L'Observatori de Trànsit Aeri de Barcelona planteja bones perspectives per al proper estiu, malgrat que l’any passat el nombre de viatgers que va passar pel Prat va ser un 64% inferior al del 2019
El sector de l’aviació ha estat una de les activitats econòmiques que més s’ha vist afectada per l’impacte de la covid-19 i un dels que encara està sotmès a una certa inestabilitat per l’aparició de la variant òmicron, arran de les limitacions per al moviment de viatgers que fixen els països arreu del món. No obstant això, l’Aeroport de Barcelona presenta bones perspectives de recuperació de cara a l’estiu 2022 i ha tancat el 2021 amb un cert retorn a la normalitat. Aquestes conclusions s’extreuen de l’últim informe de l’Observatori de Trànsit Aeri de Barcelona, una publicació especialitzada en tràfic aeri de la Cambra de Comerç de Barcelona.
Segons l’Observatori, l’Aeroport del Prat ha recuperat un 91% de les destinacions que les companyies aèries operaven des de la infraestructura el 2019, malgrat comptar amb un 14% menys d’aerolínies que abans de l’esclat de la pandèmia i un 58% menys de freqüències i operacions. Alhora, s’ha concentrat l’oferta, de manera que ha augmentat un 53% les rutes operades només per un sol operador.
Aquesta circumstància, segons la Cambra de Comerç de Barcelona —membre del Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries— dibuixa un “escenari complicat” per la falta d’oferta i competència, que es podria traduir en un augment dels preus dels bitllets per als passatgers.
Respecte al nombre de viatgers que van passar per l’aeroport l’any passat, les xifres encara no són equiparables a les de 2019. L’informe determina que les instal·lacions han tancat 2021 amb 18.874.896 passatgers acumulats, cosa que suposa un increment del 48% respecte a 2020, però és encara un 64% inferior al transit registrat el 2019. Sí evidencia que la represa de l’activitat és progressiva, ja que en el segon semestre de 2021 la diferencia amb el 2019 era només d’un 45%, mentre que en els primers sis mesos de l’any la mitjana de passatgers va caure un 85%.
El mercat menys afectat continua sent el domèstic, que manté intactes les 30 destinacions que oferia el 2019, mentre que el més perjudicat va ser l’intercontinental, amb una reducció del 26% del nombre de destinacions.
Fent referencia a les dades d’Eurocontrol —l’organització europea per a la seguretat de la navegació aèria—, l’informe de l’Observatori exposa que, pel que fa al transit, la recuperació dels nivells del 2019 no es registrarà fins al 2024, en l’escenari més positiu. Si la incertesa sanitària i les limitacions es mantenen, la tornada a la normalitat prepandèmica no es produiria fins a 2027. Segons Eurocontrol, els aeroports europeus operaran a finals d’aquest any entre el 70% i el 90% del transit aeri que tenien el 2019.
A Barcelona, per a la propera temporada d’estiu, i segons s’anuncia als canals de venda, s’espera una recuperació de diversos mercats. En concret, s’espera la reactivació dels Estats Units —Los Angeles, Boston, San Francisco (Level) i Filadèlfia (American Airlines)—, Canadà —Toronto i Montreal (Air Canada)—, i Àsia —Seül (Asiana i Korean Air)—.
Vueling, Ryanair i Easyjet
L’Observatori també analitza el comportament de les principals companyies aèries de l’aeroport, com Vueling, Ryanair i Easyjet. En aquest sentit, Vueling ha reduït en un 10% el nombre de destinacions, de 118 el 2019 a 106 el 2021, però amb una oferta de seients que se situa un 51% per sota. Concretament, s’ha concentrat en el mercat domèstic, on ha mantingut les 26 destinacions, amb un 37% menys de capacitat.
Per la seva banda, Ryanair va augmentar el nombre de destinacions un 38%, passant de les 55 rutes del 2019 a 76 el 2021, però reduint també un 51% la capacitat total. Així mateix, Easyjet ha caigut del tercer al cinquè lloc de companyies amb més viatgers i ha centrat totes les connexions a nivell internacional, on ha augmentat una ruta respecte l’any 2019 arribant a les 18 actuals, però reduint la capacitat en un 81%.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…