Agenda cultural Barcelona desembre 2021
AGENDA CULTURAL
per JACOBO ZABALO
Una selecció mensual de concerts,
arts escèniques i exposicions.
MÚSICA I
ARTS ESCÈNIQUES
MÚSICA I ARTS ESCÈNIQUES
01 / 12 / 21
MÚSICA SACRA AL PALAU
Palau de la Música Catalana: 12, 13, 15 i 16 de desembre
Diversos concerts corals conflueixen en dates properes al Nadal al Palau de la Música Catalana. Tenint en compte la qualitat dels intèrprets i de les peces programades, no només faran les delícies dels amants de la música religiosa. L'històric conjunt Gabrieli Consort & Players, dirigit pel no menys reconegut Paul Mc Creesh -amb enregistraments de referència i actuacions als principals escenaris, des de fa dècades- actuarà el dia 13 de desembre, amb un programa centrat en alguns dels himnes i cantates que Johan Sebastian Bach va compondre ex professo per al Nadal, a més de la Missa en sol major, una de les seves quatre misses brevis. És sabut que el Kantor de Leipzig acostumava a compondre música coral per al servei religiós, pensant en el calendari litúrgic. El seu famós Oratori de Nadal, que es podrà escoltar el 15 de desembre interpretat pel Bach Colegium i els solistes de la Beca Salvat sota la direcció de Pau Jorquera, és una altra d'aquelles obres nadalenques imprescindibles, que en l'ocasió s'ha programat des de la selecció dels seus moments més brillants -recorden els organitzadors- com s'acostuma a fer amb el Messies de Händel. Precisament aquesta obra es podrà haver escoltat el 12 de desembre en format reduït, amb la presència de Paul Agnew al capdavant de la recentment rebatejada orquestra Franz Schubert Philarmonia i el Cor Francesc Valls.
Deixem per al final el plat fort del mes de desembre quant a música religiosa -fins i tot si la data estarà marcada en vermell per a molts melòmans, siguin o no específicament amants del gènere-, i potser un dels concerts més grans de la temporada Palau100: John Eliot Gardiner interpretarà el 16 de diciembre L'enfance du Christ d'Héctor Berlioz, i per tractar-se d'una obra del XIX, altament expressiva i exigent en termes orquestrals, ho farà amb el seu Orchestre Révolutionnaire et Romantique i l'inigualat Cor Monteverdi, al qual se sumaran Cor de Cambra del Palau i el Cor Infantil de l'Orfeó Català. Una col·laboració que no és la primera vegada que té lloc, de fet ens remet a un dels esdeveniments més espectaculars que es van poder viure a l'època immediatament anterior a la pandèmia, l’any en què s’havia de celebrar el 250 aniversari del seu naixement: la interpretació de la simfonia coral de Ludwig van Beethoven, colofó del seu cicle simfònic, que va rebre una lectura memorable al Palau de la Música Catalana.
TXÉKHOV AL LLIURE
Teatre Lliure, fins al 19 de desembre
Un dels mestres universals de la dramatúrgia, Anton Txékhov, continua sent programat en escenaris tan oberts a les noves tendències i autors com el Teatre Lliure, escenari en què el mes passat es van representar agosarades versions de William Shakespeare sota el títol La trilogia del lament, obra de Jordi Oriol.
A la seu de Montjuïc, en aquest cas, es podrà descobrir fins al 19 de desembre una interessant posada en escena de L’oncle Vània. Una obra intensa, apareguda el 1899 i representada per primera vegada l’any següent, que reflecteix situacions interpersonals d'acusat dramatisme, no exclusivament epocals. La qüestió del desig i el poder transcendeixen els temps i demostren un potencial d'actualització alarmant. Sota la direcció del lituà Oskaras Koršunovas i amb un meravellós elenc d'actors i actrius, aquesta producció compta amb els noms d'Anna Güell, Ivan Benet, Julia Truyol, Lluís Marco, Raquel Ferri i Julio Manrique, que traslladen -en paraules dels organitzadors - “l'apocalipsi interior dels personatges de l'autor rus”.
