Pas decisiu per una de les grans assignatures pendents del Port de Barcelona, els seus accessos viaris i ferroviaris. La inversió necessària per tirar-los endavant ja està compromesa. El conveni que recull la seva construcció preveu que els 730,16 milions d’euros que requeriran tots dos projectes es despleguin des d’enguany fins l’any 2032, amb partides que aportaran el Ministeri de Transport, Adif i l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB).
El conveni, signat al novembre per les tres administracions i Ports de l’Estat i publicat recentment al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE), estipula que la inversió per aquest any serà de 8,4 milions d’euros, la mateixa que s’ha fixat per el 2026. El desplegament de la inversió s’accelera el 2027, amb 75 milions, i després s’embala fins als 121 milions el 2028.
A partir de llavors, manté un ritme de 150 milions tant el 2029 com el 2030, i de 140 milions el 2031. Per el 2032, l’últim any que contempla el conveni, preveu una inversió de 77,3 milions d’euros més, per completar els accessos pel sud del port de la capital catalana.
En concret, l’accés ferroviari tindrà un cost de pràcticament 400 milions d’euros, mentre que el viari requerirà una inversió de 250 milions, incloent-hi l’eix viari i el nou enllaç amb la Zona Franca i el polígon Pratenc. A més, 192 milions es destinaran a expropiacions necessàries per construir les noves infraestructures, i també a la reposició de serveis que es veuran afectats durant les obres. El pressupost també inclou 44 milions més per dur a terme altres treballs, com l’electrificació, les instal·lacions de control i la senyalització de l’anell ferroviari.
Del total de 730 milions d’euros, el Ministeri assumirà 263,8 milions a través de la Direcció General de Carreteres, mentre que 266,3 milions aniran a càrrec d’Adif, i 200 milions recauran sobre l’autoritat portuària barcelonina. Tot i aquesta previsió i calendari, el conveni estableix que les previsions es podran reajustar “en funció del ritme real d’execució de les actuacions” i depenent de qüestions pressupostàries. Tenint el calendari previst en compte, el conveni preveu una vigència màxima de deu anys, prorrogable fins a set més, en funció de la liquidació dels contractes realitzats sobre la base de l’acord.
Els nous accessos es materialitzaran mitjançant dos projectes diferenciats. D’una banda, es desenvoluparà la construcció dels accessos viaris de l’A-2 i, per l’altre, els enllaços també per carretera de la Zona Franca i el polígon Pratenc, i els accessos ferroviaris, incloent-hi la connexió amb Can Tunis, actuacions milloraran la competitivitat i la connectivitat del port i reforçaran la xarxa logística del seu entorn com a punt clau a nivell internacional.