L’any de la pandèmia no va aturar l’arribada de nous projectes a la ciutat. L’Ajuntament de Barcelona va captar inversions per valor de 22 milions d’euros i que van generar uns 400 llocs de treball. Aquesta tasca va ser possible gràcies a l’acompanyament d’inversions a través dels serveis propis del consistori i Barcelona Activa.
Els equips municipals van gestionar prop de 77 projectes i 16 van fructificar en inversions: 11 de noves i cinc reinversions en projectes ja en marxa a la ciutat. Alguns provenen del Regne Unit, influïts per l’efecte Brexit, i la majoria són del sector tecnològic i de les comunicacions, oferint serveis de ware, cloud services o solucions d’àudio amb intel·ligència artificial (IA).
“Mantenim la inversió a la ciutat i l’interès per Barcelona com a seu d’empreses i lloc perquè s’hi instal·li el talent”, valora el primer tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni. “Les dades demostren que quan diem que Barcelona ho té tot perquè la sortida de la crisi ens pugui anar bé és perquè estem molt ben posicionats en sectors com el tecnològic, els inversors veuen la ciutat com un espai d’oportunitats”, remarca.
Alguns dels projectes que van apostar per Barcelona van ser la companyia estatunidenca de cloud computing NetApp, que ha obert un centre de vendes virtuals per a Europa, Orient Mitjà i Àfrica i ha generat 25 llocs de treball; l’alemanya de venda en línia MyTheresa, que ha obert unes noves oficines de 700 metres quadrats amb un potencial de creixement de fins a 70 persones, o l’empresa emergent britànica d’audio-as-service Aflorithmic, que tindrà una filial a la capital catalana, amb la previsió de contractar 15 treballadors durant el primer any. Una altra de les inversions captades el 2020 per l’Ajuntament va provenir de Huawei, que tindrà una botiga a Plaça Catalunya i crearà 30 llocs de treball.
De cara el 2021
Els serveis municipals treballen amb una cartera de 49 projectes per aquest 2021. Una àmplia majoria són de fora de la Unió Europea, sent el Regne Unit el mercat emissor més important, amb el 32% del total de projectes. A continuació hi ha la Xina, França, Argentina, Països Baixos i els Estats Units.
Respecte a la distribució per sectors, hi ha una gran presència de projectes d’inversió relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació, amb el 30%. També hi ha vinculats als serveis a empreses i la producció creativa i cultural.