Condis Supermercats acaba de culminar una inversió de més de 4 milions d’euros destinada a ampliar la seva plataforma logística de Mercabarna, un actiu estratègic per l’empresa, que dóna màxima importància a la venda de productes frescos per reforçar el seu posicionament de cadena de proximitat. Amb una xarxa de 164 supermercats propis i 509 franquiciats, Condis és la marca amb més establiments a l’àrea metropolitana de Barcelona, amb una forta presència al centre de la ciutat i en determinades àrees de l’Eixample, on s’han multiplicat les seves franquícies.
“Condis ven moltíssima, moltíssima fruita i verdura; amb l’ampliació que hem fet a Mercabarna passem a tenir la nau més gran que hi ha al mercat central de la fruita en mans d’un sol operador”, avança a The New Barcelona Post el director general i nou president de Condis, Manel Romero. L’executiu, que acaba de liderar la compra del grup de distribució a la família Condal, anuncia també un pla per instal·lar dues plantes d’energia fotovoltaica que permetran generar el 30% de l’energia anual que consumeixen les plataformes logístiques de Mercabarna i de la central de Montcada i Reixac.
Fins ara, al mercat central de Barcelona Condis disposava d’un magatzem de 3.400 metres quadrats i amb aquest projecte la instal·lació s’ha ampliat fins als 5.000 metres quadrats. L’empresa ha edificat una nova nau de 1.600 metres quadrats en un solar adjacent que fins ara Mercabarna utilitzava com a aparcament i que en el passat havia acollit un magatzem de palets. “Mercabarna ens ha adjudicat aquesta parcel·la, ampliant la nostra concessió. En aquestes instal·lacions ja no hi cabíem, estàvem al 105% de la capacitat disponible. Amb aquesta ampliació fem una aposta per quedar-nos al mercat central i millorar encara més el servei que diàriament prestem a les nostres botigues”, explica Romero.
Segons el president de Condis, la inversió de 4 milions d’euros permet també avançar en el pla de sostenibilitat del grup i de reducció de la petjada de carboni, ja que a partir d’ara podrà produir energia renovable a Mercabarna gràcies a la instal·lació de 600 metres quadrats de plaques solars a la coberta de la nau, amb una potència de 124kWp. A més a més, s’ha implantat la il·luminació amb leds i s’ha substituït el sistema de refrigeració convencional (torre de condensació per aigua), per un de CO₂, canvi que permet suprimir els gasos fluorats més contaminats i, a la vegada, reciclar un dels gasos d’efecte hivernacle més rellevants.
Convertir Mercabarna en un gran parc de generació d’energia fotovoltaica és una de les grans apostes de Mercabarna, que incentiva als operadors privats a invertir en les seves instal·lacions i, en paral·lel, té també en marxa un projecte propi per cobrir de plaques les teulades dels mercats del peix i de la fruita. Concretament, a finals d’abril està previst convocar un concurs públic per seleccionar un operador que instal·li 120.000 metres quadrats de plaques que podrien generar el 25% del consum energètic del complex alimentari.
La nova nau de Mercabarna, que conté una gran cambra frigorífica, ja està construïda i ara es procedeix a la remodelació de l’antiga, per unir-les i crear un gran espai diàfan. Cada matí, abans de les 10, aquesta central —on treballen unes seixanta persones— rep les comandes de fruita i verdura de totes les botigues de Condis, que reben el producte aquella mateixa tarda o a primera hora del matí de l’endemà, abans de l’inici de l’horari comercial. A Mercabarna, en un altra zona, Condis té també una plataforma logística pròpia per abastir-se de peix i marisc, estrenada el 2015.
En paral·lel a aquest projecte, Condis preveu iniciar de forma immediata la construcció d’un parc d’energia solar a la coberta de la seva plataforma logística central de Montcada i Reixac, on té la seu la companyia. La idea és ocupar 6.750 metres quadrats de coberta i que la instal·lació comenci a funcionar el segon semestre de 2022, amb una potència aproximada d’1,1 Mwh i una inversió de 750.000 euros. Segons Romero, aquests dos equipaments d’energia sostenible produiran uns 2GB/any, el 30% del consum total dels magatzems.