MISHIMA: CONCERT DE NADAL
Sala Apolo, 22 i 23 de desembre
El carismàtic conjunt català encapçalat per David Carabén torna a la Sala Apolo per cumplir amb la seva cita anual i seguir amb la tradició del seu Concert de Nadal. Serà difícil aconseguir entrada, per la quantitat de seguidors de la banda i les ganes de gaudir música en viu.
El concert, en tot cas, tindrà lloc en dues dates diferents, els dies 22 i 23 de desembre. Queda lluny el seu darrer treball, Ara i res, del 2017. Tot i que molts fans van sadollar la seva set de novetats dos anys després amb Ara i aquí, un directe ofert el 2019, s'espera que al concert de la sala Apolo es produeixi alguna sorpresa en forma de nou tema.
RIGOLETTO
Gran Teatre del Liceu, fins al 19 de desembre
Arriba al Liceu un dels títols més populars del repertori operístic, amb un elenc vocal de primeríssim nivell –en què destaca la presència d'Olga Peretyatko i Christopher Maltman– i una posada en escena atractiva, que trenca amb les visions històriques del drama inspirat per la història Le roi s'amuse, de Victor Hugo, una obra transgressora, censurada per immoralitat al cap de poc d'aparèixer, que encara avui pot suscitar a l'espectador emocions intenses.
Els organitzadors posen l'èmfasi en “L’exuberant producció de Monique Wagemakers, amb el preciós vestuari vermell de Venècia, accentua el maltractament, la cerca d’identitat i l’abús de poder sobre els impotents: el Duca sobre Rigoletto i aquest darrer sobre la seva pròpia filla. Contradiccions i antagonismes per a la construcció d’una partitura extraordinària”.
Pau Vallvé
L'Auditori, 19 i 20 de desembre
El polifacètic músic català, que durant el confinament va arribar a gravar a casa seva-estudi, ubicat en un soterrani, un inspirat i malenconiós disc -La vida és ara- actuarà a l'Auditori els dies 19 i 20 de desembre, al marc del cicle Sit Back. Al costat de Darío Vuelta, que s'ocuparà de baix, teclat i llums (mentre ell posa veu, guitarra, ritmes i loops), se centrarà d'una manera especial en aquell darrer treball, que ell mateix va descriure, a l'entrevista realitzada al nostre mitjà per Donat Putx, com una mena de
dietari. Després de 75 dies de confinament, certs canvis s'han produït en relació amb altres àlbums, ja que -explica Vallvé- “tants dies en un soterrani donen per pensar molt”. Sobre la nova manera de compondre, precisa: “Quan en una cançó hi poses el comodí del drama, o de l’èpica o del rock, és fàcil que funcioni. Vaig plantejar-me què passaria si treia aquests tics que ja no em representen, a veure si sabia fer cançons planes que funcionessin bé sense tot això”. El resultat són temes efectivament senzills en termes de confecció, però carregats d'intenció i amb lletres que reflecteixen la introspecció i la revisió existencial que la pandèmia ha incitat en molts casos. Així, per exemple, la seva cançó Tothom vol ser feliç. “El disc és com una mena de llistat de totes les coses que m’han fet ser infeliç o m’han generat problemes a la vida, i cada cançó és com marcar un ítem en aquest llistat. A les dues primeres cançons es parla de la separació, i també hi ha l’emprenyar-se, el no gaudir de les coses, la por a la mort, el fet de dubtar del sistema i voler canviar-lo… Són 12 cançons que parlen de mi. La que fa tretze, Tothom vol ser feliç, és l’única en la qual parlo a una altra persona”, com per recordar o “passar el relleu” a qualsevol dels oients.
