La cultura ha estat un dels sectors més colpejats per la pandèmia, afectada per les restriccions i les limitacions d’aforament que feien inviables els seus espectacles. Una de les iniciatives que ha impulsat l’Ajuntament de Barcelona per donar suport aquest sector han estat els Bonus Cultura, una campanya que volia incentivar el retorn a les llibreries, les botigues de discos, els concerts, els teatres i les sales de cinema després del confinament.
Aquesta iniciativa permetia obtenir uns vals amb un valor de 40 euros on l’usuari en pagava 30 i el consistori en posava la resta. En una segona fase, es van incloure vals de 20 euros, volent incidir especialment en activitats culturals com el cinema o les llibreries, amb tiquets més baixos que els dels concerts o el teatre.
La campanya, que va començar el juliol de 2020 i s’ha allargat fins al desembre de 2021, s’ha saldat amb uns 296.000 vals utilitzats, que han generat 8,3 milions d’euros de volum de negoci. La inversió municipal ha estat de gairebé 2,09 milions d’euros. El Nadal de 2020 va ser quan es van gastar més Bonus Cultura, amb Sant Jordi i els festivals d’estiu com els altres principals pics de demanda.
Per sectors, els Bonus Cultura s’han utilitzat, principalment, per anar al teatre, amb el 58,8% dels vals i un impacte de 4,9 milions d’euros. La presidenta de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA), Isabel Vidal, valora molt positivament la iniciativa i assenyala que els hi agradaria que tingués continuïtat.
Per darrere del teatre, s’ha situat la compra de llibres, amb gairebé un 24% de tots els vals i 1,9 milions de volum de negoci generat. Les sales de concerts i els festivals de música s’han emportat el 16% dels Bonus Cultura, amb un impacte d’1,3 milions d’euros. Les últimes posicions han estat per al cinema, amb el 0,95% dels vals comprats i un impacte de 79.000 euros, i la compra de discos, amb el 0,3% dels vals i 25.180 euros.
Un total de 188 establiments i espais culturals de Barcelona es van adherir a aquesta iniciativa. Concretament, hi van participar 17 sales de cinema, dos festivals de cinema, 109 llibreries, deu botigues de discos, 34 sales de teatre, 16 sales de música i tres festivals de música. Cinemes com els Yelmo, Verdi, Cinesa o Renoir Floridablanca; llibreries com La Central, Laie, Altaïr, FNAC, Abacus, la Casa del Llibre, Documenta o Alibri; teatres com La Villarroel, el Tivolí, el Romea, la Sala Beckett, Barts o SAT! Sant Andreu Teatre, i sales com l’Apolo van ser alguns dels establiments adherits.
Davant d’aquestes xifres, el tinent d’alcaldia d’Economia, Jaume Collboni, conclou que aquesta mesura ha estat “un èxit indiscutible”. Aquesta bona rebuda dels Bonus Cultura també l’ha tingut una mesura similar que el consistori va aplicar al comerç de proximitat, els Bonus Consum. L’Ajuntament va invertir més de quatre milions d’euros en aquesta iniciativa, que consistia en la venta de vals de descompte de 10 euros per comprar a establiments de la ciutat, així com consumir als seus bars i restaurants. La campanya va finalitzar amb 360.000 vals utilitzats i 1.900 establiments adherits, amb un impacte de més de 7,5 milions d’euros en el teixit comercial.