en un 75% del total de la producció. Segons Laura Vila, directora de la línia de Mango per a la llar, “llançar aquesta nova col·lecció de casa ha estat una evolució natural per a Mango i ens permet aportar als nostres clients un producte més lifestyle, alhora que diversifiquem les categories amb què treballem. Fa molt de temps que vestim els armaris de les nostres clientes. La nostra il·lusió ara és ser capaços de vestir casa seva”. La proposta de Mango Casa s’inspira en l’estil mediterrani, per oferir una col·lecció de disseny contemporani que juga amb una paleta de colors neutres que regalen serenor i confort a l’ambient que vesteixen.
De la passarel·la a casa
Noms propis com el del barceloní Juan Avellaneda o el dels germans Iñaki i Aitor Muñoz, alma mater de Ailanto, sonen amb força, no només a les passarel·les sino també dins de l’entorn domèstic, gràcies a les propostes que, com a col·laboració o en un àmbit més personal, han fet que la seva concepció de l’estètica traspassi a un àmbit més privat com el domèstic. En el cas de Juan Avellaneda, les seves col·leccions tèxtils aporten a la llar un marcat punt de sofisticació a partir del seu estil trencador, propi de la seva línia de moda. Un bon exemple és la seva darrera col·lecció càpsula Loulou by Avellaneda, que ha dissenyat aquesta tardor per a Güell Lamadrid.
La col·leció s’inspira en la figura de Loulou de la Falaise, musa chic dels anys 70 i gran referent d’estil i sofisticació, que va treballar com a dissenyadora per a grans noms de la moda com Yves Saint Laurent, Haslton i Oscar de la Renta i va aconseguir amb la seva feina i estil reinventar el concepte d’elegància i eliminar la barrera estètica entre gèneres. A través del seu llegat, Avellaneda dissenya un estampat que reinterpreta el clàssic francès toile de jouy amb il·lustracions d’estil chinoiserie que aporten exotisme a una proposta trencadora i colorista, pensada per a tapisseries, coixins, cortines i accessoris de la llar.
Establerts des de fa anys a Barcelona, els bessons Iñaki i Aitor Muñoz han fet de la seva firma de moda Ailanto un referent respecte a la singularitat i bellesa dels estampats que ells mateixos creen en exclusiva i que defineixen les seves propostes. Aquest segell únic, que caracteritza els seus dissenys de moda, és avui l’essència de la nova col·lecció que la firma ha presentat per vestir també els menjadors i dormitoris de la llar. Inspirada en la natura, la col·lecció esdevé un particular paradís farcit d’aus i frondosa vegetació amb el cotó i el lli com a principal primera matèria. Aquest univers personal dels germans Muñoz es materialitza en cobrellits, mantes i individuals que es poden comprar directament a través de la pàgina web d’Ailanto.
Diversificació de firmes de moda presents a Barcelona
Altres firmes de referencia i amb botigues a la capital catalana també s’han sumat en els darrers mesos en aquesta nova aventura d’estar a casa. Aquest és el cas de Camper amb la seva nova gamma de productes Camper Goods, on s’inclou una atractiva selecció d’estris d’alta qualitat “dissenyats per alegrar la teva rutina diària”. Quan es compleixen 46 anys de la seva creació, la marca de calçats —amb models llegendaris com les mítiques pelotas—, compta avui amb nou botigues i un hotel Casa Camper a Barcelona, a més d’una nova aventura de caire domèstic amb què vol donar valor al disseny innovador i a la senzillesa de l’estil de vida mediterrani, característic de la marca des dels seus orígens.
“El veritable benestar es troba a les petites coses de la vida. Els principis del disseny de la marca fomenten una cultura de l’autenticitat, on l’estètica és una font de satisfacció personal, basada en la creença que els objectes haurien de donar benestar, estar ben dissenyats i ser pràctics”, apunten des de la pròpia companyia. En aquest sentit, la col·lecció inclou clàssics del disseny industrial, peces d’artesania i creacions exclusives de Camper que van des de setrilleres a paelles, passant per un càntir o una estora, entre d’altres.
Un altre exemple de les que han donat el salt en parament de la llar és la firma Scalpers que, amb botigues a Barcelona, també ha optat per la diversificació amb Scalpers Home. Fidel al seu estil clàssic atemporal i un xic desenfadat que caracteritza a la seva línia de moda, la primera col·lecció d’articles per a la llar presentada recentment compta amb prop de 50 productes per equipar la cuina, el bany o el menjador, amb distinció i sobrietat. Juntament amb Scalpers, la firma de moda Silbon, també amb botiga al carrer Tuset, trasllada el seu aire preppy cap a l’univers de la decoració amb Silbon Home, una línia d’articles diversificada que inclou també peces de mobiliari.
De les darreres en afegir-se a aquesta categoria es troba Tendam, una de les principals companyies europees del sector moda que, a través de la seva plataforma de comerç en línia, ha inclòs la cadena catalana Textura Interiors, especialitzada en tèxtil de la llar, confirmant així, més que una tendència, una realitat que sembla que ha vingut per quedar-se i omplir d’estil i singularitat les nostres llars.