El vestíbul de l'estació s'ampliarà i s'estendrà cap a la Plaça dels Països Catalans, que perdrà els dos carrils actuals per a vehicles i es transformarà per ser més verda i deixar de ser un no-lloc de la ciutat. També desapareixerà l'actual estació d'autobusos.
L’arribada de l’AVE i els endarreriments a La Sagrera han convertit a l’estació de Sants en la més important de la ciutat. Concebuda com a una estació petita, els creixements registrats en l’afluència de passatgers, tant d’alta velocitat com de Rodalies i metro, l’han acabat col·lapsant. L’Ajuntament de Barcelona i Adif han signat un protocol d’actuació per començar a encarar la transformació de Sants, fent créixer l’estació cap a la Plaça dels Països Catalans.
En una primera fase d’actuacions, sense calendari encara, es preveu ampliar el vestíbul de l’estació de Sants amb 40 metres lineals. S’estendrà fins a la mateixa plaça, eliminant els dos carrils exteriors que actualment fan servir els busos i els taxis per deixar viatgers a l’estació, i els cotxes particulars per apropar-hi familiars i amics. En un principi, tots aquests trajectes es reubicaran a un pàrquing subterrani que hi ha a l’estació, a la banda mar, procurant que l’accés sigui fàcil i intuïtiu, tant per als usuaris que vulguin arribar-hi des de l’interior com els que ho vulguin fer amb vehicles des del carrer. Així mateix, l’ampliació del vestíbul permetrà reordenar els accessos i millorar els fluxos de viatgers, amb l’objectiu de deixar enrere les aglomeracions a les andanes.
La transformació de Sants que ara arrenca també buscarà redefinir la Plaça dels Països Catalans, respectant el seu sentit original, però fent-la més agradable i còmoda. En la presentació de l’acord de col·laboració entre ambdues administracions, la tinent d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha assenyalat que s’incorporaran elements de vegetació per poder seure i descansar a la plaça, a banda de crear espais on poder jugar. “Serà l’avançada del que volem que sigui La Sagrera”, ha afegit. La voluntat és que l’estació de Sants deixi de ser un no-lloc i es generi un espai de convivència adaptat al canvi de model de ciutat que està impulsant el consistori, que vol convertir tot Barcelona en una gran superilla.
Un cop se superi aquesta primera fase, la transformació de Sants continuarà amb l’eliminació de l’estació d’autobusos que hi ha a la banda muntanya, al carrer Viriat. La idea que té el consistori és mantenir una parada a l’estació de Sants, al carrer Tarragona, però que el gruix de busos acabin el seu trajecte a Plaça Espanya, on imagina des de fa temps un gran intercanviador. Sense l’estació d’autobusos, aquest espai servirà per guanyar superfície verda a la zona, connectant l’Eixample amb el Parc de l’Espanya Industrial mitjançant un corredor verd.
Les obres s’iniciaran el 2022
Per fer realitat els primers canvis, cal definir l’avantprojecte d’aquesta reforma d’ampliació i millora de l’estació de Sants, que s’espera que estigui enllestit abans de l’estiu i que inclourà una estimació dels terminis, les fases i els costos. També s’han de desenvolupar els projectes de construcció del nou vestíbul i l’actualització de la plaça, que haurien d’estar de cara a finals d’any, amb l’objectiu de començar les obres el 2022. Aquests tràmits s’aniran desenvolupant a la vegada que ho fan els processos participatius i d’informació amb els veïns, que començaran aquesta mateixa setmana.
Segons Sanz, els costos d’aquestes primeres actuacions els ha d’assumir Adif, tenint en compte que ha estat el responsable de les alteracions que ha patit la Plaça dels Països Catalans, a més de ser qui té les competències per redefinir l’estació. Sobre la segona fase de les actuacions, Sanz també creu que Adif haurà de ser qui suporti bona part dels costos.
Amb l’objectiu de garantir l’execució d’aquests objectius, l’Ajuntament de Barcelona i Adif crearan una oficina tècnica que estudiarà els aspectes tècnics, liderarà els processos participatius amb els barcelonins, i col·laborarà amb l’equip redactor dels projectes.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…