La multinacional Alstom té previst tenir acabades per d’aquí a tres anys les primeres unitats dels deu trens llançadora que han d’unir el centre de Barcelona amb l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, la qual cosa permetria que entressin en fase de proves.
El fabricant està treballant en l’encàrrec de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que serà l’operadora de la línia, a les instal·lacions que té a Santa Perpètua de la Mogoda. Es tracta de l’adjudicació pública d’un contracte valorat en 177 milions d’euros per al disseny, fabricació, subministrament i el manteniment per un període de 15 anys de deu combois d’última generació, de la família Coradia d’Alstom.
La companyia ha informat que construirà un nou taller al centre industrial de Santa Perpètua, de 3.000 metres quadrats, només per a aquest projecte, específicament per al manteniment preventiu i correctiu d’aquesta flota durant el període de la concessió. L’empresa no ha avançat cap més detall sobre aquesta àrea, més enllà d’assegurar que suposarà la creació de nous llocs de treball que s’afegiran a l’increment de plantilla previst.
Alstom ha concretat alguns detalls del disseny dels nous trens durant una visita que ha fet a la factoria el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, qui ha recordat que els combois tindran una freqüència de pas de 15 minuts per enllaçar la ciutat amb les terminals T1 i T2 de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat.
La línia que ha de connectar Barcelona amb l’aeroport està previst que tingui un transit de passatgers proper als 10 milions d’usuaris a l’any, segons les previsions de l’operadora ferroviària, però les obres de la infraestructura encara s’estan executant.
Els trens Coradia d’Alstom —un model que ja circula per països com Dinamarca, França, Alemanya, Itàlia, Luxemburgo, Països Baixos, Suècia i Canadà— estan formats per cinc cotxes d’un pis, amb capacitat per 600 passatgers i una velocitat màxima de 120 quilòmetres per hora, i s’han dissenyat amb nombrosos espais per a l’equipatge i passadissos més amples, seguint les necessitats específiques del viatge.
La presidenta de FGC, Marta Subirà, ha detallat que els nous trens “es desenvoluparan seguint criteris d’ecodisseny i es buscarà la màxima reducció de pes per minimitzar-ne el consum” i que estaran construïts amb un materials amb un 96% de reciclabilitat.