Encara que soni una mica tòpic, la història de Mundimoto va arrencar a un garatge. Alberto Fossas va començar a comprar motos de segona mà i acumular-les a casa dels seus pares. Anava d’un lloc a l’altre d’Espanya per comprar-les si sortien més barates i portar-les cap a Barcelona per vendre-les o llogar-les. Josep Talavera, un amic seu de tota la vida i amb experiència en el món emprenedor després d’haver creat Decowood, va intervenir per posar-hi una mica d’ordre. Més de dos anys després, aquesta idea s’ha traduït en Mundimoto, una startup especialitzada en la compra i venda online de motos de segona mà que l’any passat va facturar 15 milions d’euros.
L’aposta de Mundimoto passa per digitalitzar la compra i la venda de motos d’ocasió, amb l’objectiu de fer més eficient el procés i reduir costos, així com oferir una experiència més còmoda per als clients. D’aquesta manera, els usuaris que volen vendre la seva moto els hi envien un parell de fotos i l’equip comercial els hi proposa un preu. Si l’accepten, els hi van a buscar a casa en pocs dies i els hi paguen al moment. També s’encarreguen dels tràmits per canviar el nom, evitant possibles conflictes posteriors si no es fa, a diferència del que passa a altres plataformes, defensa Fossas. De l’altra banda, els clients que volen una moto poden consultar l’oferta al web, on pengen els anuncis, amb tota la informació, fotos i vídeos, “i les poden comprar des del sofà”, exposa Talavera. També els hi ofereixen opcions per finançar-les. Amb motos que tenen una edat mitjana de set anys, els preus de venda es mouen entre els 1.000 i els 25.000 euros.
L’expansió que està registrant aquesta companyia barcelonina està sent exponencial. Hi contribueix clarament la crisi mundial de xips i les llargues llistes d’espera que ha provocat en els concessionaris, reconeix Fossas. També ha influït que no existís cap plataforma digital que s’adrecés a la compra i venda de motos d’ocasió, com sí que passa amb els cotxes. “No hi ha ningú com nosaltres a Europa”, assegura Talavera.
Les xifres parlen per si soles. Si l’any 2020, Mundimoto va vendre 700 motos; un any més tard, van ser 4.000. Aquest 2022 preveu vendre entre 20.000 i 25.000 motos, augmentant la facturació fins als 100 milions d’euros. Això s’acompanyarà també d’un augment de plantilla. Actualment, se situa en els 200 treballadors i l’empresa espera tancar l’any amb entre 400 i 450 empleats. Fa un any, només tenien vuit treballadors. A diferència de la majoria de startups, han registrat beneficis des del primer any.
Des de la seva creació, la companyia ha captat més de 20 milions en finançament. Fossas i Talavera van engegar el projecte amb 500.000 euros. La primera ronda es va tancar a finals de l’estiu passat per 1,3 milions d’euros. Ara, acaben d’aconseguir 20 milions d’euros en una ronda liderada pel fons internacional P101, que també ha invertit a Colvin. També han participat els fons especialitzats Autotech Ventures i Maniv Mobility.
Els recursos obtinguts en aquesta última ronda els han de servir per continuar contractant personal, especialment enginyers, un perfil cada cop més difícil de trobar a la capital catalana. També volen començar a expandir-se per Europa aquest 2022, sense concretar encara a quins països ho volen fer. Amb un creixement tan ràpid, Talavera assenyala que, probablement, aniran per la tercera ronda d’aquí a poc temps. També estan buscant un nou magatzem on anar guardant més motos, amb la previsió que l’actual, amb una capacitat total per a 3.000, s’acabi emplenant. L’equip directiu s’ha reforçat amb Alex Lopera com a director d’operacions. Anteriorment, Lopera havia treballat a Verse i Tipstechat.
Tot el procés es concentra a la Verneda
L’empresa barcelonina ja té un stock de 1.000 motos que guarda en la seva nova seu a la Verneda, de 20.000 metres quadrats. El creixement constant que ha anat vivint l’ha obligat a anar canviant d’ubicació des de la seva creació l’any 2019. La plaça de pàrquing de la família de Fossas ben aviat es va quedar petita i van canviar-la per un aparcament a Mataró de 350 metres quadrats. Després van anar a una nau de 1.000 metres quadrats a Barcelona, a la Verneda, parada que precedeix a l’actual, que havia estat un antic centre de distribució de Panrico.
La nova seu, de lloguer, consta de múltiples plantes, on es distribueixen tots els processos per posar a punt les motos per a la seva venda. Comprades a usuaris de tot Espanya, majoritàriament particulars, arriben en furgonetes a la planta -2. Aquí és on es dóna una primera ullada per comprovar quins desperfectes poden tenir i anar demanant els recanvis. Després les netegen i les preparen per a les fotos dels anuncis. “Com a màxim, passen entre dues i tres hores des que les motos arriben fins que es penja l’anunci”, remarca Fossas.
Mundimoto compra motos a usuaris de tot Espanya, majoritàriament particulars
Superada aquesta primera part, les motos pugen a la planta -1. Aquí hi ha els tallers, amb un equip de 35 mecànics, així com un espai on es guarden els recanvis que poden necessitar les motos, des de rodes fins a pastilles de fre. Un cop posades al dia, les motos se sotmeten a un control de qualitat.
Passades totes aquestes fases, els vehicles es traslladen a la planta 0, on s’exposen. Tot i que Mundimoto aposta pel canal digital, que concentra el 70% de les vendes, també hi ha qui prefereix desplaçar-se a la nau per veure els models. Hi ha tot tipus de marques i, de cada model, se’n poden trobar diversos exemplars, que es diferencien segons els kilòmetres recorreguts, el color o els accessoris que porten. Actualment, l’empresa compra entre 60 i 70 motos diàries i en ven 40. La seu de la Verneda també inclou les oficines de la companyia, a la primera planta.
Aposta per Barcelona
Mundimoto compra i ven motos de segona mà per tot Espanya. Les vendes es concentren fora de Catalunya, amb la resta de comunitats absorbint el 70%. Madrid i València són les ciutats on més compren. Malgrat això, la companyia no es planteja ubicar seus com la de la Verneda a altres punts del país, recalca Talavera. Prefereixen tenir la seu a Barcelona i obrir punts logístics a altres ciutats.
Més enllà de l’expansió per Europa, la companyia també està estudiant llançar un sistema de subscripció i contempla incorporar motos elèctriques. “És el futur i ho sabem”, subratlla Talavera.