La Generalitat, a través d’Acció, ha identificat un total de 458 oportunitats de negoci per a companyies catalanes a més de 100 països. D’aquestes, un 20% deriven de la crisi del coronavirus, vinculades a àmbits com el comerç electrònic, la telemedicina o l’educació a distància. Les empreses interessades poden accedir a aquesta informació a través del Recomanador d’Oportunitats de Negoci Internacionals, una eina digital que suggereix quines possibilitats d’expansió s’ajusten més a cadascuna, segons la seva mida, experiència internacional i sector.
Segons Acció, el sector que ofereix més oportunitats és el de les ciències de la vida, que engloba salut i equipaments mèdics, indústria farmacèutica i biotecnologia. En aquest sentit, assenyala que hi ha possibilitats d’expansió en segments com els equipaments mèdics, les solucions per a la telemedicina o els projectes de recerca i desenvolupament (R+D) per a la creació de productes farmacèutics.
En segon lloc, se situen sectors industrials com el de la maquinària i els béns d’equip, la indústria 4.0 i la impressió 3D. Acció destaca les oportunitats existents per oferir maquinària per a la cadena de valor del sector alimentari, des del processament d’aliments fins al seu envasat, així com solucions per a la transformació digital de la indústria. De fet, el tercer sector amb més possibilitats identificades és l’agroalimentari, incloent aquelles que cobreixen sistemes agrícoles, productes gurmet i alimentació saludable.
D’altra banda, els principals mercats detectats com a prioritaris per a la internacionalització de les empreses catalanes es concentren a l’Àsia, sobretot a països com l’Índia, Indonèsia i el Vietnam. També a Europa, amb Rússia, França i Alemanya, i a Àfrica, amb Kenya, Ghana i Etiòpia.
Expansió d’empreses catalanes durant la pandèmia
Les Oficines Exteriors de Comerç i Inversions d’Acció han donat suport a la internacionalització de 740 empreses durant el primer semestre d’enguany, un 13% més en comparació amb el mateix període de l’any anterior. En total, durant els primers sis mesos de 2020, han acompanyat 1.220 projectes d’innovació internacional i d’exportació de productes o serveis a nous mercats.
Un exemple és el cas d’Enerbío, que ha començat a operar a Israel amb la venda de 25 tones de pèl·let. La seva expansió va sorgir gràcies a la cerca de proveïdors que l’empresa israeliana va realitzar al directori Catalonia Industry Suppliers, plataforma digital que reuneix 3.000 empreses industrials amb l’objectiu d’impulsar la seva internacionalització.