EXPOSICIONS
EXPOSICIONS
01 / 12 / 21
FELLINI AL BORN
El Born Centre de Cultura i Memòria, fins al 9 de gener
Últim mes per poder visitar l'exposició que el Born Centre de Cultura i Memòria dedica a la figura de Federico Fellini, originalment concebuda en ocasió dels cent anys del seu naixement el 1920 (com tantes activitats, la mostra va haver de ser traslladada a l'any següent), tal i com s'explica en aquest article. Referent del setè art per a generacions d'espectadors -però també de cineastes de gran ressò, de Woody Allen a Paolo Sorrentino- el director italià va manifestar la seva creativitat així mateix en altres formats, com ara el dibuix. Així, el visitant serà convidat a redescobrir el món oníric i irònic de les pel·lícules de Fellini gràcies a una sèrie de materials elaborats en el context de les mateixes, i que resulten d'un exhaustiu exercici de recopilació: cartells originals de les pel·lícules, guions, cartes, objectes d'atrezzo i vestuari… i fins i tot contractes. Per descomptat, no falta una generosa mostra dels seus dibuixos, 50 en total, ni de fotografies de l'època, que arriben a la xifra de 80. Objectes, en summa, que -recorden els organitzadors- “ressalten l’eclecticisme i la versatilitat d’aquest gran director, característiques que l’han elevat a rang de mite”.
REPENSAR GAUDÍ
MNAC, fins al 6 de març
Icona absoluta de la barcelonitat, l'obra d'Antoni Gaudí no són només edificis, perfectament identificables, que l’han confirmat com un dels creadors més visionaris i influents del món de l'arquitectura. L'exposició del MNAC trasllada una pregunta senzilla però de gran rellevància: “Podem replantejar-nos avui la imatge que tenim d’ell?”. En efecte, l'exposició, que entre altres coses declina alguns dels clixés (“Gaudí no era un místic absent del món”) pretén ser una aproximació més detallada sobre la seva vida i la seva obra, que els organitzadors plantegen com “un exercici de desconstrucció del mite, de l'artista i de la seva obra, sovint reduïts i simplificats fins a convertir-los en una marca”.
Amb la intenció, per tant, d'allunyar-se dels tòpics més coneguts, s'ha volgut recrear el taller de Gaudí i divulgar la seva forma de treballar, concebre i projectar construccions que, fet i fet, transcendirien d'una manera realment impensable. Es reuneixen més de 650 ítems –“objectes arquitectònics, de disseny i mobiliari, documentació, mapes i fotografies”– que procedeixen de diverses col·leccions, inclòs l'important fons propi del MNAC. La rellevància d'aquesta mostra la ratifica el fet que estigui programada per veure's així mateix al Musée d'Orsay del 14 de març al 17 de juny de 2022. Les connexions que tenia Antoni Gaudí amb altres creadors de l'època es posen de manifest a l'exposició, que demostra que l’arquitecte “no treballava aïllat del món i, per tant, el situa en el context internacional de l'època amb obres de Geoffroy-Dechaume, Thomas Jeckyll, William Morris, Auguste Rodin i Eugène Viollet-le-Duc”.
HOMO LUDENS
Caixaforum, fins al 18 d'abril
L'expressió homo ludens és òbviament antiga, i no només per la seva formulació llatina, que figura cridanerament en el títol del teòric de la cultura Johan Huizinga, publicat a la primera meitat del segle XX. Amb tot, no ha quedat obsoleta la teoria segons la qual l'ésser humà, a més de ser l'espècie sapiens per excel·lència -doblement sapiens, de fet…- desplega en el curs de la vida la tendència al joc.