Nova etapa després del canvi de propietat
Amb una facturació de 890 milions d’euros l’any 2020, Condis Supermercats acaba d’iniciar una nova etapa just 60 anys després que els germans Xavier, Antoni i Ramon Condal Escudé comencessin la seva trajectòria al sector de la distribució alimentària amb una parada al Mercat de la Mercè de Barcelona. El passat mes de desembre, els dotze accionistes de la família fundadora va anunciar la venda del 100% de l’empresa a quatre membres de l’equip directiu (55%) i al fons de capital risc Portobello Capital (45%). Aquesta operació es va finançar en bona part amb la venda de la xarxa de botigues que Condis tenia a Madrid i amb el traspàs de la propietat de la plataforma logística de Montcada a una societat denominada Crossbay, del fons britànic Mark, que en va pagar 65 milions d’euros.
“Estem molt contents de poder iniciar aquesta nova etapa amb Portobello. Condis és ara una empresa molt poc apalancada, ja que les dues desinversions ens han permès reduir el deute i deixar el mercat de Madrid, que ens generava molta complexitat i on no podíem créixer”, destaca Romero. El directiu ocupa la presidència del nou consell d’administració de l’empresa, al que s’han també incorporat tres representants de Portobello i un conseller extern: José Luis Lanuza, exconseller delegat de Keraben i actual director general de la divisió de paviments ceràmics del grup cotitzat britànic Victoria.
Una de les primeres decisions que han pres els nous propietaris és abraçar i donar ple suport a la decisió de la Copa Amèrica de Vela de disputar-se a Barcelona l’any 2024. Així, Condis és un dels promotors privats que aportarà diners per finançar l’esdeveniment, que pot generar un impacte econòmic de més de mil milions d’euros.
En aquesta nova fase, el grup de distribució català preveu invertir entre deu i onze milions d’euros anuals per remodelar i posar al dia la xarxa de botigues. En paral·lel es vol créixer amb l’obertura d’entre dos i tres nous supermercats propis l’any amb una superfície d’entre 600 i 800 metres quadrats de sala de vendes i continuar desenvolupant l’àrea de franquícies. “No farem una gran expansió; la xarxa que tenim és ja molt extensa i només obrirem botigues que ens permetin guanyar diners i reforçar-nos com el supermercat de proximitat de referència en moltes poblacions”, argumenta Romero. Alguns dels franquiciats de la cadena exploten fins a 20 botigues.
Projectes en cartera
Entre els projectes de futur, Condis preveu construir una nova plataforma logística per la gestió dels productes refrigerats —un segment en ple creixement—, que ara realitza des de la central de Montcada, on vol guanyar espai i planifica també poder créixer en alçada. És un projecte no definit i sense terminis, ja que primer cal trobar una ubicació idònia. En aquest sentit, quan General Cable va tancar la planta situada just al davant del magatzem de Montcada, Condis es va interessar per poder desenvolupar aquest projecte de refrigerats, però finalment la parcel·la es va vendre a Goodman, que hi va alçar un magatzem per Amazon.
L’estiu passat, també prop de la seva seu al polígon Pla d’en Coll de Montcada, Condis va estrenar unes noves instal·lacions de 2.500 metres quadrats centrades exclusivament en la preparació de les comandes del seu supermercat online. Aquesta nova plataforma —nau anteriorment ocupada per Ofiprix— es va posar en marxa arran del fort creixement experimentat per Condisline durant la pandèmia. Abans, aquesta botiga virtual generava l’1% de la xifra de negoci i ara ja aporta més del 2%, és a dir, s’ha duplicat el seu pes. El trasllat ha alliberat espai a la plataforma logística central, que disposa d’una avançada instal·lació robotitzada que és referent en el sector de la distribució i que permet preparar de forma totalment automatitzada les comandes per abastir les botigues.