Comprar sense desplaçar-se físicament a la botiga és una pràctica més que habitual per a molts ciutadans en aquesta era digital. No obstant, contemplar els detalls del producte en les seves tres dimensions i provar-lo són avantatges que estan reservades a l’experiència física de la vida real. Almenys, fins ara. La startup Algoritcom ha dissenyat la primera ciutat al metavers, en la qual ciutadans i negocis podran coexistir i interactuar. Ho faran en un entorn virtual hiperrealista, en el qual els usuaris podran configurar el seu avatar tan semblant o tan diferent a un mateix com vulguin, i els negocis podran dibuixar les seves botigues al metavers per oferir una experiència de compra digitalitzada en 3D.
A través d’aquest món virtual paral·lel, Algoritcom pretén generar una experiència immersiva que transforma la manera de comprar, però no només això. La compra i venda de productes en botigues virtuals amb distribució realista és un dels objectius de la plataforma, que va més enllà i brinda infinitat de possibilitats. Així, inclourà també la funció de xarxa social, jocs, i serveis en un metavers que aspira a funcionar com una ciutat. Les opcions són il·limitades: aules formatives amb avatars com a alumnes per a l’àmbit acadèmic; concerts i espectacles virtuals exempts de limitacions físiques; la perruqueria de la cantonada, en la qual demanar hora per a la setmana vinent. I acudir a la cita tenint clar el tall de cabells, després d’haver provat diversos looks amb la realitat augmentada que ofereix la plataforma.
Així, Algoritcom facilita la interrelació entre el que passa a la seva ciutat virtual i la realitat. I ho fa sobre la base d’un principi: assegurar que les noves tecnologies estiguin a l’abast de qualsevol ciutadà i empresa. Per aquest motiu, es podrà accedir a la seva ciutat del metavers des de qualsevol dispositiu i sense necessitat d’accessoris com ulleres de realitat virtual, que enriqueixen l’experiència de l’usuari però no són indispensables. “Volem que tothom tingui accés, sense limitacions de dispositius ni d’empreses”, assegura el director executiu i cofundador de Algoritcom, Joan Sánchez. Per aquesta raó, l’accés serà sempre gratuït per a l’usuari, mentre que les empreses que vulguin vendre els seus productes podran fer-ho amb subscripcions mensuals de fins a 150 euros, o de manera gratuïta amb una versió bàsica i comissions del 2,5% per venda.
Algoritcom permet que els usuaris s’emprovin productes a través del mòbil i amb tecnologia de realitat augmentada
Amb aquestes condicions, el projecte aspira a ser una porta d’entrada per a qualsevol tipus d’empresa al metavers. “El que busquem és que les empreses puguin tenir el seu espai al metavers. No creem només un canal de comerç electrònic; estem obrint un canal de venda molt més ampli que vendre articles en format 3D”, ha destacat Sánchez. Per quina raó és un canal de venda més ampli? Algoritcom permet que els usuaris s’emprovin productes a través del mòbil i amb tecnologia de realitat augmentada; les empreses poden utilitzar tècniques de fidelització com premiar a guanyadors de jocs de la plataforma; els avatars donen publicitat a articles reals en vestir-los en el món virtual; les marques poden dissenyar les seves botigues sense els límits que imposa la realitat. “Pots entrar en una botiga, i que sigui un oasi en un desert”, ha fabulat el director d’operacions i cofundador, Nicolás Benhamou.
Les empreses que venguin els seus productes a través de la plataforma podran incorporar l’accés a la ciutat virtual a les seves pròpies pàgines web. Això permetrà que qualsevol potencial client, sense que estigui registrat a Algoritcom, pugui veure en 3D l’article, en una reproducció que inclou fins al més mínim detall. I com es digitalitzen aquests productes? A través d’una app desenvolupada pel propi equip, que només necessita un vídeo del producte per a generar una fidel rèplica digital d’aquest. D’aquesta manera, qualsevol negoci pot digitalitzar el seu gènere per vendre’l en aquest metavers urbà.
“El que volem és acostar el metavers a qualsevol negoci, a la botiga del barri, que vol tenir un espai en el metavers però que no té milers d’euros per fer-ho. Aquesta és l’oportunitat per a qualsevol marca que vulgui fer aquest salt”, ha proclamat Sánchez. En aquest context, ha puntualitzat que el seu pla de negoci no se centra en la subscripció d’empreses, sinó a captar usuaris i a generar ingressos a través de la publicitat i altres accions en aquesta urbs virtual.
Algoritcom llançarà al públic la seva ciutat metaversal al febrer, amb la seva participació al Mobile World Congress com a trampolí. Els seus impulsors calculen aconseguir 30.000 usuaris el primer mes, vehiculats a través d’un contracte ja signat amb una gran empresa. La startup treballa amb la previsió de tancar 2024 amb una facturació d’entre mig milió i un milió d’euros, i ha requerit una inversió de 3,2 milions per a desenvolupar el projecte, que es dissenya des del carrer Muntaner.
El projecte d’una ciutat al metavers neix sense competidor a nivell europeu i només amb una plataforma de jocs estatunidenca com a iniciativa comparable
Aquesta inversió inicial va sorgir d’un fons privat de l’Aràbia Saudita amb seu a Mònaco, ara amb el 30% de la startup, que es va interessar en el projecte després que participés en un esdeveniment internacional. Ho va fer poc després que els seus cinc fundadors es conjuressin entorn d’aquest projecte. La seva aliança va néixer, paradoxalment, a partir de les interrelacions que generen els edificis i les urbs físiques. Benhamou se centrava en el sector de comerç electrònic amb Oriol Carbonell en unes oficines de Sant Quirze del Vallès; quan van necessitar contractar programadors, van contactar amb desenvolupadors que operaven des del mateix edifici: Joan Sánchez, Alberto Quiñonero i Raúl Pérez, que completen l’equip de cinc fundadors de l’empresa, ara amb 21 treballadors.
A partir d’un primer fructífer treball conjunt, els cinc fundadors van apostar per impulsar una iniciativa en comú, que s’ha materialitzat en aquesta ciutat virtual. El projecte neix sense competidor a nivell europeu i només amb una plataforma de jocs estatunidenca com a iniciativa comparable, encara que lluny de l’hiperrealisme que caracteritza la proposta d’Algoritcom. Una ciutat virtual sense límits físics que s’impulsa des d’una ciutat real, una Barcelona que al seu torn aspira a trencar aquests límits amb iniciatives com aquesta.