Aena i Vueling presenten un pla pilot conjunt per implantar un sistema per al reconeixement facial de viatgers. És el primer a Europa que integra totes les fases fins a l'embarcament i estarà a prova sis mesos. En cas d'èxit s'anirà estenent a la resta de vols i a tota la xarxa d'aeroports.
Un pas més cap a la modernitat; una d’aquelles ocasions on la tecnologia aplicada a situacions quotidianes evidencia un avenç important. Això és el que s’ha pogut veure aquest dimecres a la terminal més moderna de l’Aeroport de Barcelona-El Prat: un procés d’embarcament realitzat, íntegrament, per la cara.
I és que la T1 ha esdevingut el primer edifici aeroportuari d’Europa on es pot fer un procés d’embarcament integral fent ús, únicament, del reconeixement facial. El sistema, projecte conjunt d’Aena i Vueling, es troba en fase pilot. De moment i fins al juny del 2022, es realitzarà exclusivament a la línia Barcelona-Màlaga, que l’aerolínia catalana, principal transportista de l’aeroport, opera fins a nou vegades diàries.
Des d’ara, la porta B35, situada a la part central de l’edifici, es dedicarà de manera prioritària a l’embarcament dels Airbus de Vueling amb destinació al principal aeroport andalús, perquè allà s’han instal·lat tots els sistemes necessaris per a la identificació dels passatgers mitjançant reconeixement facial i el mecanisme que permet el pas del viatger un cop està aprovat el seu embarcament.
Aquest darrer pas, el del sistema integrat a la porta d’embarcament, també s’ha posat en prova a dos aeroports de la xarxa d’Aena: Madrid i Menorca. Com en el cas del Prat, en tots dos casos el seu ús s’ha limitat a vols molt determinats en fase de proves. La diferència amb Barcelona és que el reconeixement facial no només s’aplica en el moment exacte abans d’arribar a l’avió, sinó que és integral: des de l’arribada a la T1 fins a poder seure al seient assignat per al vol.
El sistema, creat per cinc empreses tecnològiques per a l’operadora aeroportuària i la companyia aèria, està basat en una tecnologia d’identificació mitjançant el reconeixement de les característiques físiques i intransferibles de les persones.
Els equips de sistemes biomètrics s’han ubicat al gran vestíbul de sortides, permetent autofacturar l’equipatge. Altres s’han instal·lat a l’accés al filtre de seguretat i ja a l’anomenada zona aire, s’han ubicat a la porta d’embarcament, on es validaran les dades biomètriques del passatger, unint la imatge de la cara o trets facials a la documentació, que pot ser DNI o passaport. Amb això, d’acord amb la informació d’Aena, usant la seva aplicació s’agilitza el procés i s’augmenta la seguretat des que el viatger es registra en línia a casa fins que agafa el vol.
D’altra banda, la validació de documentació amb dades biomètriques es fa una única vegada durant el programa pilot, sempre que el passatger doni el seu consentiment perquè així sigui en vols posteriors.
Operador i operadora
“Aquest projecte està emmarcat en el Pla Estratègic d’Innovació d’Aena. És el darrer pas d’un conjunt d’actuacions liderades per la companyia des de principis del 2019 i dirigides a provar l’ús de sistemes biomètrics a diferents punts de l’aeroport”, comenta Amparo Brea, directora d’Innovació, Sostenibilitat i Experiència Client d’Aena. “Estem convençuts que aquesta tecnologia suposarà una millora important de l’experiència del passatger als nostres aeroports i que projectes així ens permeten avançar en el seu desplegament. Ara posem a disposició dels passatgers eines que permeten avançar part de les comprovacions de documentació que es realitzen actualment als tràmits aeroportuaris, perquè el seu pas per l’aeroport resulti més segur, fluid i còmode”, conclou.
Per part de l’operador aeri, Calum Laming, Chief Customer Officer de Vueling, mostra la seva satisfacció pel fet que la companyia esdevingui la primera aerolínia a Europa a oferir una experiència completa de viatge sense contacte gràcies a l’ús de la tecnologia biomètrica. “Poder oferir una experiència biomètrica tan completa confirma la nostra voluntat de millorar l’experiència dels nostres clients a l’aeroport, i a més afavoreix un flux molt més àgil i modern”, considera Laming. “Aquest és un projecte que té un elevat component tecnològic, element clau a Vueling Transform i a la nostra estratègia de digitalització per millorar el servei i perquè els clients puguin gestionar amb més autonomia i flexibilitat la seva experiència de vol”.
Cinc empreses tecnològiques
Les sòcies de Vueling i Aena en aquest projecte de reconeixement facial són cinc:
Part del futur del transport aeri ja ha arribat a Barcelona. De moment ha entrat i fet els seus primers passos per la porta B35 de la mà d’Aena i Vueling, amb les que ja es pot volar per la cara.
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…
Prop de 600 projectes empresarials s'han beneficiat de les convocatòries, un 66% dels quals han…
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…