Barcelona compta des d’aquesta setmana amb un nou edifici d’oficines, locals comercials i restauració situat en una de les zones més cobejades de la ciutat, el tram de l’Avinguda Diagonal que toca a la plaça Francesc Macià. Es tracta d’Aura, el projecte immobiliari que ha transformat completament l’antic centre d’El Corte Inglés per convertir-lo en una nova icona destinada a albergar empreses d’alt valor que tinguin com a màxima prioritat la captació i la retenció de talent.
El promotor i propietari d’Aura, situat al número 471 de Diagonal, és AM Gestió, el family office de l’empresari Pedro Alonso Agüera, expropietari de l’empresa de components d’automoció Infun. Aquesta societat va comprar el centre d’El Corte Inglés de Francesc Macià a mitjan 2019 per 152 milions d’euros. Ara, ha invertit 40 milions en la remodelació integral, de manera que el desemborsament total destinat al projecte s’acosta als 200 milions. Alonso, que té vocació patrimonialista, preveu recuperar aquest import mitjançant les rendes a llarg termini que generarà el lloguer dels 21.500 m² de superfície disponible.
D’aquesta xifra, 14.100 m² corresponen a oficines —cada planta disposa de 3.000 m² llogables— i 6.178 m² més es reparteixen entre dos locals comercials amb façana a la Diagonal i tres locals destinats a acollir establiments de restauració a la part posterior, a la confluència del carrer Buenos Aires amb Villarroel. Un cop acabades les obres, el propietari d’Aura ha encarregat a la consultora immobiliària Cushman & Wakefield la comercialització en exclusiva de l’immoble, pel qual ja s’han interessat múltiples companyies, segons assegura Natàlia Tost, sòcia de l’àrea d’oficines de Cushman.
Ara com ara, s’ha llogat la planta soterrani i un dels tres locals de restauració de la planta baixa a El Corte Inglés, que entre els mesos de maig i juny obrirà un supermercat, una àrea de degustació i experiències gastronòmiques i un Club del Gourmet que ocuparan una superfície de més de 3.200 metres quadrats. Així, els veïns de la zona tornaran a tenir de nou disponible un supermercat d’El Corte Inglés, una de les pèrdues que més van sentir quan els grans magatzems van tancar les portes definitivament el gener del 2021.
Tot i que no ha estat confirmat oficialment, també s’ha llogat un dels dos locals comercials de Diagonal a la cadena de perfumeries Sephora, que ja ha iniciat les obres d’adequació per inaugurar a finals d’abril. L’altra botiga disponible, de 800 m², també ja té un pretendent i el contracte de lloguer, segons avança Domènec Casellas, soci de Cushman & Wakefield, se signarà en qüestió de setmanes. No ha transcendit la identitat de la marca interessada a obrir aquesta flagship. En paral·lel, hi ha converses amb múltiples empreses interessades a obrir restaurants i cafeteries als dos locals de la planta baixa que donen a Buenos Aires i que poden, alhora, segmentar-se en espais més petits, cosa que permetria incrementar la diversitat de l’oferta de restauració.
El projecte d’Aura està signat pel despatx Blanch+Conca Arquitectura (BCA) i ha estat construït durant quinze mesos per una unió temporal d’empreses integrada per Serom (filial del grup Calaf) i Elecnor. Segons l’arquitecte Albert Blanc, només s’ha mantingut l’estructura de l’edifici original, construït el 1967 per la nord-americana Sears, i la resta és tot nou, cosa que permet a l’edifici comptar amb les últimes tecnologies, disposar de les màximes certificacions mediambientals, de salut i benestar i de connectivitat (Leed, Well i WiredScore Platinum) i adaptar-se als criteris d’ESG que actualment busquen totes les grans companyies. Inicialment, el 2019, les obres es van pressupostar en 25 milions d’euros, però al final han acabat costant 40 milions per les conseqüències de les successives crisis (pandèmia, guerra d’Ucraïna, inflació, carestia de materials…) succeïdes des de llavors.
De les cinc plantes destinades a oficines destaquen els espais diàfans i la gran lluminositat de què gaudeixen, ja que es tracta d’un edifici totalment envidriat pels quatre costats. A més, les plantes estan travessades per un atri interior que també ofereix llum natural i que s’ha construït aprofitant l’enorme buit que ocupaven les escales mecàniques de l’antic centre comercial. Aquest atri està dotat d’un jardí vertical on les fulles verdes contrasten amb el color blanc que impera a la façana i a l’interior de l’immoble.
Un altre element significatiu que fa únic a l’edifici en aquesta zona de Barcelona és que compta amb un terrat a la sisena planta, un rooftop de 1.400 m², que podrà ser utilitzat per mantenir reunions informals o com un espai de desconnexió i sociabilització per part de les 1.800 persones que poden arribar a treballar a Aura. A més, a la primera planta hi ha una altra terrassa de 1.000 m², orientada a la Torre Godó i on s’han instal·lat uns parterres amb un tipus de substrat que permet que les plantes puguin generar bioelectricitat. Es tracta d’un projecte liderat per la startup Bioo, que cerca crear “ciutats biotecnològiques”. Finalment, Aura disposa d’un auditori i de tres plantes d’aparcament subterrani, amb un espai específic per a cotxes elèctrics, bicis i patinets.
Natàlia Tost destaca les característiques úniques de l’edifici, tant per la seva ubicació privilegiada –entre l’Eixample, les Corts i Sant Gervasi– com per disposar d’unes plantes diàfanes de 3.000 m² impossibles de trobar en aquesta zona prime de la ciutat, definida a l’argot immobiliari com a CBD (Central Business District). “En aquest eix de negocis no hi ha cap altre edifici igual; per trobar aquestes superfícies hauríem d’anar al 22@ o a la Zona Franca”, explica l’experta, que subratlla també la importància de disposar al centre d’una gran terrassa, un element que en aquest entorn postpandèmic les companyies que busquen oficines han esdevingut un requisit indispensable. “La terrassa ara és un element clau en la comercialització”, constata.
Tost confia poder anunciar els primers inquilins de les oficines d’Aura al llarg dels pròxims tres mesos. Tot i que no ha avançat l’import de les rendes que es negociaran, destaca que l’edifici té la vocació de “trencar el sostre de vidre” que hi ha actualment a Barcelona en matèria de preus. Segons la seva opinió, en aquest immoble el tema preu passa a ser secundari, ja que el que preval “és el valor del talent” que es vol captar o retenir des d’aquesta ubicació privilegiada al centre de la ciutat. “Qui s’instal·li a Aura, ho farà pensant en els seus equips, el talent”, assegura. Segons Tost, ja estan en converses amb empreses d’àmbit internacional que són sensibles en aquesta matèria.
Aura ofereix màxima versatilitat als llogaters, de manera que pot ser llogat íntegrament per una única empresa o per diverses. Així, cada planta tipus de 3.000 m² pot ser ocupada per una sola companyia o per dues, ja que segmenta en un mòdul de 2.000 m² a tota la zona orientada als carrers Villarroel i Buenos Aires, i en un de 1.000 m² a la part amb vista a la Diagonal i a Francesc Macià.
Finalment, la sòcia de Cushman & Wakefield també subratlla que Aura neix “amb el propòsit d’actuar com un agent transformador en positiu per a tot el barri”, en el sentit que tota la reforma s’ha concebut per potenciar la màxima integració a la trama urbana i per promoure un entorn segur. Un element tangible és que les voreres de Villarroel i Buenos Aires seran d’ara endavant molt més amples.