El grup bonÀrea Corporació continua escalant posicions al rànquing de les empreses més grans amb seu a Catalunya, amb un volum de facturació que el 2021 va assolir els 2.250 milions d’euros, la més alta de la seva història. És la primera vegada que la corporació alimentària lleidatana supera els 2.000 milions d’euros després d’ingressar un 13% més el darrer any especialment gràcies a l’embranzida del negoci de la venda de carburants.
Així, la divisió d’enginyeria i energia, que inclou les 60 gasolineres low cost bonÀrea, va comptabilitzar el 2021 unes vendes de 492 milions d’euros, un 47% més en relació amb els 333 milions del 2020, exercici en què va disminuir el volum de carburant subministrat per la reducció de la mobilitat causada pel confinament.
La font principal de generació d’ingressos del grup, però, són les 540 botigues de la cadena bonÀrea, amb 943 milions. Si se sumen les vendes realitzades en altres canals —exportacions i hostaleria— la divisió d’alimentació humana va assolir una xifra de negoci de 1.195 milions, un 0,4% més. En paral·lel, la producció de pinsos o alimentació animal ha generat 490 milions.
L’últim any, bonÀrea ha obert 16 nous supermercats i ha remodelat o traslladat 16 punts de venda més. Les seves 540 botigues estan repartides entre Catalunya, Aragó, Castelló, València, Madrid, Guadalajara, Navarra, La Rioja i Andorra. El 2021 també es van inaugurar tres noves estacions de servei, fins a arribar a una xarxa de 60.
La companyia amb seu a Guissona (Lleida) compta amb un gran avantatge competitiu: és un grup totalment verticalitzat que controla tota la cadena de valor, des de la granja al plat, per la qual cosa elimina els intermediaris i, a més, la seva estructura de capital li permet reinvertir el gruix dels beneficis. Tot i l’eficiència que comporta aquesta integració, l’encariment de l’energia i de les primeres matèries ha castigat els marges del grup, que ha vist reduir en un 15% el benefici net, fins a 65,47 milions.
bonÀrea explica que per evitar pujades elevades dels preus a les botigues bonÀrea no s’han imputat totalment aquests increments de costos, per la qual cosa els marges comercials s’han reduït. Un altre factor que ha retallat la rendibilitat del grup són les menors exportacions de carn de porcí.
Tot i els guanys més baixos, bonÀrea va redoblar el seu esforç inversor l’any passat en destinar 130 milions, un 28% més, a la millora i ampliació de les seves instal·lacions i a les noves obertures. La major part s’ha destinat a les obres de construcció del seu nou complex productiu d’Épila (Saragossa), que se sumarà al que el grup posseeix a Guissona i que permetrà a bonÀrea estendre’s cap al nord d’Espanya.
L’empresa continua exercint de motor d’ocupació, amb una plantilla que arriba als 5.745 treballadors, després de crear 84 nous llocs de treball el 2021. D’aquesta xifra, 4.389 són treballadors en plantilla a bonÀrea Corporació, 1.005 d’empreses de serveis i 351 conductors autònoms . Si se sumen als empleats que estan sota el paraigua de bonÀrea Agrupa —figura que inclou també la cooperativa, Caixa Guissona i altres empreses de caràcter social vinculades al grup– el nombre de treballadors s’eleva a 6.178 persones.
Presidida per Jaume Alsina, bonÀrea Corporació és actualment una societat anònima i el seu accionariat està repartit entre els agricultors i els ramaders que són també socis de bonÀrea Cooperativa, l’antiga Cooperativa de Guissona. Així, les granges i explotacions agràries vinculades a la cooperativa són les encarregades de proveir de matèria primera a bonÀrea Corporació, que és l’empresa que s’encarrega de la transformació, elaboració i comercialització dels productes a través de la seva cadena de botigues pròpies. De la corporació depenen també onze fàbriques de pinso i una divisió veterinària.
L’últim any, els socis de la cooperativa han produït 34 milions de pollastres, 1,4 milions de galls dindi, 2,8 milions de guatlles, 41 milions de dotzenes d’ous, 858 mil porcs d’engreix i 57 mil vedells.