Els mercats de Barcelona avancen a bon ritme en el seu procés de digitalització. La pandèmia ha sigut un autèntic accelerador de les vendes online i les comandes a domicili i ara les parades incorporen nous serveis com el click & collect. Així, ja és possible fer una comanda a qualsevol parada del mercat i poder-la recollir, sense cues i esperes, fins i tot quan l’establiment ja ha tancat, ja que el paradista la diposita en un armariet refrigerat individual que conserva els aliments a una temperatura d’entre 2 i 8 graus.
L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB), ha instal·lat, com a prova pilot, aquestes taquilles a 6 mercats de la ciutat i a 4 aparcaments de B:SM que estan ubicats a mercats també. Els equipaments inclosos en aquesta prova són Ninot, Sants, Llibertat, Concepció, Lesseps i Provençals; i els aparcaments són els de La Boqueria, Sant Antoni, Sagrada Família i Guinardó.
Segons l’Institut de Municipal de Mercats, aquesta iniciativa forma part del pla de digitalització de mercats i permetrà que les comandes dipositades pels comerciants puguin ser recollides pels clients dels mercats de forma còmoda, ràpida i segura. “Es tracta d’equips digitals avançats, intel·ligents, connectats a Internet i amb una plataforma tecnològica que els gestiona i monitoritza“, explica l’Ajuntament, que vol estendre progressivament el servei a tots els mercats de la ciutat. Els armariets són modulars i poden comptar amb 18, 28 o 38 compartiments individuals.
Aquests punts de recollida complementaran els serveis d’enviament a domicili que han jugat un rol tan important durant la pandèmia, així com el creixent nombre de comandes que gestionen tant comerciants com mercats a través dels canals digitals. També serà un punt d’entrega clau pel futur Marketplace dels Mercats Municipals, la plataforma de venda online comuna per totes les parades que està previst posar en marxa a la primavera.
El nou servei de click & collect funcionarà mitjançant un portal web de reserves on els comerciants o els serveis d’enviament reservaran els armariets ja sigui pel mateix dia o per dates futures, sempre que hi hagi disponibilitat. La mateixa app comunicarà automàticament els diferents estats del cicle de vida d’una comanda i el missatge inclourà l’armariet de lliurament, la data, la franja de lliurament i la seva ubicació; els codis de recollida i de dipòsit; i l’estat de la comanda. Totes les comunicacions s’enviaran per email i, quan es realitzi el dipòsit d’una comanda, també s’enviarà un SMS al client amb el codi de recollida.