El transport públic va recuperant a poc a poc els viatgers perduts des de l’inici de la pandèmia. Després d’un 2020 amb mínims històrics, l’any 2021 ha vist com la reactivació iniciada a l’estiu passat s’ha anat consolidant a la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). “Estem recuperant progressivament els viatgers, pràcticament per igual al metro i el bus”, assenyala la presidenta de TMB, Laia Bonet.
Segons les dades provisionals de tancament de l’exercici, l’operador de transport va arribar fins als 424,8 milions de validacions durant tot el 2021. Aquesta demanda representa el 68,1% respecte dels nivells habituals abans de la pandèmia, amb el nombre de validacions situant-se en els 623,7 milions l’any 2019. És a dir, una diferència de gairebé 200 milions de viatges. Si es compara amb el total aconseguit durant el primer any de pandèmia, el 2021 ha aconseguit incrementar els viatges en un 27,6%, amb prop de 92 milions més.
Aquesta reactivació viscuda durant el 2021 s’ha caracteritzat per una tendència sostinguda a l’alça, especialment a partir de l’estiu, tenint en compte que els primers mesos de l’any es van caracteritzar per les restriccions que van voler frenar l’onada que va venir després de les primeres festes nadalenques pandèmiques, amb mesures com el confinament municipal. De fet, els mesos de gener i febrer van ser els de menys volum de validacions de tot 2021, amb 26,2 i 28,2 milions, respectivament.
Superades les restriccions que van caracteritzar els primers mesos de l’any passat, les xarxes de TMB van veure com el retorn del turisme també va contribuir a omplir una mica més els vagons en un estiu encara a mig gas. Entre els mesos de juliol i agost, van sumar-se 63 milions de validacions, un 34% més que en el mateix període del 2020.
Aquesta tendència iniciada a l’estiu es va accelerar l’últim trimestre del 2021. Concretament, les validacions els mesos d’octubre i novembre es van situar en els 44 milions i els 45,2 milions. En comparació amb els mateixos mesos de 2019, les xifres suposen el 76% i el 83,7% de l’afluència que es va produir fa dos anys.
El bon ritme que s’estava veient a les màquines validadores s’ha vist clarament frenat per la sisena onada de la covid, que ha tornat a fer disminuir els viatges. Així, el passat desembre es va tancar amb 40,4 milions de trajectes. Malgrat aquest alentiment, Bonet remarca que la recuperació a la xarxa de TMB s’està donant des de l’estiu amb bones xifres i que caldrà esperar per veure com continua aquest 2022.
Recuperació similar a Ferrocarrils
Un altre operador de transport públic, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha experimentat una recuperació similar a la de TMB. Ferrocarrils ha registrat una demanda del 67% respecte als nivells habituals abans de la pandèmia, amb prop de 61 milions d’usuaris que s’han desplaçat a través de les seves línies durant el 2021. En comparació amb 2020, l’afluència de viatgers ha augmentat en un 28,4%.
Com en el cas del metro i el bus de Barcelona, els trens de FGC han vist com la tendència positiva millorava els últims mesos de l’any. Tant el novembre com el desembre, la recuperació ha estat del 80,2% respecte al 2019, un percentatge per sobre que el de TMB, que el desembre ja es va veure afectat per la variant òmicron.