La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) s’ha adjudicat la gestió del macrocentre de Formació Professional d’Automoció de Martorell (CFPA), inaugurat el 2015, i que depèn del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC).
La universitat, que té un posicionament reconegut en formació i transferència del coneixement en enginyeria de l’automoció, valora que la indústria del motor representa actualment un 7% del PIB català i que es preveu que arribi al 10%. Té una trajectòria educativa i de recerca en el sector de l’automoció, mitjançant iniciatives com la Càtedra Seat-UPC o el lideratge en innovació en mobilitat urbana a través de CARNET (hub de recerca i innovació en automoció i mobilitat urbana, creat amb Seat i Volkswagen Group Research i coordinat pel Centre d’Innovació i Tecnologia de la universitat).
L’equipament de FP, que ha passat per diverses fases fins al punt que la Generalitat ha licitat tres vegades el complex per trobar un soci privat que n’assumeixi la direcció, té capacitat per rebre 15.000 alumnes a l’any i, fins ara, ha estat infrautilitzat.
En aquesta nova etapa, el centre de Martorell impartirà la formació professional inicial, la formació professional per a l’ocupació i també en modalitat dual, i la formació programada per les empreses destinada al sector de l’automoció, amb la finalitat de garantir una oferta formativa adaptada a les necessitats de la indústria i a la transformació de la mobilitat.
Formació i recerca
En concret, la UPC ha informat que s’impartiran els següents estudis de formació professional: el grau mitjà d’Electromecànica de vehicles automòbils, el grau mitjà de Manteniment electromecànic i el grau mitjà en Mecanització, així com els graus superiors d’Automoció, de Mecatrònica industrial, de Programació de la producció en fabricació mecànica, i d’Automatització i robòtica industrial. Així mateix, s’impartirà formació professional en les àrees d’equips electrònics, màquines electromecàniques, fabricació electromecànica, operacions mecàniques, producció mecànica, maquinària i equipament industrial, transformació de polímers, electromecànica de vehicles i carrosseria de vehicles.
El centre entrarà de la mà de la UPC en la innovació tecnològica i la recerca lligades a la formació, especialment pel que fa als àmbits de la indústria 4.0, la mobilitat, la robòtica, la intel·ligència artificial, el programari, la sensorització, la gestió de dades, la fabricació additiva, les noves tecnologies, la digitalització i el transport sostenible, entre d’altres.
La proposta presentada per la UPC contempla també la creació d’un centre de formació professional de l’automoció virtual i la posada en marxa de projectes estudiantils en la línia de la construcció de vehicles per a la Formula Student. Es tracta d’iniciatives basades en fórmules d’aprenentatge learning by doing, que porten a terme grups d’estudiants i que gaudeixen de molt èxit i participació a la UPC.
Amb una inversió de 18 milions d’euros, la instal·lació es va crear amb l’objectiu de ser una peça clau per garantir mà d’obra qualificada a curt i mitjà termini al sector de l’automoció, que està en plena transformació a causa de la irrupció del cotxe elèctric. De fet, l’escola de FP està situada en uns terrenys molt propers a la factoria de Seat, a Martorell, amb més de 10.000 metres quadrats repartits en una nau industrial, 37 aules i diversos laboratoris.
Per trobar un gestor privat, en aquesta última licitació, el Departament d’Empresa a través del SOC va obrir una consulta preliminar al mercat —empreses, sindicats, entitats i institucions— per definir conjuntament les condicions i els criteris que havien de regir la licitació i donar resposta a les necessitats de qualificació professional del sector de l’automoció.
D’acord amb les modificacions, cinc entitats i empreses es van presentar al procés de licitació del contracte d’explotació: la UPC, Esquemes Informàtics, Fundació Eurecat, MSX International Techservices i Disseny Educatiu.