Una activitat entesa d'una manera més desinteressada o més agonística (com al mateix Caixaforum ens van ensenyar fa un parell d'anys, amb l'exposició Agón, centrada en la cultura grega), que a l'era de la digitalització, en qualsevol cas, assoleix un desenvolupament i un grau d'ubiqüitat que n’hi afegeix accepcions. L'exposició que es presenta a partir de l'1 de desembre a la seu del Caixaforum de Barcelona proposa, entre moltes altres coses, una immersió en l'univers dels videojocs “per entendre el present”. Més enllà del seu comprensible ganxo comercial, un podria fer-se la pregunta en quina mesura el present deixa de ser present amb la proliferació d'escenaris substitutius, que exciten la imaginació i l'enginy del jugador alhora que confirmen el desarrelament del món “present”. És clar, que la noció mateixa de “món” és qüestionable -ens posem barrocs- i potser només és una fantasia, o el joc d'un altre que ens empra com a personatges de les seves/les nostres aventures.
LOLA RUIZ PICASSO
Museu Picasso, fins al 27 de febrer
Des del Museu Picasso de Barcelona es plantegen la darrera exposició com un “homenatge” a la germana del pintor, que a més de convertir-se amb el temps en conservadora de la seva obra i fer de model per a ell als començaments de la carrera, també es va iniciar a la pràctica artística.
En aquesta exposició es podran veure, precisament, algunes de les obres que va realitzar. Concretament, dibuixos del període entre el 1896 i el 1900. Els organitzadors recorden l'afecte que es van professar els germans i com, després de la marxa de Pablo a París, "van mantenir el contacte a través d'una nodrida correspondència", així com "el vincle emocional de l'artista amb Espanya, Catalunya i Barcelona". A més de les obres que provenen de la col·lecció de Lola Ruiz Picasso, l'exposició ofereix una selecció de cartes, postals, documents i fotografies que testimonien aquesta relació estreta. El paper de la germana de Pablo Picasso, com ho havia estat abans el de la mare de tots dos, va ser cabdal: “Lola va assumir el paper de guardiana del tresor. Ella i la seva família van custodiar gelosament els quadres, dibuixos i quaderns que Pablo havia deixat a Barcelona en instal·lar-se a la capital francesa”. Comissariada per Malén Gual, l'exposició es pot visitar fins al 27 de febrer de 2022.
ENIGMA CALSINA
Sala Parés, fins al 12 de desembre
El nom de Ramon Calsina i Baró pot no ser conegut per a molts. I tanmateix, posseeix un estil tan característic i en certa manera familiar, que ens sorprèn no haver-lo tingut més present. Des de la Sala Parés no només encerten amb el títol de la seva exposició -Univers Calsina- que incideix en la seva personalíssima visió de l'art, sinó que comencen el text de presentació de l'autor recordant-ne el caràcter enigmàtic, que estranyament conviu amb l’aspecte de la seva obra “fàcilment reconeixible, única i diferencial”. Nascut el 1901, va conèixer tots els corrents artístics del segle XX però va mantenir el seu estil pràcticament a la totalitat de la seva carrera, de la dècada dels 40 a finals dels 70. La seva producció crida l'atenció per la temàtica que aborda, clarament figurativa -i fins i tot narrativa, podríem dir- però sobre per com afronta la plasmació de l'escena.
De manera subtil, sense grans pretensions però amb un clar domini de la paleta, la seva obra es caracteritza per una dialèctica de gran interès, “pel sentit ocult i els missatges oberts que, com un joc o una endevinalla, es plantegen i desafien l’espectador. La sorpresa i la incomprensió inicial caracteritzen la majoria de dibuixos i teles que, com si es tractessin d’enigmes críptics o metàfores pintades, es conformen a partir de composicions on s’hi alterna l’estilització d’allò representat i l’ús de caricatures i hipèrboles pictòriques en un ambient generalment realista”. Com en l’obra d'altres grans del s. XX, per tant -pensem per exemple a Balthus, a Hopper o, fins i tot, d'una manera menys subtil, a Magritte- trobem aquest figurativisme junt amb la sensació d'estranyesa que dóna a entendre una contra -lectura, o una realitat subjacent al que és plasmat. En realitat, la tela manifesta només una part -això sí, summament simptomàtica- del tema.