Els accessos del Port de Barcelona desplegaran una inversió de 730 milions fins al 2032

El conveni per a la connectivitat viària i ferroviària del port preveu anualitats des d'aquest mateix 2025 fins els propers vuit anys

Pas decisiu per una de les grans assignatures pendents del Port de Barcelona, els seus accessos viaris i ferroviaris. La inversió necessària per tirar-los endavant ja està compromesa. El conveni que recull la seva construcció preveu que els 730,16 milions d’euros que requeriran tots dos projectes es despleguin des d’enguany fins l’any 2032, amb partides que aportaran el Ministeri de Transport, Adif i l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB).

El conveni, signat al novembre per les tres administracions i Ports de l’Estat i publicat recentment al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE), estipula que la inversió per aquest any serà de 8,4 milions d’euros, la mateixa que s’ha fixat per el 2026. El desplegament de la inversió s’accelera el 2027, amb 75 milions, i després s’embala fins als 121 milions el 2028.

A partir de llavors, manté un ritme de 150 milions tant el 2029 com el 2030, i de 140 milions el 2031. Per el 2032, l’últim any que contempla el conveni, preveu una inversió de 77,3 milions d’euros més, per completar els accessos pel sud del port de la capital catalana.

En concret, l’accés ferroviari tindrà un cost de pràcticament 400 milions d’euros, mentre que el viari requerirà una inversió de 250 milions, incloent-hi l’eix viari i el nou enllaç amb la Zona Franca i el polígon Pratenc. A més, 192 milions es destinaran a expropiacions necessàries per construir les noves infraestructures, i també a la reposició de serveis que es veuran afectats durant les obres. El pressupost també inclou 44 milions més per dur a terme altres treballs, com l’electrificació, les instal·lacions de control i la senyalització de l’anell ferroviari.

Del total de 730 milions d’euros, el Ministeri assumirà 263,8 milions a través de la Direcció General de Carreteres, mentre que 266,3 milions aniran a càrrec d’Adif, i 200 milions recauran sobre l’autoritat portuària barcelonina. Tot i aquesta previsió i calendari, el conveni estableix que les previsions es podran reajustar “en funció del ritme real d’execució de les actuacions” i depenent de qüestions pressupostàries. Tenint el calendari previst en compte, el conveni preveu una vigència màxima de deu anys, prorrogable fins a set més, en funció de la liquidació dels contractes realitzats sobre la base de l’acord.

Els nous accessos es materialitzaran mitjançant dos projectes diferenciats. D’una banda, es desenvoluparà la construcció dels accessos viaris de l’A-2 i, per l’altre, els enllaços també per carretera de la Zona Franca i el polígon Pratenc, i els accessos ferroviaris, incloent-hi la connexió amb Can Tunis, actuacions milloraran la competitivitat i la connectivitat del port i reforçaran la xarxa logística del seu entorn com a punt clau a nivell internacional.

Contenidors al Port de Barcelona. © Norma Vidal / ACN
Compartir
Publicado por
Redacción TheNBP

Artículos recientes

  • Música

Razzmatazz llança un ‘hub’ creatiu per celebrar 25 anys de trajectòria

El programa de celebracions comença divendres i dissabte amb dos concerts de Love of Lesbian

9 de gener de 2025
  • Ecosistema emprenedor

El dispositiu de Robopedics per tornar a caminar després d’un ictus ultima la sortida al mercat

La ‘startup’ encara una fase final de certificació mèdica del seu mecanisme biònic, amb la…

8 de gener de 2025
  • Good News Barcelona

La multinacional Kion Group instal·la un ‘hub’ d’innovació al DFactory

L'empresa preveu incorporar un centenar de treballadors al centre, el primer que obre fora d'Alemanya

8 de gener de 2025
  • Escena

Gir teatral a Muntaner

La històrica sala, que aviat farà 100 anys, reobre com a únic teatre de Barcelona…

8 de gener de 2025
  • Trencadís

El musical de Broadway ‘Chicago’ arriba al Teatre Tívoli

El muntatge, que també es pot veure al Ambassador Theatre de Nova York, compta amb…

8 de gener de 2025
  • Good News Barcelona

Semillas Batlle, del Maresme del segle XIX a l’ordi contra el colesterol

Aquell jove hortolà anomenat Joan ja apuntava maneres. Des de les seves terres del Maresme,…

8 de gener de 2025